خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین شامگاه چهارشنبه طی دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه بر تداوم تلاش این کشور برای حل بحران اوکراین تاکید کرد.

بعد از مجارستان، چین وارد عمل شد/ طرحی ۱۲ بندی در مورد نحوه پایان جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، بعد از سفر ناگهانی نخست وزیر مجارستان به اوکراین جهت صحبت با زلنسکی برای پایان دادن به جنگ با روسیه و عدم پذیرش این موضوع توسط رئیس جمهور اوکراین، خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از رئیس جمهور چین به این نکته اشاره کرد که  پکن به ادامه دادن تلاش‌ها برای حل بحران اوکراین ادامه می‌دهد.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که سال گذشته چین در سالروز آغاز جنگ اوکراین طرحی ۱۲ بندی در مورد نحوه پایان جنگ منتشر کرد. طرح ۱۲ بندی دولت چین برای حل‌ و فصل درگیری‌ ها و پایان جنگ در اوکراین به این شرح است: احترام به حاکمیت همه کشورها، پایان‌دادن به تحریم‌ های یک‌ جانبه، کنار گذاشتن ذهنیت و گفتار جنگ سرد، توقف خصومت‌ ها و درگیری‌ ها، ازسرگیری مذاکرات صلح، حل بحران انسانی، حفاظت از غیرنظامیان و اُسرای جنگی، تضمین ایمنی نیروگاه‌ های هسته‌ ای، کاهش خطرهای راهبردی، افزایش صادرات غلات، حمایت از پایداری زنجیره‌ های صنعتی و زنجیره تأمین کالا، بازسازی پساجنگ.

این طرح با موضع گیری مثبت اوکراین همراه بود به نحوی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین در اولین سخنرانی خود پس از سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین اعلام کرد که طرح صلح چین نشان می‌ دهد چین در جست‌ و جوی صلح است. همان موقهع روسیه نیز از طرح صلح چین استقبال کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما از تمایل صادقانه دوستان چینی برای حل و فصل بحران اوکراین از طریق صلح‌ آمیز قدردانی می‌ کنیم و نظرات پکن را در نظر می‌ گیریم. زاخارووا با وجود استقبال از طرح چین همچنین تاکید کرد که دنیا باید واقعیت های سرزمینی جدید را بپذیرد.

وزیر امور خارجه چین سال گذشته در اظهانظری گفته بود: به نظر می رسد که بحران اوکراین توسط دستی نامرئی هدایت می شود که برای طولانی شدن و تشدید درگیری ها فشار می آورد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست سالانه پارلمان این کشور در پکن، بدون اشاره به اینکه منظورش چه کسی است، گفت: دست نامرئی از بحران اوکراین برای خدمت به برنامه‌های ژئوپلیتیکی خاص استفاده می‌ کند.چین گفت: درگیری، تحریم و فشار مشکل را حل نمی کند. روند مذاکرات صلح باید هر چه سریعتر آغاز شود و نگرانی های امنیتی مشروع همه طرف ها باید رعایت شود.

حالا امروز خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد که رئیس جمهور چین بر تداوم تلاش این کشور برای حل بحران اوکراین تاکید کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.