انتخابات

۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 997396

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر، از تولیدات مرکز سیما فیلم، در هجدهمین دوره جشنواره فیلم جشنواره فیلم کانازاوا (Kanazawa Film Festival) حضور دارد.

«موقعیت مهدی» مسافر ژاپن شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این جشنواره که از ۴ الی ۸ سپتامبر (۱۴ تا ۱۸ شهریور) برگزار می‌شود، رویدادی سالانه است که در شهر کانازاوا در استان ایشیکاوای ژاپن برگزار می شود.

این جشنواره بیشتر به نمایش فیلمسازان نوظهور و آثار آن‌ها مشهور است.

به همت اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تاکنون در جشنواره‌های فیلم‌های هنر پلیس ایتالیا (در سال ۲۰۲۳) و جاگران هند (در سال ۲۰۲۳) حضور داشته و در لبنان نیز اکران عمومی شده است.

«موقعیت مهدی» فیلمی ایرانی محصول سال ۱۴۰۰ به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است. این فیلم زندگی شهید مهدی باکری و رابطه وی با خانواده، حضور در جبهه‌های دفاع مقدس به همراه برادرش شهید حمید باکری، فرماندهی سپاه عاشورا در دفاع مقدس و به شهادت رسیدن او را به شیوه‌ای هنرمندانه روایت می‌کند.

موقعیت مهدی نخستین‌بار در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد. این فیلم در این مراسم از ۱۴ نامزدی برندهٔ پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.

پیمان جبلی در یادداشتی به نقل از سید علی خامنه‌ای نظر ایشان را دربارهٔ این فیلم به این شرح منتشر کرد:

فیلم موقعیت مهدی عالی بود. پر از نکته‌های دقیق و روایت درست… شخصیت شهیدان باکری خصوصاً محور فیلم که آقا مهدی است را به درستی و با ظرافت، تصویر و روایت کرده‌است. زاویه روایت فیلم هم ابتکاری بود خاصه با محوریت خانه و خانواده. برخی قسمت‌ها، مثل مواجهه آقا مهدی با خانواده بعد از شهادت آقا حمید و برنگشتن پیکر برادر شهیدش و قسمت من مهدی باکری نیستم یا روایت شهادت خود آقا مهدی باکری و غیره پر از نکته است. از این نکات قابل تأمل در فیلم فراوان است، شاید بیست نکتهٔ این‌گونه وجود دارد. این فیلم از اون فیلم‌هایی است که آدم دوست داره تا تمام شد باز هم دوباره آن را ببیند. از تمام عوامل دست‌اندرکار ساخت این اثر بسیار خوب، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ فیلم، تشکر و قدردانی باید کرد...

همچنین مسعود فراستی موقعیت مهدی را «افتخار سینمای ایران و بهترین فیلم سینمای ایران حداقل در ۱۰–۱۵ سال اخیر» نامید و گفت که این فیلم «از لحاظ فیلم‌های قابل دفاع یک سر و گردن بالاتر از جشنواره‌های دیگر می‌ایستد.»

«موقعیت مهدی» مسافر ژاپن شد

نسخهٔ تلویزیونی موقعیت مهدی در قالب مجموعه‌ای ۷ قسمتی با عنوان «ل ۳۱ عاشورا» از شبکه یک سیما پخش شد. به گفته هادی حجازی‌فر، کارگردان فیلم، در سریال قصه‌هایی روایت شده که در فیلم نیامده است. تدوین و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای در مقایسه با نسخه سینمایی تغییراتی داشته و قطعات موسیقی تازه‌ای نیز ساخته شده‌است.

هادی حجازی فر بازیگری است که کارنامه قابل قبولی دارد. او با ساختن فیلم «موقعیت مهدی» ثابت کرد که از استعدادهای دیر کشف شده دنیای کارگردانی است. موقعیت مهدی داستان شاعرانه و عاشقانه‌ای از زندگی مهدی باکری و اطرافیان او دارد. فیلم به همان اندازه که به مقوله‌های جنگی و المان‌های این ژانر پرداخته، به زندگی شخصی مهدی باکری و روابط او با اطرافیان خود اهمیت داده است. فیلمنامه کم نقص و شخصیت پردازی های پخته‌ای دارد. فیلم در کنار جنگی بودن یک درام قصه‌گو تمام عیار است و در واقع فیلم مصداقی از این شعر است که همدلی از همزبانی بهتر است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.