انتخابات

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: استانداردهای دنیا موافق بانک ذخیره خون بندناف خصوصی نیست، تعداد بانک ذخیره خون بندناف انگشت شمار است.

استانداردهای دنیا موافق بانک ذخیره خون بندناف خصوصی نیست

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره ذخیره بندناف در بیمارستان‌ها اظهارداشت: بانک خون بندناف بیشتر برای اطفال کاربرد دارد، در این راستا خون بند ناف کودک را می‌گیرند و سلول‌های بنیادین آن را جدا می‌کنند و اگر به میزان معینی باشد، این سلول‌های بنیادین را نگه می‌دارند و می‌تواند در آینده نیاز شود که با این روش بسیاری از کودکان نجات پیدا کردند.

وی ادامه داد: مشکل ما به بانک HLA بازمی گردد و باید آزمایش HLA  برای نمونه‌های بند ناف انجام گیرد که در این حوزه با محدودیت روبه رو هستیم.  

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: با توجه به محدود بودن کارکنان و رایگان بودن این آزمایش، بیمارستان‌های کمی در تهران این آزمایش را انجام می دهند و بانک خون بندناف دارند. اگر تصمیم بر گسترش بانک خون بند ناف داشته باشیم، در بیمارستان‌های تازه تاسیس در تهران عملیاتی می‌شود و در این راستا بیش از ۴ هزار واحد خون بند ناف ذخیره شده است.  

جمالی بیان کرد: استانداردهای دنیا موافق بانک ذخیره خون بندناف خصوصی نیست، تعداد بانک ذخیره خون بندناف انگشت شمار است و مردم گمان می‌کنند که اگر خون بند ناف کودک خود را ذخیره نکنند، در حق کودکان خود ظلم می کنند اما این باور درستی نیست. 

وی درباره قابل دسترس نبودن مراکز انتقال خون اظهارداشت: اگر ما سامانه‌های سیار در سطح استان‌ها داشته باشیم می توانند گاهی به روستاها هم مراجعه کنند، اما برای این امر به اعتبار نیاز داریم و باید در این زمینه سازمان برنامه و بودجه از ما حمایت کند.  

مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد: سامانه سیار انتقال خون در استان‌های خراسان شمالی و اراک در سفرهای استانی رئیس جمهور شهید راه اندازی شد، اما در مناطق جنوبی شهر تهران مرکز انتقال خون و واحد اهداخون سیار وجود ندارد و این نقصی از سوی سازمان است.

وی در پایان گفت: امیدواریم  در سال‌های آینده با حمایت و اعتبار سازمان برنامه و بودجه مراکز سیار و سامانه سیار اهدای خون را افزایش دهیم. ما نمی‌توانیم در سراسر کشور مرکز ثابت داشته باشیم، اما می‌توان سامانه سیار اهدای خون در استان‌ها را راه اندازی کرد، اقدامی که باید در ۲۰ سال گذشته انجام می‌گرفت، در حال حاضر ما از بسیاری کشورها در این حوزه عقب هستیم، چرا که برای مثال کشوری همچون فرانسه حدود ۶۰ درصد از اهدای خون را توسط سامانه‌های سیار انجام می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.