انتخابات

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

برگزاری اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی-سیاسی/ در مناظره اول پزشکیان و جلیلی چه گذشت؟

به گزارش قدس آنلاین اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

بر اساس قرعه کشی نامزد شماره ۱ سعید جلیلی و نامزد شماره ۲ مسعود پزشکیان است.

امشب ۱۱ تیر ماه بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می‌شود و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و قرار است از هر نامزد مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است سوالاتی اختصاصی بپرسد. مدل مناظره امشب می‌تواند تلویزیون را هم بیش از پیش زیر ذره بین قرار دهد تا مشخص شود همچنان عدالت رسانه‌ای خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.

۲۳:۵۷ پزشکیان: مردم ناراضی هستند چون زندگی شأن نمی چرخد

پزشکیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: می‌گوئید ما تشخیص ندادیم، شما که تشخیص دادید بگویید چه می‌کنید؟ برنامه شما چیست؟ آقای دکتر راه حل را بگو.

وی افزود: برنامه این‌ها نیست و اینها که شما گفتید همه جهت گیری است. شما بگویید ما جانمایی کردیم اینها برنامه است. این را اعلام کنید. به سایت شما مراجعه کردیم چیزی جز عکس نبود. برنامه از نظر علمی روش، مسیر و صاحبان فرایند دارد. روش نوشتن برنامه این است که

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مگر شما به دولت شهید رئیسی معتقد نیستید؟ کارهایش خوب بوده یا نه؟ قانون برنامه را او به مجلس داده است. کار کارشناسی انجام شده است دیگر؟ برنامه وقتی می‌گوئید یعنی هر قدر آدم قوی ای باشید نمی‌توانید برنامه برای همه جا بنویسید. شما نمی‌توانید برای همه سازمان‌ها برنامه بنویسید. در برنامه‌ای که می‌گوئید یا آدم‌های شما کپی پیست کردند یا نمی‌توان برای هر جا یک نفر برنامه بنویسد. آن برنامه‌ای که نوشتید علمی نیست و چارچوب علمی ندارد.

پزشکیان اظهار داشت: از علم حرف می زنید بگوید چارچوب علمی در فناوری یعنی چه؟ این که حرف بزنیم که برنامه نیست و یک چشم انداز می‌خواهید بنویسید باید با کوچک‌ترین آدم آن سازمان صحبت کنید. قرآن ما مگر راهنمای ما نیست؟ چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟ هنر آن است که طبق آنچه داری یک چیزی بنویسید اجرا شود. با این روند امکان رشد ۸ درصد از نظر علمی وجود ندارد.

وی بیان کرد: چرا مقام معظم رهبری آنهایی که برنامه‌ها را اجرایی نکردند محاکمه نمی‌کند؟ شهید رئیسی ای که دوست داشتید چرا نتوانست کاری کند؟ گوشت و مرغ چند شد؟ مردم ناراضی هستند چون زندگی شأن نمی چرخد. شما مردم را ناراضی کردید. تمام آدم‌هایی که استخدام کردید آدم‌های دور و بر شما هستند. من بیشترین اعتراض را به روحانی در دولتش داشتم. شما در سایه دولت رئیسی بودید چرا نیامدید به آفتاب؟ کجا را موفق عمل کردید؟ زمان عمل با تئوری تفاوت دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: میان اداره یک دکان و یک مملکت تفاوت وجود دارد. رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است و تصمیم را در نهایت مقام معظم رهبری می‌گیرد. نگو چون من رئیس بودم. رهبری هر جا صلاح نمی‌دید و خوشش نمی‌آمد اجازه اجرا نمی‌داد. آدمی که یک اداره را اداره نکرده باشد چطور می‌تواند رئیس یک سازمان باشد؟ شما کدام اداره را اداره کردید؟

پزشکیان بیان کرد: دوست من کیشت؟ من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم. من مسعود پزشکیان معتقد هستم اگر حکومت می‌خواهد درست شود باید به دستور خدا و فرمان امام عمل کنند. جلوتر از شما اعلام کردم و جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم اما شرطش این است اگر می‌توانید رشد ۸ درصدی را اعمال کنید، اگر نتوانستید اجرا کنید اعدامتان کنند. ۴۵ سال دارید حکومت می‌کنید چرا مشکلات حل نشده است؟ دولت قوی باید پشتوانه قوی داشته باشد. از نظر علمی کشی که امتحان نداده و بررسی نکرده و قدرت خود را در بنگاهی رصد نکرده نمی‌تواند موفق باشد.‌

وی افزود: قفل سیاست خارجی این است که پول و منابع ما را دارند می‌خورند و نابود می‌کنند و شما می‌گوئید ما یک دنیا فرصت داریم. دوستان شما همان آدم‌های هستند که سفارت عربستان صعودی را آتش زدند. همان آدم‌ها الان در ستاد شما هستند و با شما کار می‌کنند و در همین صدا و سیما کار می‌کنند. کسی را گرفتند؟ شما که حکومت در سایه بودید می‌گفتید بگیرند. من آن زمان چه کاره بودم؟ دولت وقت چه کاره بود اصلاً؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید هسته‌ای را داشته باشیم و باید دفاع کنیم یک بحث است اما اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم و بعد بگوییم برنامه داریم.

۲۳:۵۵ جلیلی: ما امروز در برجام طلبکاریم

جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و او از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم چون تعهدات‌مان را اجرا کرده‌ایم. باید در این‌زمینه طلب‌کاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.

وی بیان کرد: من در زمان برجام توضیح دادم و بعد از حدود ۹ سال بهتر گواهی روشن شد ابزاری که او برای فشار بر ما دارد، تحریم‌هاست و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی ازبرجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما بکار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.

۲۲:۳۶ پزشکیان: باید بگوییم قانون چه می‌گوید و کارشناس چه می‌گوید و دنیا چه نگاهی دارد

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور هفتم سخنان خود گفت: ما قرار نیست از چرخه تولید بیرون برویم. چرا ما در ماشین مشکل داریم؟ گفتیم خودمان تولید می‌کنیم. چه بلایی داریم با تولید خودرو در مملکت سر مردم می‌آوریم. نباید قفسی دور خود درست کنیم و بگوییم خودمان تولید می‌کنیم. ما باید رقابت ایجاد کنیم اما با اقدام ما داریم از چرخه تکنولوژی در دنیا خارج می‌شویم.

پزشکیان اظهار داشت: دنیا خیلی پیچیده است خود آمریکا نمی‌تواند از چرخه خارج شود. نمی‌شود بگوییم همه کار را خودمان می‌کنیم. آدم می‌ماند با مردم چطور برخورد کند. ماشینی که در دنیا ۲۰ دلار است به قیمت ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم. لندکروز با قیمت دو میلیاردی خودش را بیاوریم به مردم ۲۰ میلیارد می‌فروشیم. این ماشین‌ها از کارخانه به خانه نرسیده برخی شأن مشکل پیدا می‌کنند.

وی در خصوص حوزه حکمرانی و سیاست خارجی دو نفر همراه شما بودند که دو تفکر مختلف داشتند چگونه تفکرات متضاد را کنار هم خواهید گذاشت؟ اذعان داشت: نه؛ وقتی می گویم کارشناس اقتصاد ۱۲۵ تخصص در اقتصاد وجود دارد. اینکه چه کسی در کجا کارشناس است یه مسأله است. ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. ما در سلامت و آموزش معتقد به بازار آزاد نیستیم. قرار نیست در حوزه درمان به مادری که پول ندارد بگوییم مریضش را از دست بدهد. یا خانواده‌ای که پول ندارد را با دانش آموزی که مشکلی ندارد در رقابت مشترک قرار دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی من چشمم بیمار است سراغ جراح چشم می‌روم. وقتی قرار است در گندم اقتصاد داشته باشیم سراغ کارشناس خاص خود می‌رویم. اینکه در کجا از چه متخصصی برای چه موضوعی استفاده کنیم به نگاه ما و جایی که قرار است از آن استفاده کنیم بر می‌گردد.

پزشکیان افزود: ایران در از مربی است اما گاهی ممکن است مربی از خارج بیاوریم و تیم تو را جایگاه بهتری قرار دهد. اینکه کارشناسی که می‌آید چه شرایطی داشته باشد را ما تعیین می‌کنیم. سیاست اقتصادی ما این است که کارشناسان ما در دنیا بازار پیدا کنند. اینکه در روابط خارجی کشاورزی و صنعت را مطرح کنیم نگاه‌های متفاوت می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دوبی و عمارات به این شرایط رسیدند بخاطر استفاده از فرصت‌ها است. سیاست‌های مقام معظم رهبری نه شرقی و نه غربی است. هر جا مصلحت، حکمت و عزت ما حفظ شود ما یا آنها صحبت می‌کنیم. از نظر علمی برای همه اینها باید بر اساس شواهد تصمیم گرفته شود. شواهد و مستندات علمی و تجربی و مجموع کارشناسان می‌گویند این راه بهتر است و در آن موضوع مشخص با تجربه بین المللی قابل تحقق است نه اینکه اگر من می گویم دل و روده من را بیرون بریزند.‌

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: قرار نیست با حرف من مملکت در چاله‌ای بیافتد. باید بگوییم قانون چه می‌گوید و کارشناس چه می‌گوید و دنیا چه نگاهی دارد.

۲۲:۳۴ جلیلی: باید ۱۰ درصد درآمد سکوها به تولید کننده محتوا داده شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار مجلس و نهادها اتفاقاً نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصاً در عرصه‌ای که تخصص خودشان بودند و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می‌کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقاً همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند این‌طور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.

جلیلی افزود: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند. که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی‌رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و مؤثر باشد و بر آن کار کند.

وی در ادامه در مورد فضای مجازی گفت: اگر گفته می‌شود فضای مجازی یک فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به مردم بگوییم که چه برنامه‌ای داریم.

جلیلی افزود: یک‌نگاه این است‌که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده؟ نگاهمان به سکوهای خارجی باشد نه این‌که از سکوی خارجی استفاده نکنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید ۱۰ درصد درآمد سکوها به تولید کننده محتوا داده شود که خواهید دید چه میزان شغل و منبع درآمد برای مردم ایجاد خواهد شد. اینکه شما امکان اشتغال را فراهم کنید و صنعت فضایی را پر رونق‌تر کنیم و ان‌شاءالله ما برنامه داریم تا ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به خارج فضا وارد می‌کنیم.

۲۲:۳۱ پزشکیان: در تمام دنیا در موقعیت‌های خاص محدودیت‌هایی [در اینترنت] وجود دارد

پزشکیان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا در موقعیت‌های خاص محدودیت‌هایی وجود دارد اما اگر استمرار پیدا کند در مواقع غیر ضرور هم اشکال دارد.

وی افزود: ما در بحث‌های اداری بیمارستانی، بانکی، دانشگاهی به اینترنت احتیاج داریم، ارتباط با دنیا بر اساس این سیستم است نمی‌توانیم بگوییم در یک قفس به دور از دنیا می‌خواهیم زندگی کنیم؛ باید با صاحبان شرکت‌ها و این برنامه‌ها صحبت کنیم و در خصوص جزئیات به توافق برسیم. دولت می‌تواند بنشیند قرارداد ببند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: پول فیلترشکن‌ها به جیب چه کسی می‌رود؟ چه بلایی سر کسانی که از فضای مجازی کسب و کار داشتند آمد؟ از زندگی ساقط شدند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در مواقعی که نیاز است از فیلتر شکن استفاده کنیم همه دنیا این‌طور است اما ایران در مواقع عادی از فیلتر شکن استفاده می‌کند و مردم برای آن پول می‌دهند و بیشتر از اینترنت حتی برای ان هزینه می‌کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: الان که خبری نیست برای چی فیلتر است همه چی؟ دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، بانک‌ها به مشکل خوردند؛ باید مردم در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند دنیایی از فرصت‌ها و امکانات در این فضا وجود دارد.

۲۲:۲۹ جلیلی: اگر وزیر و مدیر کل و غیره به قانون اشراف ندارند، به تبع آن اجرا نمی‌کنند

جلیلی در ادامه مباحث مطرح شده در مناظره رو در رو در رابطه با صحبت‌های پزشکیان در رابطه با اعتراض‌ها ادامه داد: اتفاقاً موضوع خوبی را بیان کردند و مردم می‌خواهند روز جمعه انتخاب کنند و سوال اصلی این است که پس رئیس جمهور در این رابطه چه نقشی باید ایفا کند و چه کاره است اگر به قول آقای دکتر وزیر و مدیر کل و غیره به قانون اشراف ندارند، به تبع آن اجرا نمی‌کنند حالا مردم می‌خواهند رئیس جمهوری انتخاب کنند که دیگر وزیری را بر روی کار بیاورد که برنامه را بخواند و به آن منتظم باشد و قدرت اجرای آن را هم داشته باشد همچنین رئیس جمهوری باشد که بتواند ماهانه و در بازه‌های زمانی ۶ ماهه به مردم پاسخ بگوید که برنامه‌ها تا چه حد پیش رفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حرف من این است که اگر در برنامه کشور مثل برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی را قانون کرده است این موضوع به خودی خود انجام نمی‌شود بلکه وزرای مختلف نظیر کشاورزی علوم و صنعت باید به آن اشراف داشته باشند. باید هر کسی بداند که برای تحقق این رشد چه فعالیتی را باید انجام دهد.

جلیلی در رابطه با فضای مجازی و این موضوع که پیش از این گفته بودید به دنبال مسئولیت در فضای مجازی هستید تفاوت آن را با محدودیت بیان کنید، افزود: از مسائلی که ما در مورد رفاه مردم صحبت می‌کنیم با فضای مجازی شکل می‌گیرد و مهمترین نکاتی که باید دولت برای آن برنامه داشته باشد همین فضای مجازی است.

وی گفت: به صورت کلی مردم می‌گویند سرعت اینترنت کم است و گاهی هم مسئله این است که استفاده شایسته از اینترنت هم نیازمند داشتن سرعت مناسب است و سرعت اینترنت موبایل را باید حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را تا ۵۰ برابر افزایش سرعت دهیم و این بر اساس محاسبات مطرح می‌کنم و معتقدم برای آنکه از هر چیزی که بخواهیم استفاده حداکثری داشته باشیم نظیر آزادی باید برای آن موارد تعیین کنیم مانند آنکه در جاده هم برای میزان سرعت قاعده وضع می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: در عرصه‌های مختلف اگر ما مسئولیت پذیری را البته طبق قانون و نه به شکل سلیقه‌ای اجرا کنیم و قانون‌مان هم مرتب تغییر نکند. حتماً کمک می‌کند و همین فضای مجازی یکی از افتخارات ما خواهد بود.

جلیلی، گفت: من امروز در جمع فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال بودم می‌گفتم که بسیاری از کارها را خودمان انجام می‌دهیم کافیست که دولت مانع ایجاد نکند و دولت باید در بحث تنظیم‌گری ورود کند. کافیست بستر رو برای مردم فراهم کنید و در واقع ادارات و وزارتخانه‌های ما باید پناهگاه مردم باشند این‌طور نباشد که مردم بگویند که حالا این هفت خان را چگونه رد بکنیم و یا خدا نکند که کار ما به اداره‌ها بیفتد.

۲۲:۲۴ پزشکیان: در مدیریت سه اصل وجود دارد که چه کسی مسئول است؟ چگونه باید کار کند؟ چگونه باید جواب بده

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پنجم سخنان خود در رابطه با ساز و کار اجرایی‌اش زمان اعتراضات مردمی گفت: این موضوع یک راه حل علمی دارد که اگر در کشور با این راه حل پیش برویم به اینجا نمی‌رسیم و از نظر اعتقادی هم فرمایشی از حضرت علی داریم. امام هیچ وظیفه‌ای جز آنچه خدا برایش مقرر کرده ندارد. در مدیریت سه اصل وجود دارد که چه کسی مسئول است؟ چگونه باید کار کند؟ چگونه باید جواب بدهد.

پزشکیان اظهار داشت: اگر در یک سیستم که برنامه وجود دارد به مسئول بگویی تو وظیفه ات فلان است و اگر انجام نداد مجازاتش کنی او نمی‌تواند حق کارگر و پرسنل را ندهد. مشکل در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران و حتی خود وزیران نمی‌دانند قانون برنامه چیست؟ قدم اول این است که وقتی ابلاغ را از مجلس گرفتی دستورالعمل بدهی که فلانی این پول، این امکانات و این کار، جواب هم باید بدهی و اگر جواب نداد باید برخورد کنی. اکنون مدیر کارش را انجام نمی‌دهد و کتکش را پرسنل و مشتری می‌خورند.

وی اذعان داشت: زمانی که نایب رئیس بودم در خیابان‌ها پول مردم را خورده بودند و هی می‌زدند؛ رفتیم ببینیم قضیه چیست. آدم‌ها را صدا کردیم. با رئیس قوه قضائیه و معاون رئیس جمهور صحبت کردیم و برنامه گذاشتیم و یک یک و یواش یواش مشکلاتشان را حل کردیم. گناه آن زمان از حاکمیت بود نه مردم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به خیابان آمده بودم صدایشان کردم و مشکلاتشان را حل کردم. قوه قضائیه باید پول آنها را بر می‌گرداند نمی‌دونم برخورد کرد با نکرد. من وزیر بودم کارمندان اعتراض کردند. کارمندان جلوی صدا را می‌گرفتند گفتم چه شده؟ گفتند حقوقشان را ندادند. رفتم و گفتم مقصر من هستم باید حقوق شما را می‌دادم. پولشان را دادم و رفتند.

پزشکیان تاکید کرد: می‌دانید مملکت چه زمانی درست می‌شود؟ زمانی که با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل شود. حق مردم اعتراض است. یا باید قانون را عوض کنیم یا اگر قانون هست چرا اعتراض می‌کنند؟ … اگر جوابش را بدهید مگر دیوانه هستند که شیشه بشکنند. دانشجویان فردای مملکت و نخبگان ما هستند. حرف دارند. بشنوید. نه اینکه اخراجش کنید یا به آن انگ بچسبانید.

۲۲:۱۸ جلیلی: صدای کارگر باید شنیده شود

وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند (شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده اند و حتماً اگر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.

جلیلی افزود: ممکن است در همین عرصه‌ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتماً محکوم شود.

جلیلی در ادامه این مناظره با اشاره به فراهم کردن سازوکاری در دولت متبوع خود برای شنیدن اعتراض مردم به مسائل مختلف بویژه اعتراض کارگری، گفت: از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که وقتی یک کارویژه و یک وظیفه‌ای را برای دولت تعیین می‌کند، صرفاً نمی‌گوید فقط دولت انجام دهد بلکه تمام‌مردم این امکان را داشته باشند که برای انجام کارها قیام کنند.

وی ادامه داد: اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست.

وی گفت: باید به میان مردم رفت. در زمان ۱۴۰۱ در میان دانشجویان می‌رفتم. زمان آقای روحانی هم در دانشگاه‌ها حضور داشتم و سوالات آن‌ها را پاسخ می‌دادم.

وی افزود: کارگر وقتی حرفش شنیده نشود میاید کف خیابان اما اگر درب دفتر را بازکنیم و کارگران بیایند حرف‌هایشان را بزنند مشکلات حل می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: صدای کارگر باید شنیده شود.

۲۲:۱۴ پزشکیان: اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه گری کنند

وی افزود: الان در دانشگاه تبریز، ما بارها پرسیدم چرا این بچه‌ها را اخراج کردید؟ وقتی بچه‌ها را مسموم می‌کردند بعضی گفتند چرا این‌طور می‌کنید؟ این‌ها گرفتند و برخی را اخراج کردند!

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما وقتی می‌گوئیم مردم، باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه گری کنند و اجازه دهیم بپرسند و فریاد بزنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: حرف از برنامه می‌زنند، آیا دولت‌ها به برنامه‌ای که خودشان نوشتند عمل می‌کنند؟ برنامه می‌نویسند اما کار دیگری می‌کنند، بیشترین مشکل در جامعه این است که حرف می‌زنیم اما عمل نمی‌کنیم؛ هیچ فریضه‌ای از فرایض الهی به اندازه عمل به وعده مورد توجه نبوده است.

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این روند از نظر علمی غیرممکن است که به اهداف برسیم؛ باید صادقانه با مردم حرف بزنیم، اگر با مردم صادق باشیم می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.

وی گفت: قرار بود بر اساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول شویم؛ اما آیا شده‌ایم؟

۲۲:۰۹ جلیلی: اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد

جلیلی ادامه داد: نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتند و موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید و زمینه‌های پزشکی و دیگر مسائل هم این مسائل وجود دارد حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد مانند اتفاق‌های ۱۴۰۱ و هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم و من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم و به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می‌گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته‌اند.

جلیلی افزود: در آن دوره‌ای که من به هپکو آذراب می‌رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را به آغوش گرفت و گفت خوشحالم که این‌جا به مشکلات ما رسیدگی می‌کنید. وقتی در ۸ سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد ۷ دهم درصد دانشجویان و دانش آموختگان می‌گویند که آینده شغلی ما چه می‌شود و اساتید دانشگاه‌ها نسبت به نقش خود باید احساس خوبی داشته باشند.

۲۲:۰۵ پزشکیان: ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی

وی در سومین بخش صحبت‌های خود اضافه کرد: این که من در مجلس دهم چه کردم؛ من که گفتم مقصر مجلس، دولت و قوه قضائیه هستند. وقتی همه آنها خلاف می‌کنند این اتفاقات می‌افتد. من چه کردم؟ در هر دوره سوال و اعتراض کردم. بارها گفتم آدم‌ها منافع شخصی دارند و اگر بیرون گذاشته شوند منافع آنها به خطر می‌افتد. وقتی مدام قانون می‌نویسید اما قرار نیست اجرا کنید به چه دردی می‌خورد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلی دانشجو و استاد دانشگاه را تعلیق و اخراج کردند. هر جا خواستیم مردم حرف بزنند یا می‌گیریم یا اخراج می‌کنیم و بعد می‌گوئیم تو برای اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی. ما مگر گذاشتیم کیان مردم مطالبه گری ایجاد شود. مردم و معلم و بازنشسته به خیابان می آیند و اعتراض می‌کنند با باتوم و محاکمه و بازداشت از آنها استقبال می‌کنیم. مردم اعتراض می‌کنند و حرف می‌زنند به آنها توجه نمی‌کنیم.


پزشکیان تصریح کرد: وقتی خلاف می‌کنم و به حرف مردم گوش نمی‌دهم و اخراج و تبعیدش می‌کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم. ما باید به مردم اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود. این ۶۰ درصد صدایشان شنیده شده؟ نه! ما اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم باید هوای همه مردم اعم از قومیت، هنرپیشه، ورزشکار، دانشگاهی، مناطق را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با کفر می‌شود مملکت نگه داشت ولی با ظلم نه. ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی. یک عده را استخدام کنی و دیگری را استخدام نکنی. به یک عده یک جور حقوق دهی و به دیگری جور دیگر. تا دلت بخواهد از این کارها می‌کنیم. باید حق و عدالت را در کشور اجرا کنیم.

۲۱:۵۱ جلیلی: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات که برنامه‌ای دارید گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم که آن‌ها به این عرصه‌ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می‌توانند یک حرکت جمعی را با کمک دولت شکل دهند اما چرا این مسئله اتفاق نمی‌افتد چرا که بسیاری از آن‌ها دیده نمی‌شوند.

وی خطاب به پزشکیان، ادامه داد: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می‌گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی‌کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این‌ها باید در برنامه شما دیده شود. یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می‌کند این است که آن‌ها ببینند که مسئله آن‌ها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پر حجمی گفت: من در ۴۸ ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آن‌ها انتظار دارند که مسائل آن‌ها دیده شود. هنوز انتخابات تمام نشده بود شما به جمعیت ۹ میلیونی اعلام کنیم که شما طالبان هستید.

جلیلی افزود: اگر در حرف‌هایی که مردم از ما می‌شنوند متوجه شوند که مسئله آن‌ها دیده شده و راه حل آن را در نظر داریم، مسئله‌ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری که می‌روم در مورد آن صحبت می‌کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می‌شود بلکه از تمام استعداد تو استفاده می‌کنیم تا تو احساس رضایت کنی.

۲۱:۴۸ پزشکیان: بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه اش برای افزایش مشارکت در پور بعدی انتخابات اظهار داشت: قبل از اینکه وارد بحث شوم خبری از ما در رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح کردند؛ مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در مورد مشارکت، عدم مشارکت ۶۰ درصدی بیانگر مشکلاتی در جامعه است و اینکه ما زنان را بازی نمی‌دهیم، اقوام را بازی نمی‌دهیم پس می‌گویند وقتی قرار نیست ما را حساب کنند چرا پای صندوق رأی بیاییم؟ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت نکنند. وقتی صدا و خواسته‌های مردم را نمی‌شنویم طبیعی است که به ما رأی ندهند و خلاف خواسته‌های آنها اقدام کنیم پس حضور پیدا نمی‌کنند. ستون یک جامعه مردم هستند. وقتی مردم نمی‌آیند یعنی خلل داریم. مردم مقابل دشمن می‌ایستند و بمب و موشک یک بحث است اما مردم یک بحث.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیکس در رجا نیوز از ما کار کردند و ۱۰ میلیارد هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد.

۲۱:۴۳ سعید جلیلی: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است

سعید جلیلی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه دولت متبوع خود برای افزایش مشارکت مردم در دوره بعدی ریاست جمهوری، اظهار داشت: یکی از افتخارات امام راحل ونظام جمهوری اسلامی ایران این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند که با آرای خودشان تعیین کننده هستند.

وی ادامه داد: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است.

وی گفت: دولت باید نقش آفرینی را برای مردم ایجاد کند لذا یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم را در اداره کشور و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و… را فراهم کند.

جلیلی گفت: روز جمعه که مردم پای صندوق رأی حضور یافتند همه منتظر نتایج بودند لذا این مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند و چیزی از قبل تعیین نشده بود.

وی افزود: وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می‌شوند نتیجه خوبی را شاهد بودیم؛ همانند دوران دفاع مقدس که وقتی به کشور حمله شد، همین مردم کشور را از مشکلات عبور دادند.

جلیلی تصریح کرد: باید نقش مشارکت مردم را پاس بداریم. اینکه در شعار خود میگوییم هر ایرانی نقش پرشکوه و میگوییم یک جهان فرصت باید نتیجه‌اش یک ایران جهش باشد، راهی جز مشارکت مردم ندارد لذا وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند.

وی گفت: هرکسی باید به اندازه وسع خودش تلاش کند تا روند کشور بهتر شود.

جلیلی افزود: در بحث‌های دولت سایه تاکید می‌کنیم که به وضعیت موجود نباید تکیه کرد و باید به سمت مطلوب رفت. معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد.

وی گفت: اگر وضع موجود با مطلوب مشارکت مردم فاصله دارد باید با برنامه‌ای مردم را با انگیزه بیشتر به سمت مشارکت مطلوب‌سوق دهیم.

۲۱:۴۰ سوال اول

مهدی خسروی مجری خطاب به سعید جلیلی گفت شاهد بودید که انتخابات زود هنگام برگزار کردیم و در نتیجه همزمانی با انتخابات شهر و روستاها را نداشتیم و به هر دلیلی چه از طرف جناح‌ها و جریان‌های سیاسی و چه از طرف مردم و چه از طرف مردم و نخبگان مشارکت ۴۰ درصدی مطلوب نیست و آنچه مهم است اهمیت مشارکت مردم در انتخابات است که می‌تواند به توان رئیس جمهور آینده در حوزه مدیریت داخلی کشور و در حوزه سیاست خارجی تاثیر بگذارد.

شما اگر رئیس جمهور شوید برنامه شما چه هست که در دوره بعدی شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشیم؟ 

۲۰:۳۰ آغاز مناظره

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی کشورمان آغاز شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.