انتخابات

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این فرصت باقیمانده باید بازگردیم و نگاه الهی خود را قوی‌تر کنیم و مسیر رسیدن به حاکمیت را از منظر خدای متعال و همچنین اخوت و ولایت ببینیم تا ولایت الهی و حاکمیتی که خدای سبحان دارد، در جمع ما جاری شود.

تبیین قرآنی وظایف مؤمنان در مرحله دوم انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی، استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به وظایف مؤمنان در مرحله دوم انتخابات براساس آیات قرآن کریم اظهار کرد: در ابتدا به همه کسانی که در راه انتخابات و پرشورتر کردن فضای رقابتی آن به امر رهبری تمام وقت و ظرفیت‌شان را به کار گرفته‌اند، خسته نباشید، بگویم و در ادامه توصیه‌ای قرآنی برای خودم و دوستان در این ایام عرض کنم.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آیات ۱۴۶ تا ۱۴۸ سوره مبارکه آل عمران گفت: این ایام را مصداق این آیات شریفه می‌بینم که «وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»؛ سنت خدای سبحان این است که وقتی انبیاء می‌آیند دور آنها ربیون کثیری قرار می‌دهد. این ربیون گروهای هماهنگ و مرتبط حلقه‌های مختلفی هستند که حول محور نبی شکل می‌گرفتند و امروز حول ولی شکل می‌گیرند. اثر این حلقه و خصوصیت ربیون این است که «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ...» در هیچ موقعیتی حتی اگر مشکل و سختی برایشان پیش بیاید، سستی در راه خدا پیدا نمی‌کنند.

این استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: هر چیزی که در مسیر حرکت ربیون به سوی خدا برایشان ایجاد شود در درونشان سستی ایجاد نمی‌کند و این وهن سستی درون است که اینها از درون در هیچ واقعه‌ای، حتی جریان شکست ظاهری غزه اُحد که در اثر عدم انجام وظیفه و تکلیف عده‌ای از نگهبانان تنگه بود و باعث شد دشمن از پشت‌ سر مسلمانان را دور بزند و بتواند شکست ظاهری را تحمیل کند، اما «فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» همان‌جا هم روحیه خودشان را از دست ندادند و از درون احساس ضعف نکردند. «وَمَا ضَعُفُواْ»؛ وقتی در درون احساس ضعف نکردند در بیرون هم احساس ضعف ظاهری در آنها مشهود نبود به‌طوری که وقتی دیگران با اینها برخورد می‌کردند، احساس ضعف، شکست یا اندوه را در اینها نمی‌دیدند.

عابدینی افزود: بعد در ادامه آیه می‌فرماید «وَمَا اسْتَکَانُوا»؛ ربیون تنها خودشان احساس ضعف نکردند، بلکه در بیرون هم نه تنها مؤمنان از آنها ضعف ندیدند، بلکه دشمن هم از اینها ضعف ندید و حتی با انگیزه بیشتری قدم بعدی را برداشتند. پس در درون، در رابطه با مؤمنان دیگر و در ارتباط با دشمنان یا منافقین هیچگونه احساس تسلیم‌پذیری برای اینها ایجاد نشد، بلکه آنها وظیفه‌شان را در میدان با شدت و نشاط بیشتری انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: در ادامه آیه خدای متعال می‌فرماید: «وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»؛ خدا صابرین و صبرکنندگان را دوست دارد. دوستی خدای سبحان تنها ابراز علاقه نیست، بلکه نصرت و همراهی و او را عزت دادن است. در ادامه می‌فرماید «وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ»؛ وقتی اینها به چنین مشکلات و مسائلی می‌رسند، تنها حرفشان این است که «إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»؛ یعنی خدایا ما در این مسیر کوتاهی‌هایی داشته‌ایم؛ لذا به دنبال این هستند که ابتدا خودشان را متهم کنند و بعد در دو جهت کوتاهی‌ها و کارهایی که باید انجام می‌دادند و نکردند و کارها و مرزبندی‌هایی را که انجام دادند و نباید انجام می‌دادند، جبران کنند و به دنبال رفع آنها هستند.

این استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: این مسئله یک عرصه بلندمدت دارد و باعث می‌شود، مردم ارتباط‌شان با حاکمیت ضعیف شود و یک عرصه کوتاه‌مدت هم دارد که در ضمن همین انتخابات نمونه آن را داشتیم که باعث پراکندگی مؤمنین شد. در ادامه می‌فرماید هر مقدار این کوتاهی‌ها و زیاده‌روی‌ها را جبران کنند و جبران آن به ایجاد محبت‌ و رفع کدورت‌ها شود، در ادامه از خدا ثبات قدم می‌خواهند و این یعنی اطاعت از امر خدا را بیش از گذشته سرلوحه کارشان آن هم با محوریت ولی قرار دادن است و در ادامه می‌فرماید اگر این «ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا» محقق شد «وَانْصُرْنَا» نصرت الهی بر آنها نازل خواهد شد.

عابدینی تاکید کرد: خدای سبحان در مرحله دوم انتخابات پیش رو، فرصت مجددی را به ما داده است که در طول این مدت کاری کنیم که رضای حق در آن است و در ادامه این آیات می‌فرماید: «فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْیَا وَ حُسْنَ ثَوَابِ‌الْآخِرَةِ»؛ اگر این کار را کردند خدای سبحان هم ثواب دنیا و حسن ثواب آخرت را به اینها می‌دهد. ثواب دنیا می‌تواند حاکمیت اهل حق در دنیا باشد و مؤمنین به حاکمیت برسند؛ هر چند اساس آن ثواب آخرت است و مقدمه‌ای برای او محسوب می‌شود که اگر خدا می‌خواهد حکومتی را در دنیا به مؤمنین بدهد این حکومت در راستای رسیدن به آخرت است؛ لذا محور آخرت است در عین اینکه دنیا مقدمه و مسیری برای اوست «وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» که خدای متعال محسنین را دوست دارد؛ اگر به این رتبه رسیدند و توانستند این مسیر را تا اینجا طی کنند، از اهل صبر به اهل احسان تبدیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: این دورانی که پیش آمده است، می‌تواند دوران تمحیص(آزمودن) برای مؤمنان باشد که به نکات قوت و ضعفشان بیش از گذشته پی‌ ببرند تا اگر کوتاهی داشتند بتوانند در مسیر جبران کنند. ما حق نداریم سست شویم و از درون و بیرون سستی از خودمان بروز دهیم و همچنین حق نداریم محزون باشیم. قطعا اگر به مقتضای ایمانتان عمل ایمانی انجام دهید، شما برتر هستید. پس باید بازگردیم و نگاه الهی خود را قوی‌تر کنیم و مسیر رسیدن به حاکمیت را از نگاه الهی و منظر خدای متعال و همچنین اخوت و ولایت ببینیم تا ولایت الهی و حاکمیتی که خدای سبحان دارد در وجود ما جاری شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.