انتخابات

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بخش‌های دانش‌بنیان فرصت‌های اقتصادی جدید و نوینی را برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته ایجاد می‌کنند.

تحول در نگاه به دانش‌بنیان‌ها ضرورت دارد

به گزارش قدس خراسان، همواره استفاده از دانش برای بخش‌های مختلف استان در جلسات بخش خصوصی و دولتی یاد می‌شود، اما واقعیت فضای کسب و کار خراسان رضوی اینگونه نیست و با وجود اینکه بخش خصوصی گرداننده اصلی صحنه اقتصاد استان است، اما واحدهای تولیدی و صنعتی به نسبت کمی به صورت دانش بنیان فعالیت می‌کنند و در کنار این موضوع افراد و شرکت‌های علاقمند به فعالیت‌های مبتنی بر دانش بنیان بودن با محدودیت فضا برای فعالیت خود مواجه‌اند.  

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند: براساس گزارش ترجمه شده بین‌المللی معتبر و مستند، ظرفیت اقتصاد ایران دست‌کم هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است که از طریق بخش‌های مختلف به ویژه ظرفیت بخش دانش‌بنیان قابلیت محقق شدن دارد.  

علی‌محمد شریعتی مقدم ادامه می‌دهد: در خراسان رضوی شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت پراکنده در مکان‌هایی مانند پارک علم و فناوری، کارخانه نوآوری یا فضاهای اشتراکی بخش خصوصی در حال فعالیت هستند که هم باید به تقویت و گسترش فضاهای ویژه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شود و به جایگاه بالاتری ارتقا پیدا کند و هم فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها از این ظرفیت برای توسعه واحدهای خود بهره ببرند. به عنوان مثال در بخش کشاورزی ما چگونه می‌توانیم با بحران آبی موجود از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن عبور کنیم و بهره‌وری را بالا ببریم مسلماً بخش اصلی دانش‌بنیان کردن این حوزه و استفاده از روش‌های کشاورزی هوشمند است یا ضریب بهره‌وری در حوزه معادن ما چقدر است و چقدر ما در حال استخراج ماده خام هستیم و آن را می‌فروشیم که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند به ایجاد ارزش افزوده بیشتر کمک کنند.

ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در خراسان رضوی مغفول مانده است

وی می‌افزاید: حوزه خدمات می‌تواند سهم ۵۰درصدی از جی‌دی‌پی کشور داشته باشد و در خراسان رضوی در حوزه‌های خدمات با توجه به گردشگری و ... ظرفیت بالقوه خیلی خوبی در این زمینه وجود دارد که هنوز به جایگاه خود نرسیده و از آنجا که حوزه دانش‌بنیان یک حوزه بین‌بخشی است در همه حوزه‌ها از جمله صادرات و واردات می‌تواند ورود کند و این عرصه تبدیل به تجارت مدرن شود، اما اکنون باید پرسید چقدر از تجارت مدرن برخوردار هستیم و از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه چه میزان استفاده کرده‌ایم یا با انبوهی از تولیدکنندگان کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی مواجه هستیم چقدر این تولیدکنندگان از شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های خود کمک گرفته‌اند؟ وقتی تمام این موارد را با هم جمع می‌زنیم می‌بینیم باید روح دانش‌بنیان را در بخش‌های مختلف حاکم کنیم و این حاکمیت برای این است که الگوها و روش‌های جدید را به کار ببریم.

تلنگر به دولت برای توجه به دانش‌بنیان‌ها

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی ضمن تأکید بر ضرورت تحول‌گرایی در توجه به ظرفیت‌های دانش‌بنیان استان می‌گوید: به عنوان مثال از سال‌ها پیش مصوبه‌ای در استان وجود دارد که براساس آن قرار بود ۲۰۰هکتار زمین به شهرک صنعتی توس اضافه شود با این دیدگاه که شهرکی برای دانش‌بنیان و در حوزه آی‌تی در استان داشته باشیم تا پس از تهران استان خراسان بتواند رتبه خوبی با توجه به ظرفیت‌های خود داشته باشد که تمام این موارد مغفول مانده است. این فرصت‌ها برای جوانان، سرمایه‌گذاران، صنعت، اقتصاد، معادن، کشاورزی و خدمات ما وجود دارد تا در حوزه دانش‌بنیان وارد شوند و نیاز است یک رویکرد تازه و تحول‌گرایی در این بخش اتفاق بیفتد و حاکم شود و ممکن است با تغییری که در دولت ایجاد می‌شود در این زمینه هم تلنگری ایجاد شود.

شریعتی مقدم در خصوص اقدام‌های انجام شده برای حل مشکلات و تحقق خواسته‌های دانش‌بنیان‌ها عنوان می‌کند: بخشی از خواسته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در خواسته‌های قبلی ما توسط تشکل‌ها از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و سایر بخش‌ها پیگیری شده است، اما باید گفت شرایط و اهمیت موضوع باید به گونه‌ای باشد که با توجه به ظرفیت خراسان رضوی دانش‌بنیان شدن حاکم بر همه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرق کشور شود و در این زمینه برای کل کشور الگو باشیم.  

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی با ویژه خواندن بخش‌های دانش‌بنیان توضیح می‌دهد: دانش‌بنیان‌ها بخش‌های خاصی هستند و روح فعالیت آن‌ها با فعالیت کلاسیکی که شرکت‌ها به صورت معمول دارند متفاوت است بنابراین رفتار با دانش‌بنیان باید رفتاری متفاوت باشد همان طور که در دنیا این تفاوت وجود دارد.  

ضرورت اصلاح نگاه

شریعتی مقدم تصریح می‌کند: بخش‌های دانش‌بنیان فرصت‌های اقتصادی جدید و نوینی را برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته ایجاد می‌کنند. اینکه درک درستی از آن‌ها بشود و حمایت واقعی و ملموسی از آن‌ها داشته باشیم می‌توانیم به رشد و بالندگی برسیم مثلاً تسهیلاتی به بخش‌های دانش‌بنیان داده شود این بخش‌ها ریسک‌های بیشتری دارند در واقع ممکن است در ابتدای مسیر بهره‌وری کاری که انجام می‌دهند به اندازه واحدهای دارای سود معمول نباشد، اما وقتی یک بازار مناسب دست پیدا و مراحل رشد خود را طی کردند با یک ضریب به مراتب بیشتری به سوددهی می‌رسند بنابراین نیاز است تا تسهیل‌گری‌های لازم برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها اتفاق بیفتد و درک نیازهای تسهیل‌گری بزرگ‌ترین چالش برای دانش‌بنیان‌ها در استان است.  

وی در پایان با اشاره به نمونه‌های بسیار موفق در استان عنوان می‌کند: بعضی از اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌هایی که در سطح ملی موفق هستند از استان خراسان کار خود را آغاز کرده‌اند و در سطح ملی گسترده شده‌اند، اما برای اینکه سمت و سوی سرمایه‌گذاری و مشارکت را به سمت دانش‌بنیان ببریم باید سعی کنیم مشکلات فعالان اقتصادی را کاهش بدهیم و از طرف دیگر حوزه‌های R&D را بیشتر فرهنگ‌سازی و مدل‌سازی کنیم یا به عنوان مثال اگر سازمان امور مالیاتی بخشی از هزینه‌های حوزه R&D را معاف از مالیات اعلام کند سبب می‌شود شرکتی که دانش‌بنیان نیست و حتی ممکن است اعتبار مالیاتی هم برایش مهم نباشد، اما می‌خواهد از پوست سنتی خودش خارج شود به سمت استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها حرکت کند. اگر به بخش‌های مختلف دانش‌بنیان‌ها انگیزه داده شود و در امور آنان تسهیل‌گری شود و فعالان اقتصادی که در بهره‌مندی از  دانش‌بنیان‌ها سهم کمی نسبت به کل فعالیت‌های اقتصادی دارند از این حوزه استفاده کنند، دانش‌بنیان‌ها به بالندگی و رشد می‌رسند و دانش‌بنیان وقتی خلق می‌شود که احساس شود رتبه کسب و کار در خراسان رضوی با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.