رویترز به نقل از یک منبع دموکرات افشا کرد که طی روزهای آینده احتمالا ۲۵ قانونگذار این حزب در کنگره علنا خواستار استعفای جو بایدن از انتخابات می‌شوند

«جوِ» منفور / از هر سه دموکرات، یکی بدنبال حذف بایدن؛ ۲۵ هم حزبی رئیس جمهور، خواستار کناره‌گیری وی می‌شوند

در شرایطی که نگرانی‌ها درباره سلامت و آمادگی ذهنی رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا ادامه دارد، رویترز به نقل از یک منبع دموکرات افشا کرد که طی روزهای آینده احتمالا ۲۵ قانونگذار این حزب در کنگره علنا خواستار استعفای جو بایدن از انتخابات می‌شوند. به گفته یک مشاور حزب دموکرات آنها در حال آماده شدن برای درخواست کناره‌گیری بایدن هستند، در صورتی که در روزهای آینده او همچنان متزلزل به نظر برسد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «لوید دوجت» نماینده ایالت تگزاس روز گذشته به عنوان نخستین دموکرات، چنین مطالبه ای را پیش کشید. همزمان نتایج نظرسنجی دو روزه رویترز/ایپسوس نشان داد که از هر سه دموکرات یکی معتقد است که جو بایدن باید از رقابت‌های انتخاباتی خارج شود؛ اما در عین حال هیچ دموکرات برجسته دیگری در رقابت فرضی مقابل ترامپ نتوانست نتیجه بهتری از بایدن بدست آورد. حدود ۳۲ درصد دموکرات‌ها در این نظرسنجی گفتند که بایدن پس از آن که نتوانست در مناظره اول «با انرژی حملات ترامپ را که حاوی دروغ‌های متعدد بود» پاسخ دهد، باید از ادامه رقابت دست بکشد.

از سویی ۷۲ درصد رای‌دهندگان در نظرسنجی جدید یوگاو/شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفتند که بایدن از سلامت ذهنی و شناختی برای ریاست‌جمهوری برخودار نیست که نسبت به ۶۵ درصدی که در نظرسنجی گذشته همین نظر را داشتند، افزایش قابل توجهی است. نکته نگران‌کننده دیگر برای بایدن این بوده که ۴۵ درصد هم حزبی‌های خودش یعنی دموکرات‌ها گفتند که او باید به دلیل این نگرانی‌ها از رقابت انتخاباتی کنار بکشد.

در روزهای اخیر علاوه بر زمزمه‌ها در بین مقامات و حامیان حزب دموکرات برای کنار گذاشتن بایدن از انتخابات و معرفی فردی جوان‌تر و تواناتر به عنوان نامزد این حزب، برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه مثل مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چیپ روی نماینده جمهوری‌خواه حتی توانایی بایدن را برای تمام کردن دور اول ریاست‌جمهوری زیر سوال برده و از دموکرات‌ها خواسته‌اند با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، او را ناتوان اعلام کند و وظایفش به معاون او کامالا هریس سپرده شود.

به‌رغم عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره اول و اذعان خودش به آن و مطرح شدن نام برخی از دموکرات‌ها به عنوان جانشین بایدن، او و ستاد انتخاباتی‌اش تاکید دارند که در رقابت باقی می‌ماند. در این نظرسنجی اسامی برخی از دموکرات‌ها به عنوان جانشین احتمالی مقابل رای‌دهندگان آمریکایی قرار گرفت که در رقابت‌های فرضی مقابل ترامپ همگی یا بدتر یا در نهایت در حد بایدن ظاهر شدند.  مثلاً کامالا هریس معاون بایدن در رقابت فرضی مقابل دونالد ترامپ، از او با یک درصد اختلاف عقب افتاد.  گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا و چهره در حال ظهور حزب دموکرات که بسیاری از ناظران انتظار دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۸ ایالات متحده نامزد شود، عملکرد بسیار بدتری داشت و ۳۹ در مقابل ۴۲ در رقابت فرضی مقابل ترامپ شکست خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.