انتخابات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در اربعین سال ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیون ایرانی در پیاده روی اربعین حضور یافتند و پیش بینی می‌شود برای اربعین امسال هم ۵ میلیون از هموطنان‌ شرکت کنند.

پیش بینی حضور ۵ میلیون ایرانی در پیاده روی اربعین/ضرورت رعایت بهداشت در اربعین با  گرمای ۶۰ درجه

به گزارش قدس آنلاین،عبدالرضا پازوکی در مراسم افتتاح چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین عنوان کرد: پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین تجمع جهان با جمعیتی متشکل از قشرهای مختلف و از نوزاد تا سالمند حضور می‌یابند و مهمترین تفاوت این تجمع با تجمعات دیگر دنیا مربوط به بحث‌های معنوی، فرهنگی و جامعه توحیدی است که در این پیاده روی محقق می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت پیاده روی اربعین با دیگر تجمعات در دنیا گفت: از مهمترین تمایزهای پیاده روی اربعین به دلیل در حال حرکت بودن این تجمع است، بنابراین تولیدات علمی در این همایش برای ارتقای سلامت زائرین از منظر دانشی نیز بسیار اهمیت دارد.

پازوکی با تاکید بر مرجعیت علمی در زمینه تجمعات انبوه با برگزاری کنگره بین المللی سلامت در اربعین افزود: در اربعین سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون ایرانی در این پیاده روی حضور یافتند و پیش بینی می‌شود برای اربعین ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون از هموطنان‌مان شرکت کنند.

وی با اشاره به ۱۷ کمیته علمی و حضور بیش از ۲ هزار شرکت کننده در چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین گفت: در این همایش ۳۸۷ مقاله دریافت شد که ۱۸۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۲۷۰ مقاله به صورت پوستر الکترونیکی ارائه می‌شود که ۳۸ سخنرانی خارجی نیز از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، فلسطین، کویت و لبنان به همراه برگزاری ۲۴ کارگاه علمی در این همایش برگزار می‌شود.

پازوکی با اشاره به برگزاری پویش فرهنگی در چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین گفت: در این همایش مباحث بهداشت دهان و دندان نیز در یک روز این همایش مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و از نخستین مجله تخصصی و پژوهشی تجمعات انبوه نیز رونمایی می‌شود.

وی با ارائه مقالات در حوزه هوش مصنوعی در این همایش افزود: رویداد هوش مصنوعی نیز در چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین برگزار و ۴۰ محصول در این حوزه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین از شرکت کنندگان در چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین دعوت کرد تا در کنگره‌ای با موضوع اربعین به میزبانی کشور عراق در تاریخ ۵ تا ۷ صفر نیز شرکت کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور: ضرورت رعایت موارد بهداشتی در اربعین با درجه گرمای ۶۰ درجه

در ادامه این همایش، جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور نیز با اشاره به شرایط آب و هوای بسیار گرم عراق در ایام اربعین که درجه هوا بین ۵۰ تا ۶۰ درجه خواهد بود نسبت به خطر گرمازدگی هشدار داد و گفت: یکی از مهمترین مسائل مهم بهداشتی در ایام اربعین مقوله آب است که پیش بینی‌های بهداشتی برای این زمینه به‌خصوص در کارگاه‌های این همایش صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای مسائل بهداشتی پشه آئدس ادامه داد: به دلیل پایین بودن سطح بهداشت زائرین برخی کشورها تمهیدات برای زائرین کشورمان به ویژه در زمان ورود به کشور لحاظ خواهد شد.میعادفر در ادامه با اشاره به آموزش‌های لازم برای بهداشت مواد غذایی و زنجیره سرد این مواد خاطرنشان کرد: چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین، چراغ راهی برای تقویت مباحث بهداشتی برای پیاده روی اربعین است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین چالش حوزه سلامت در مراسم اربعین گرمازدگی است، گفت: در مورد مراسم حج باید بگوییم که اگرچه حجاج پیش از مراسم حج مورد پایش قرار می‌گیرند و افرادی که دارای توانایی لازم نباشند از سفر آنها جلوگیری می‌شود و این موارد رعایت می‌شود اما باز هم برخی حجاج در مراسم حج امسال، جان خود را از دست دادند. خوشبختانه، هیچ یک از زائران ایرانی به دلیل گرمازدگی در مراسم اربعین سال گذشته جان خود را از دست نداد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر: تحقق مرجعیت علمی در حوزه سلامت اربعیندر ادامه این همایش یعقوب سلیمانی دبیر کل جمعیت هلال احمر نیز عنوان کرد: براساس مصوبه ستاد مرکزی وزارت کشور، جمعیت هلال احمر، مسئولیت کمیته امداد و نجات اربعین را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، ظرفیت امت‌های اسلامی را در کانون توجه قرار داده است، افزود: اگر ظرفیت‌های امت‌های اسلامی مجتمع شود، امت‌ اسلامی، تمدن بزرگ اسلامی را به جوامع بشری نشان خواهند داد. امت‌های اسلامی با برگزاری کنگره‌های علمی در نظر دارند تمدن بزرگ اسلامی را به جوامع بشری نشان دهند. بنابراین رشد ابزار عقلانیت و فضای معنوی باید در کانون توجه قرار گیرد. همچنین تمدن‌سازی نیز باید در کانون توجه باشد. مراسم اربعین می‌تواند یک ابزار گویا برای تحقق تمدن‌سازی باشد.

سلیمانی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی سلامت در اربعین گفت: این کنگره می‌تواند به تمدن‌سازی اربعین بسیار کمک کند. برگزاری ادوار گذشته این کنگره بیانگر این است که این رویداد دارای پتانسیل عظیم برای ایجاد تمدن‌سازی اربعین است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: حل مسائل و مشکلات حوزه سلامت در اربعین و ارائه الگوی مناسب برای پژوهش‌های کاربردی از دستاوردهای کنگره سلامت در اربعین به حساب می‌آید. همچنین برگزاری کنگره سلامت در اربعین بیانگر این است که رویکرد علمی نسبت به مسائل حوزه سلامت اربعین داریم. همچنین به دنبال تحقق مرجعیت علمی در حوزه سلامت اربعین هستیم.

سلیمانی با بیان اینکه همواره به موضوع مردمی‌سازی توجه کرده‌ایم، اظهار کرد: مردم، محور تمام تجمعات هستند. همچنین توامان بودن سلامت جسمی و معنوی از ویژگی‌های مراسم اربعین به حساب می‌آید و این موضوع در کارگاه‌های کنگره سلامت در اربعین مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر به مسائل و مشکلات متعددی ورود می‌کند، گفت: بر اساس مصوبه ستاد مرکزی وزارت کشور، جمعیت هلال احمر، مسئولیت کمیته امداد و نجات اربعین را بر عهده دارد. در این‌خصوص تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است، به نحوی که از مبادی مرزهای ورودی به کشور تا مرزهای خروجی از کشور، بیش از یک هزار و ۵۶۰ پایگاه امداد و نجات در کشور وجود دارد که به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند.

ضرار کوسا مسئول دفتر بهداری جهاد اسلامی فلسطین: ۳۵۸ هزار بیمار کلیوی، سرطانی و کبدی در محاصر غزه

در ادامه افتتاح چهارمین کنگره بین المللی سلامت در اربعین، ضرار کوسا مسئول دفتر بهداری جهاد اسلامی فلسطین نیز با رساندن سلام مردم مقاوم غزه عنوان کرد: در ۹ ماه پس از نبرد طوفان الاقصیٰ، رژیم صهیونیستی؛ این دشمن نازی فاشیسم هیچ روش انسانی نمی‌شناسد و در طول این ۹ ماه آبشار بمب در غزه سرازیر است.

وی با اشاره به ۲۷۱ روز تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و غزه در یک مساحت جغرافیایی کوچک که بیش از ۳۸ هزار شهید و ۸۵ هزار زخمی شدند که ۷۰ درصد آنان زن و کودک هستند، ادامه داد: این جنایات بر علیه بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی در مساحت ۳۶۵ کیلومتر برای اخراج فلسطینیان در مدت ۲۷۱ روز همچنان ادامه دارد.مسئول دفتر بهداری جهاد اسلامی فلسطین ادامه داد: براساس آمار سازمان ملل، ۳۲ بیمارستان از ارائه خدمت رسانی خارج شدند و ۶ بیمارستان در غزه نیز خدمات اندکی ارائه می‌دهند، همچنین هم اکنون ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان و بیماران کلیوی در محاصره بوده و ۸ هزار بیمار کبدی نیز در غزه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی با اشاره به کمبود آب و غذا و گرسنگی وحشتناک در غزه عنوان کرد: ملت فلسطین هم اکنون در حال دفاع از قبله نخست مسلمانان است و این مسئولیت دفاع فقط بر عهده ملت فلسطین نیست بلکه برعهده همه مسلمانان و عرب‌ها است، یعنی هر کس که معتقد به لا اله الّا الله محمّدٌ رسول الله است.

مسئول دفتر بهداری جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به همه ارزش‌هایی شهادت و مبارزه با استکبار که در واقعه کربلا متصور شده است، گفت: هم اکنون تصاویر مشابهی از کشتار، اشغال و محاصر اقتصادی به مانند واقعه کربلا قابل مشاهده است.

وی با اشاره به راهبردهای حمایتی از سوی تهران برای مسئله فلسطین که مسئله تمام امت اسلام است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۶ هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر هستند که ۹ هزار فلسطینی بعد از نبرد طوفان الاقصیٰ به اسارت درآمدند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.