انتخاب چهاردهم

فیلم‌های سینمایی «روایت ناتمام سیما» و «شور عاشقی» از امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه اکران خود را درسینماهای سراسر کشور آغاز می‌کنند.

از حاشیه‌های اینستاگرامی تا نگاهی شاعرانه به مکتب عاشورا

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، دو فیلم‌ سینمایی «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و «شور عاشقی» ساخته داریوش یاری از امروز ۱۳ تیرماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز می کنند.

فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علی رضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضا بالا نخستین بار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم داستان زندگی زن و شوهری با بازی حامد کمیلی و آزاده صمدی را روایت می‌کند. مرد استاد دانشگاه و چهره‌ای شناخته شده در فضای مجازی است و همسرش پزشک است. دکتر ثمین(سمین) درگیر حاشیه‌های اینستاگرامی و اخاذی می‌شود و اوضاع تا جایی پیش می‌رود که زندگی خانوادگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موقعیت شغلی و اجتماعی او را تا مرز نابودی می‌برد.

از حاشیه‌های اینستاگرامی تا نگاهی شاعرانه به مکتب عاشورا

رضابالا تهیه‌کننده فیلم درباره موضوع محوری این اثر می گوید: در این فیلم تمامی وجوه فضای مجازی از بعد مثبت و منفی مطرح می‌شود. این که فضای مجازی دادگاه خوبی برای محاکمه افراد نیست و آن‌ها گاهی متناسب با جرم خود، مجازات‌ را تحمل نمی‌کنند بلکه این مجازات‌ها بعضا بزرگ‌تر از آنچه که باید بوده و ممکن است زندگی‌شان را نیز از هم بپاشاند.

وی در ادامه یادآور می‌شود: به نظرم طرح این مساله در «روایت ناتمام سیما» اهمیت داشت که خوب نیست فضای مجازی در موقعیتی قرار بگیرد که آدم‎‌ها را به اشکالات زندگی خود برساند و دست کم هدف من از تهیه این فیلم چنین مفاهیمی بود و احساس کردم بستری برای برجسته سازی این موضوعات است و به نظرم در فیلم هم تحقق یافته است.

حامد کمیلی، آزاده صمدی، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت، محمد حیدری، مهسا باوفا، دانیال نوروش و غزل شاکری بازیگران این فیلم هستند.

«روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است که با پخش «شهرفرنگ» به سرگروهی پردیس ایرانمال اکران می شود.

از حاشیه‌های اینستاگرامی تا نگاهی شاعرانه به مکتب عاشورا

اما دیگر فیلمی که از امروز نمایش خود را آغاز کرده، «شور عاشقی» به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش یاری با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس کورش است.

«شور عاشقی» سومین ساخته سینمایی داریوش یاری است که در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد و نادر فلاح، پیام احمدی نیا، مهدی زمین‌پرداز، علیرضا استادی، شهره موسوی و سیامک صفری از بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. 

داریوش یاری پیش از این هم مستند تاریخی کربلا جغرافیای تاریخ را درباره واقعه عاشورا ساخته بود. عمده تصویربرداری این فیلم در یکی از مناطق کویری خور و بیابانک انجام شده است و این فیلم در هیچ دکوری فیلمبرداری نشد و برای فیلمبرداری کار به دل کویر رفتند.

این فیلم درباره کاروان اسرای کربلا است که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند؛ سلما زنی است که مامور می شود رسانه کاروان اسرای کربلا و زینب باشد و با آگاهی دادن افرادی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت او آمده تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یاحسین را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب (س) حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.

یاری پیش‌تر گفته بود که در ساخت این اثر از اسناد ارزشمند تاریخی استفاده شده است و سعی کردیم نگاه درست و هوشمندانه ای به این موضوع داشته باشیم؛ ضمن اینکه کارشناس دقیق تاریخی با نام دکتر رجبی دوانی در این اثر حضور داشته اند. نگاه سازندگان این فیلم نسبت به مکتب عاشورا نگاهی شاعرانه است. در فیلم های قبلی با نام «دخیل» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» سعی کردم همین نگاه شاعرانه نیز در این اثر موجود باشد و در «شورعاشقی» جدی تر به ماجراهای بعد از واقعه نگاه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.