استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب اگرچه دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری است اما این استان همچنان محروم از حتی یک متر خط ریلی است.

راه آهن اقلید - یاسوج روی ریل انتظار
راه‌آهن اقلید - یاسوج به طول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در سال ۸۹ و سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید، ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ و توسط دولت یازدهم کلنگ‌زنی آن صورت گرفت ولی تزریق اعتبارات قطره چکانی سبب شده است پیشرفت فیزیکی آن طی این سال‌ها کمتر از ۳۰درصد باشد.
از طرفی سال‌هاست اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود؛ زیرا پیش‌بینی می‌شود سالانه حدود ۴ میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر با این راه آهن جابه جا شوند.
وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم نیز معتقد است با توجه به مزیت‌های راه آهن اقلید به یاسوج تکمیل آن ضروری است، اما با این روند قطره چکانی تزریق اعتبار تا ۱۰ سال دیگر هم این پروژه کامل نمی‌شود.
سید احسان خاندوزی در سفر به این استان اظهار می‌کند: این پروژه ردیف دولتی برای اعتبار دارد اما پاسخگوی نیاز و تکمیل آن نیست.وی با اشاره به ورود شرکت‌های چینی برای تکمیل پروژه‌های کریدوری راه آهن، می‌افزاید: مکاتبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است تا در این پروژه تسریع شود؛ زیرا با دل بستن به این اعتبارات قطره چکانی این طرح راه به جایی نخواهد برد.

پیشرفت کند پروژه
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه این استان از ظرفیت‌ها زیادی نظیر نفت، گاز و منابع طبیعی برخوردار است، اظهار می‌کند: با همه این ظرفیت‌ها وقتی پروژه‌ای در استان ما شروع می‌شود، اجرای آن به کندی پیش می‌رود، نمی‌دانیم دلیل آن چیست یا زورمان کم است یا دلیل دیگری دارد.
آیت الله سید نصیر حسینی به نمونه‌هایی از کندی این پروژه‌ها اشاره کرده و می‌افزاید: پتروشیمی در استان ما از سال ۸۵ کلنگ زنی شده و پس از ۱۸ سال اکنون ۴۰ درصد پیشرفت دارد یا اینکه یک جاده در استان ما سال ۷۳ کلنگ‌زنی می‌شود و در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد؛ این‌ها مردم ما را آزار می‌دهد.
وی با اشاره به راه آهن اقلید- یاسوج می‌گوید: وقتی یک پروژه را نمی‌توانند انجام دهند، چرا کلنگ آن را می‌زنند؟

نیاز به ۱۵۰ هزار میلیارد اعتبار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه طرح راه آهن اقلید به یاسوج رها شده و عملیات اجرایی آن ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می‌افزاید: استان در تأمین منابع مالی پروژه راه آهن اقلید به یاسوج با کمبود مواجه است، هر سال مبلغی بین ۵ میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال به این پروژه تزریق می‌شود که به هیچ وجه این اعتبارات قطره چکانی جوابگوی این ابرپروژه مهم نیست.
سید علی احمدزاده تصریح می‌کند: این مبلغ ناچیز برای اینکه کارگاه فعال باشد، به طرح تزریق می‌شود، در حالی که یک شرکت چینی آماده سرمایه‌گذاری است و تنها تضمین برگشت سرمایه می‌خواهد.
وی انتظار دارد از محل تهاتر نفت مبلغی برای تکمیل این پروژه اختصاص یابد؛ زیرا چنانچه راه آهن اقلید به یاسوج تکمیل شود این استان به بوشهر، شرق خوزستان و به مشهد متصل خواهد شد.

شعار کافی است
طولانی شدن اجرای این پروژه سبب شده است امام جمعه موقت یاسوج نیز نسبت به این موضوع انتقاد کرده و بیان کند: ساخت راه‌آهن اقلید - یاسوج بعد از گذشت بیش از یک دهه، هنوز به جایی نرسیده و تنها در حد شعار باقی مانده است.
حجت‌الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم تصریح می‌کند: ساخت راه‌آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و تاکنون با وجود پنج دولت هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و تنها در حد شعار باقی مانده است.
امام جمعه موقت یاسوج خاطرنشان می‌کند: طرح راه‌آهن اقلید - یاسوج چندین سال است که از سوی برخی از مسئولان استان پیگیری می‌شود، ولی هنوز بی‌سرانجام مانده در حالی که راه‌اندازی راه‌آهن یاسوج نه تنها برای کهگیلویه و بویراحمد، بلکه می‌تواند برای جنوب کشور نیز مثمر ثمر باشد.

خروج از بن بست
عضو نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز طرح اتصال استان به شبکه ریلی کشور از طریق محور اقلید، یزد را یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه استان قلمداد می‌کند.به گفته انتظام سهمیگن با اجرایی شدن این طرح، حلقه‌های زنجیر اسارت جغرافیایی و بن بست ارتباطی این استان برای اتصال به شبکه راه‌های کشور یکی یکی پاره خواهد شد.این کارشناس مسائل عمرانی می‌افزاید: مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی منطقه و همچنین نبودن زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.
به گفته سهمیگن در حال حاضر، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود. زیرا در دهه‌های گذشته سیاست کلی کشور، حمل و نقل جاده‌ای نسبت به ریلی از گسترش بیشتری برخوردار شده است و به علت این گسترش یک‌جانبه که متناسب با رشد تقاضای خدمات حمل و نقل کشور نبوده، به شدت زیر فشار قرار گرفته است.
وی اضافه می‌کند: در بخش حمل و نقل جاده‌ای مشکلات بسیاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بالا بودن هزینه حمل و نقل، مصرف سوخت بالا، خسارات مالی و انسانی ناشی از حوادث جاده‌ای و ازدحام و آلودگی محیط زیست اشاره داشت.
این در حالی است که به اعتقاد صاحبنظران، سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی، تولید ثروت، اشتغال، گسترش دانشگاه‌ها و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان بستگی زیادی به آسان شدن و ارزان شدن ساختار حمل و نقل دارد که در صورت اتصال استان به شبکه ریلی کشور بخشی از موانع توسعه استان از پیش رو برداشته می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.