انتخابات

۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 997956

میلیون‌ها تن از مردم انگلیس از صبح امروز (پنجشنبه) به پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا سرنوشت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام و دولت بعدی این کشور را تعیین کنند.

انتخابات سراسری در انگلیس آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، در این انتخابات که پنجاه و نهمین انتخابات پارلمانی (مجلس عوام) این کشور از سال ۱۸۰۱ میلادی بشمار می رود، حزب پیروز سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.

پس از چندین هفته مبارزات فشرده انتخاباتی، شعبه های رای گیری از ساعت ۷ صبح امروز به روی رای دهندگان گشوده شده و ساعت ۱۰ شب به فعالیت خود پایان خواهند داد. انتظار می رود نتایج اولیه انتخابات تا نیمه شب (به وقت محلی)، و نتایج نهایی تا پیش از ظهر فردا (جمعه) منتشر شود.

انتخابات سراسری، فرآیندی است که در انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی برای تشکیل مجلس عوام برگزار و کابینه دولت آینده از میان نمایندگان مجلس عوام تشکیل می شود.

تشکیل دولت بعدی بستگی به این دارد که کدامیک از احزاب به تنهایی یا با ائتلاف با دیگر احزاب، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورند. براساس گزارش های منتشر شده شمار واجدان شرایط رای دادن حدود ۴۶ میلیون نفر از جمعیت ۶۸ میلیون نفری این کشور اعلام شده است.

انتخابات عمومی انگلستان در حدود ۴۰ هزار شعبه اخذ رای که بیشتر مکان های عمومی چون مدارس و سالن های اجتماعات محله‌ها هستند، برگزار می شود. این برای نخستین بار سراسری است که مردم برای شرکت در انتخابات باید مدارک هویتی ارائه کنند.

در آخرین انتخابات سراسری انگلیس که سال ۲۰۱۹ برگزار شد، حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون موفق شد تا با کسب ۳۶۵ کرسی، برای چهارمین دوره متوالی در انتخابات پیروز شود. جانسون بلافاصله موافقت پارلمان را با توافق برگزیت کسب کرد و به این ترتیب روند رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به جریان افتاد.

از طرفی جرمی کوربین از رهبری حزب کارگر کنار رفت و سکان را به کی‌یر استارمر واگذار کرد. آخرین بار حزب کارگر تحت رهبری تونی بلر در انتخابات سراسری سال‌های ۱۹۹۷، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ پیروز شده بود، اما از سال ۲۰۱۰ به این سو و پس از روی کار آمدن محافظه‌کاران، از قدرت دور بوده است.

نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات نشان می‌دهد که حزب کارگر اینک شانس بیشتری برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را دارد و محافظه‌کاران به رهبری ریشی سوناک پس از ۱۴ سال حکومتداری در مسیر یک شکست سنگین قرار دارند.

قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها از دسامبر ۲۰۲۱ به این سو نشان می‌دهد که محبوبیت حزب محافظه‌کار به طور مدام سیر نزولی طی کرده و ممکن است دوم سوم کرسی‌های خود را از دست دهد.

بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه افکارسنجی یوگاو، این احتمال مطرح است که ریشی سوناک به همراه جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس و تعدادی از اعضای ارشد کابینه، کرسی خود را در انتخابات از دست داده و به مجلس آتی راه پیدا نکنند.

این درحالیست که پیش‌بینی می‌شود حزب کارگر با تصاحب ۴۳۱ کرسی در انتخابات، رکورد تونی بلر در انتخابات سال ۱۹۹۷ را که با ۴۱۸ کرسی به دولت راه یافت جابه‌جا کند.

در واقع به نظر می‌رسد، انتخابات پیش‌رو بیش از اینکه رقابت میان دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار برای تصاحب قدرت باشد، میان محافظه‌کارانی است که برای موجودیت سیاسی خود می‌جنگند و حزب لیبرال دمکرات سومین حزب سیاسی انگلیس، که انتخابات را فرصتی ممتاز برای یک جهش سیاسی می‌داند.

اما نتیجه انتخابات هرچه باشد، آمارها نشان می‌دهد که سطح رضایتمندی مردم انگلیس از عملکرد احزاب سیاسی در این کشور به پائین‌ترین حد طی نیم قرن گذشته رسیده است و این مساله می‌تواند یک چالش جدی برای مشروعیت دولت آینده انگلیس باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.