انتخابات

امروزه «گل رز» و «محمدی» در دنیا، کیمیایی ناب و گرانقیمتی است که کاربردهای زیادی در عطرسازی، داروسازی و گلاب‌گیری دارد؛ ارزش‌هایی که متأسفانه در کشور ما سال‌هاست از آن‌ها غفلت می‌شود.

صنعت فراوری «گل محمدی» در حسرت شکوفایی

در شرایطی که ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی در حال صادرات این گل به شکل خام یا در نهایت صدور گلاب و اسانس‌های گیاهی به دنیاست، دیگر کشورهای برتر جهان در حال تبدیل این فراورده که با قیمت ارزان از ایران خریداری می‌کنند، به محصولی با صدها برابر ارزشمند ترهستند.

امروزه «گل رز» و «محمدی» در دنیا، کیمیایی ناب و گرانقیمتی است که کاربردهای زیادی در عطرسازی، داروسازی و گلاب‌گیری دارد؛ ارزش‌هایی که متأسفانه در کشور ما سال‌هاست از آن‌ها غفلت می‌شود.
کمترین سود جهانی
در واقع ایران از این محصول کمترین سود جهانی را دارد و نبود فراوری و برندسازی در این راستا مهم‌ترین مشکل این محصول تلقی می‌شود.
این در حالی است که این صنایع و فراوری گل سرخ و محمدی می‌تواند زمینه‌ای برای ارزآوری و نجات از اقتصاد تک محصولی نفت در کشورمان ایجاد کند آن هم در شرایطی که کشور و استان اصفهان از مشکل خشکسالی رنج می‌برد و تغییر برخی کشت‌ها به کاشت گل محمدی و سرخ می‌تواند علاوه بر سودآوری اولیه، ارزش افزوده خوبی نیز ایجاد کند.
بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی
برداشت گل محمدی و گلاب‌گیری در کاشان به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های پرورش گل محمدی بین فاصله زمانی اردیبهشت ما تااواسط تیرماه انجام می‌شود.
این شهرستان، با ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مزرعه گل محمدی بزرگ‌ترین تولیدکننده این گل در کشور است که بالاترین نرخ تولید گل محمدی را با چهار تن در هکتار را دارد و در واقع کاشان، با تولید بیش از ۱۵ هزار تن گلاب، بزرگ‌ترین تولیدکننده این افشره و اسانس خوشبو محسوب می‌شود.
به گفته کارشناسان، کشت گل محمدی هم برای این اقیلم مناسب است و هم اینکه اشتغال‌زایی خوب این گیاه معجزه‌گر می‌تواند در توسعه اقتصادی استان اصفهان نقش به‌سزایی داشته باشد اما حقیقت این است که ما همچنان در جای جای کشورمان، نتوانسته‌ایم از این گنج نایاب، ارزش افزوده‌ای معادل بهای آن بیافرینیم.
کیفیت جهانی
مدیر جهاد کشاورزی کاشان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: گل محمدی در منطقه کاشان (شامل آران و بیدگل و شهرستان کاشان) به لحاظ کیفیت و میزان اسانس دارای بالاترین و بهترین نوع اسانس است.
علی محلوجی با بیان اینکه شهرستان کاشان دارای رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان اصفهان و رتبه چهارم در کشور از نظر سطح زیر کشت این محصول است، بیان کرد: سطح زیر کشت این محصول در بخش برزُک یک هزار ۳۲۰، قمصر ۵۸۷، نیاسر ۴۰۲ و در بخش مرکزی کاشان ۲۹۱ هکتار است.
وی با اشاره به اینکه برداشت این گل در بخش‌های کوهستانی و خنک‌تر کاشان تا اوایل تیرماه ادامه دارد، افزود: به طور معمول ۴. ۲ تن گل محمدی از هر هکتار زمین‌های کاشان برداشت می‌شود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با پایان فصل برداشت، در مجموع مقدار ۱۰ هزار تن گل محمدی از گلستان‌های مختلف سطح شهر کاشان برداشت شود.
اشتغال گل
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی کاشان نیز با اشاره به اشتغال‌زایی خوب فرایند کاشت و برداشت گل محمدی در شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبر آنلاین، بیان کرد: بیش از ۵ هزار باغدار کاشانی در زمینه کاشت گل محمدی مشغول فعالیت هستند که هر یک حداقل چهار نفر کارگر را برای فرایند گل چینی از هر یک هکتار زمین به کار گرفته‌اند که اشتغال‌زایی بالایی در شهرستان به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه گلاب‌گیری گل‌های برداشت شده به طور جداگانه در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان و شهرستان کاشان نقش بسزایی دارد، گفت: ۴۸ واحد گلاب‌گیری در کاشان فعالیت دارند و حدود یک هزار و ۶۸۰ واحد گلاب‌گیری سنتی نیز در کاشان وجود دارد.
اسانس محمدی
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز گفت: ۷۱ درصد تولید جهانی 
گل محمدی در اختیار ایران قرار دارد، اما ۹۰ درصد آن تبدیل به گلاب می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد آن اسانس است.
علی علیزاده با بیان اینکه ۷۱ درصد تولید جهانی اسانس‌گیری در ایران انجام می‌شود، گفت: اما سهم ما از درآمد ارزی آن فقط یک درصد است.
علیزاده با بیان اینکه درآمد ارزی این محصول به جای ۲۵ میلیون دلار به حدود ۱۵ میلیون دلار محدود شده است، تصریح‌کرد: اکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی گیاهان دارویی است، با انجام فراوری و بسته‌بندی ساده این ارزآوری را می‌توان دو برابر کرد.
رتبه نخست ایران
مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به رتبه نخست ایران در صادرات گلاب و غنچه گل‌محمدی، گفت: در حال حاضر ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گل محمدی است و سالانه ۶۸ هزار تن گل تولید می‌شود.
حسین زینلی تصریح‌کرد: ایران در تولید غنچه گل محمدی رتبه نخست جهان را داراست.
در کشور پیشتر یک تا دو ماه پرورش گل محمدی و گلاب‌گیری داشتیم، اما اکنون این دوره را به چهار ماه افزایش داده‌ایم و در ۳۱ استان کشور کشت گل محمدی داریم.
وی توضیح داد: گردش مالی گل محمدی و رُزهای معطر در جهان، حدود۲/۵میلیارد دلار و اندازه این بازار در کشور ما حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که بیشتر آن در داخل کشور در قالب گلاب و غنچه و اسانس عطر و ترکیبات مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ازاین‌رقم حدود ۴درصد به‌ارزش ۱۰‌میلیون‌دلار صادر می‌شود و اگر تولید گل محمدی و گلاب در ایران انجام نمی‌شد، باتوجه‌ به میزان مصرف سالانه باید حدود ۲۴۰‌میلیون‌دلار گل محمدی و گلاب واردات می‌شد.
امیدواری برای توسعه
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ابراز کرد: تلاش داریم با افزایش اسانس تام میزان تولید اسانس تام را افزایش داده و از سوی دیگر ارزآوری برای کشور را افزایش دهیم.
وی تأکید کرد:‌امیدواریم بتوانیم کاشان را به عنوان پایتخت گل محمدی در جهان معرفی کنیم.
زینلی با اشاره به راه‌های تقویت تولید اسانس روغن گل محمدی در ایران افزود: هم اکنون در ایران ۵۰ فراورده از گل محمدی تولید می‌شود، در حالی‌که این رقم در سطح جهانی افزون بر ۱۳۰ فراورده است که در راستای توسعه صنعت فراوری باید با شرکت‌های بزرگ جهانی تولیدکننده لوازم بهداشتی و آرایشی همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم تا فراورده‌های وارداتی هم در آینده در داخل تولید شود.
وی ادامه داد: امسال اسانس نوع اول تولید شده است و به جرئت می‌توانم بگویم که تا دو سال آینده در تولید اسانس نوع اول مشکل نخواهیم داشت.
حسین زینلی در ادامه افزود: سمت‌وسوی گلاب‌گیری عمده به‌سمت تولید عطرمایه و فراورده‌های غذایی و دارویی و تولید غنچه سوق داده شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با کمک بخش تحقیقات، آزمونه عطرمایه گل محمدی را برای دستیابی به استانداردهای بالای تولید طراحی کرده‌ایم.
وی، با اشاره به اینکه اکنون چین یکی از بازارهای هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی و اسانس است، ادامه داد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته، متضرر نشود و بهره‌وری افزایش یابد.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.