کارشناسان انشعاب غیرمجاز آب را یکی از مقصران تنش آبی می‌دانند. از جدی‌ترین اقدام‌ها برای مدیریت منابع آبی و کنترل مصرف آب در خراسان رضوی و مشهد که با چالش جدی کمبود آب مواجه است، همین برخورد اساسی با انشعابات غیرمجاز است.

آب‌بانان آب‌فروش!

به گزارش قدس خراسان، نوبت به بخش مرکزی مشهد رسیده و مسئولان آب و فاضلاب به سراغ روستای عشق‌آباد از دهستان میان‌ولایت بخش مرکزی شهرستان مشهد رفته‌اند. مدیر آب و فاضلاب منطقه ۵ مشهد در این زمینه می‌گوید: دلیل حضور ما ساماندهی به انشعابات غیرمجاز است. 

خیلی از چالش‌ها و کمبودهای آبی که در روستاها موجب رنج و مشقت روستاییان عزیز می‌شوند، جنسشان از مشکلات تأمین نیست؛ یعنی بیشتر روستاهای دچار چالش آبی، کمبود تولید ندارند. جنس چالش، مدیریت مصرف و انشعابات غیرمجاز است.

رضا عبدالله‌نژاد با بیان اینکه به همت اعضای شورای تأمین، قرارگاه پایش عملیاتی آب مشهد یک سال است برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: این هم‌افزایی و حمایت سبب می‌شود همکاران من شبانه‌روزی حضور داشته باشند و به مشکلات رسیدگی کنند و سبب شوند ریشه تا حدودی حل شود. البته اگر بخواهیم این مشکلات هیچ وقت نباشند، نباید اجازه ساخت و ساز غیرمجاز را بدهیم. در چند سال اخیر و در تاریخ شهر مشهد چنین برخوردی با این جدیت و با این وسعت و استمرار نداشته‌ایم.

وی به سهم خوش‌نشینان شهری در ایجاد چالش کمبود آب اشاره می‌کند و با تأکید بر اینکه ساخت و ساز خارج از بافت روستاها به مرور زمان سبب درخواست انشعابات و تأمین آن از طرق مختلف می‌شود، توضیح می‌دهد: وقتی ما تولید آب داریم و یک روستا کمبود آب دارد، پس این آب در یک جا مصرف می‎‌شود و وقتی ما از این مصارف نامتعارف و غیرمجاز جلوگیری می‌کنیم، بی‌شک مشکلات حل می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب منطقه ۵ شرکت آب و فاضلاب مشهد با ذکر مثالی یادآور می‌شود: در مجتمع شیرحصار که افزون بر ۱۰روستا بود، اوایل امسال حضور داشتیم و دیدیم که پس از برخورد با انشعابات غیرمجاز، شرایط خیلی بهتر شده است. به جز این مورد، تک‌روستا هم در این زمینه زیاد داشته‌ایم و در روزهای آینده چالش آبی‌ روستای عشق‌آباد کمتر می‌شود.

عبدالله‌نژاد با بیان اینکه آب میراث گذشته ما نیست، امانت آیندگان در دست ماست، تأکید می‌کند: هیچ‌کس به اندازه اهالی روستا به فکر حل مشکلات نیست و ما از مردم حمایت می‌کنیم. انشعابات غیرمجاز خارج از بافت و بدمصرفی را اطلاع بدهند. با شرط حفظ محرمانگی اطلاعات آن‌ها، پیگیری می‌کنیم.

رئیس اداره حراست و امور محرمانه منطقه ۵ آب مشهد نیز یکی دیگر از مسئولانی است که در برخورد با انشعابات غیرمجاز در بخش مرکزی مشهد حضور دارد و درباره روستای عشق‌آباد می‌گوید: با توجه به اعلام بروز تنش آبی در روستای مذکور در ۱۰ روز گذشته، بررسی‌ها نشان داد ریشه این تنش به انشعابات غیرمجاز و انشعابات خارج از بافت برمی‌گردد که متأسفانه بیشتر آن‌ها کاربری باغ‌ویلا دارند. معمولاً داخل بافت روستاها اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز نمی‌کنند و چنین مواردی خیلی کم است؛ اما خارج از بافت روستایی این مشکل خیلی پررنگ است.

رشد قارچ‌گونه انشعابات غیرمجاز

علیرضا شهابی با اشاره به اینکه از شروع سال جاری تاکنون افزون بر ۳هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز با کاربری باغ‌ویلا در روستاهای سطح منطقه ۵ شرکت آب و فاضلاب مشهد کشف و شناسایی شده، خاطرنشان می‌کند: در این روستا افزون بر ۲۵ فقره انشعاب غیرمجاز با کاربری باغ‌ویلا خارج از بافت کشف و شناسایی شده و نکته حائز اهمیت این است که در بیش از ۹۰ درصد روستاها متأسفانه به صورت بسیار قارچ‌گونه انشعاب غیرمجاز وصل می‌شود.

مشکل دیگری که او اشاره می‌کند، ناایمن بودن انشعابات غیرمجاز در کنار یکدیگر و در یک کانال است که در این روش آب، برق و گاز را به صورت یکجا از طریق یک کانال وصل می‌کنند. شهابی تأکید می‌کند: این روش حفاری و وصل انشعابات در کنار یکدیگر غیر از اینکه استفاده از بیت‌المال است، خطرات جانی و مالی برای شهروندان دارد.

رئیس اداره حراست و امور محرمانه منطقه ۵ آب مشهد ادامه می‌دهد: در این روستا متأسفانه واگذاری انشعاب از طرف شورا و دهیار صورت گرفته است. وظیفه سازمانی ما جمع‌آوری انشعاب غیرمجاز و ایزوله کردن شبکه بوده تا آلودگی از سوی انشعاب غیرمجاز وارد شبکه آب و فاضلاب نشود.

وی با تأکید بر اینکه برای برخورد با انشعاب غیرمجاز نقطه‌زنی انجام می‌شود، بیان می‌کند: شرکت آب و فاضلاب به ما تأیید می‌دهد که در این نقطه انشعابی واگذار نشده و پس از آن، انشعاب را جمع‌آوری می‌کنیم. در روستای عشق‌آباد پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰فقره انشعاب غیرمجاز داشته باشیم و از ۵ فروردین سال جاری تاکنون در منطقه ۵ آب مشهد ۶هزار و ۷۳۰ مورد شناسایی انجام شده که از این تعداد ۳هزار و ۵۱۰ مورد به نتیجه رسیده است.

شهابی تأکید می‌کند: گزارش‌های مردمی و اعلام انشعاب غیرمجاز که به تلفن ۱۲۲ اطلاع داده شود، در کمتر از ۲۴ ساعت رسیدگی می‌شود و بازرسی امور خدمات مشترکین به محل مراجعه می‌کند و در صورت وجود انشعاب غیرمجاز به گزارش‌دهنده نیز پاداش تعلق می‌گیرد. 

همچنین در سامانه سوت‌زنی شرکت آب و فاضلاب مشهد گزینه سوت‌زنی به صورت محرمانه گزارش را دریافت و در دورترین روستا کمتر از ۱۲ ساعت و داخل شهر مشهد کمتر از ۳ ساعت زمان می‌برد تا همکاران ما مراجعه کنند.

مدیر امور خدمات مشترکین و درآمد شرکت فاضلاب منطقه ۵ مشهد یکی دیگر از مسئولان حاضر در این عملیات است که در گفت‌وگو با ما عنوان می‌کند: متأسفانه شورا و دهیار حدود وظایف خودشان را در روستاها رعایت نمی‌کنند. در این روستا هم انشعابات خارج از بافت با اعداد و ارقام نامتعارف واگذار شده در حالی که طبق قانون، شورا و دهیار نمی‌توانند خارج از بافت خدمات ارائه کنند چه اینکه بخواهند انشعابی را واگذار کنند یا خدماتی ارائه بدهند. این منطقه کاملاً خارج از بافت است و همه باغ‌ویلاها انشعاب غیرمجاز دارند.

روح‌الله اکبری خطاب به بخشدار بخش مرکزی عنوان می‌کند: باید تذکراتی از سوی مسئولان مربوطه به دهیاران و شوراها داده شود که به موارد خارج از وظیفه خودشان ورود نکنند و واگذاری انشعاب به خارج از بافت روستایی در حیطه وظایف این افراد نیست.

او مقصر بعدی در این موضوع را مشاوران املاک معرفی می‌کند و می‌گوید: مردم در مراجعات خودشان می‌گویند ما ملکی را خریداری کردیم که در قولنامه قید شده داخل بافت و دارای انشعاب‌های آب، برق و گاز است.

ضرورت استعلام ملک از مراجع ذی‌صلاح

مدیر امور خدمات مشترکین و درآمد شرکت فاضلاب منطقه ۵ مشهد متذکر می‌شود: از مردم خواهش می‌کنم دو نکته را مدنظر داشته باشند؛ یکی اینکه پیش از اقدام به خرید ملک از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استعلام بگیرند که ملک داخل بافت است یا خارج از بافت روستایی قرار دارد و نکته دیگر اینکه شاهد بودم در قولنامه‌ها قید می‌کنند این ملک دارای انشعاب آب، برق و گاز است که به راحتی با یک استعلام از شرکت‌های خدمات از جمله شرکت آب و فاضلاب مشهد می‌توانند صحت‌سنجی کنند که انشعاب داخل ملک موردنظرشان مجاز بوده یا غیرمجاز تأمین شده است.

اکبری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در قرارگاه مرکزی آب و همت مسئولان اجرایی و قضایی در رسیدگی جدی به موضوع بحران آب، تأکید می‌کند: اگر به این موضوع توجه شود و یک مجتمع را برای انشعابات غیرمجاز که ما برایشان پرونده تشکیل می‌دهیم، اختصاص دهند، دادرسی به سهولت و با سرعت بالا انجام می‌شود و نکته بعدی این است  انشعاباتی که ما قطع می‌کنیم، واقعاً با زحمت همراه است چون طول و عرض این املاک قابل توجه بوده و شناسایی مستلزم حفاری است. اگر در نهایت این قطع انشعابات منجر به فک پلمب به فاصله کوتاه پس از این پیگیری‌ها باشد، نتیجه مطلوبی نیست.

وی خواستار برخورد ویژه با افرادی است که به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند و می‌افزاید: متأسفانه شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم، این ساخت و سازها اغلب خارج از بافت روستایی هستند و به همین دلیل بدون رعایت ضوابط و مقررات اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.

مدیر امور خدمات مشترکین و درآمد شرکت فاضلاب منطقه ۵ مشهد با اشاره به تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و مزروعی تصریح می‌کند: در این ساخت و سازها ماده ۸ حفظ قانون اراضی کشاورزی و مزروعی را رعایت نکردند و من خواهش می‌کنم دستگاه‌های ذی‌ربط و شخص رئیس قرارگاه مرکزی آب که فرماندار مشهد است، به این موضوع ورود پیدا کند تا ساخت و سازها به حداقل ممکن برسد.

اکبری با تأکید بر اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز رشد قارچ‌گونه دارند، متذکر می‌شود: من سال‌هاست در اداره مشهد مشغول به کار هستم و تسلط کامل به مشهد دارم؛ اما گاهی اوقات بسیار متعجب می‌شوم. وقتی وارد یک روستا می‌شوم و می‌بینم شبانه باغ‌ویلاها با مساحت‌های خیلی بالا ساخته می‌شوند و حقیقت این است وقتی ملک‌ها ساخته شدند، پس از مدتی مبادرت به اخذ انشعاب‌های غیرمجاز می‌کنند و مشکلات ما در این زمینه دو چندان می‌شود.

او روستای عشق‌آباد در بخش مرکزی را مثال می‌زند و عنوان می‌کند: این روستا که در دهستان میان‌ولایت است، ۱۸۳مشترک آب دارد و ما افزون بر ۳ لیتر آب در اینجا تولید و استحصال می‌کنیم که متأسفانه پاسخگو نیست و کفاف مشترک‌های ما را نمی‌دهد و علت این ناترازی ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای است که خارج از بافت روستایی رخ داده و همه این باغ‌ویلاها در حال سرقت آب هستند.

مدیر امور خدمات مشترکین و درآمد شرکت فاضلاب منطقه ۵ مشهد ادامه می‌دهد: انشعاباتی که شرکت آب و فاضلاب واگذر می‌کند به صورت قانونی و داخل بافت است. 

ما برای انشعاب مسکونی در روستاها ۱۹۰ هزار تومان حق انشعاب می‌گیریم و بقیه هزینه برای کنتور و اتصالات آن است که به تناسب وضعیت بازار در طول زمان‌های مختلف ممکن است رقم متفاوتی باشد و احتمالاً حدود ۳ میلیون تومان هزینه آن می‌شود؛ اما شاهد هستیم در برخی روستاها رقم‌های نجومی توسط شوراها، دهیارها یا افراد واسطه فقط برای حق انشعاب گرفته می‌شود تا انشعاب غیرمجاز فرد متقاضی را وصل کنند.

اکبری با مقایسه ۱۹۰ هزار تومان و ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان که به عنوان حق انشعاب غیرمجاز روی ملکی که ساخت و ساز غیرمجاز داشته، دریافت می‌شود، تأکید می‌کند: این یک نوع خیانت است، در حالی که تعرفه‌های روستایی نصف تعرفه‌های شهری هستند و تعرفه‌های حوزه آب خیلی پایین است؛ اما آب‌فروشان که سرمایه آیندگان را به حراج می‌گذارند، این طور خارج از ضوابط و مقررات اقدام به اعمال غیرقانونی می‌کنند.

اهالی معترض روستای عشق‌آباد که انشعابات غیرمجازشان قطع شده، حاضر به گفت‌وگوی رسمی نیستند؛ اما روایتشان این است که چاه آب این روستا تا سال ۹۹ متعلق به خود اهالی بوده و دهیار و شورای وقت در این روستا با دریافت هزینه از افراد خارج از بافت روستایی اقدام به فروش انشعاب آب از چاه به آن‌ها کرده‌اند و هزینه‌ها از دهه ۸۰ که ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شده تا ۱۲ میلیون تومان در سال‌های اخیر هم رسیده و نکته دیگر اینکه شرکت برق در این منطقه به اهالی خدمات داده و قبض برق برای مردم خارج از بافت هم صادر می‌شود.

آخرین توضیح اهالی و گلایه آن‌ها این است که دو سال پیش هم برای قطع انشعابات آب به محل آمدند و با پیگیری‌هایی که داشته‌ایم بدین صورت با حفاری قطع نکردند و فقط شیرفلکه اصلی بسته شد و پس از پیگیری ما دوباره وصل شد چون چاه آب پس از سال ۹۹ به آبفا واگذار شده و ما پیش از آن انشعاب خریده‌ایم و در دو سال اخیر هر چه برای صدور قبض پیگیری کرده‌ایم، نتیجه‌ای نداشته است.

دهیار روستای عشق‌آباد در خصوص اظهارات مردم می‌گوید: در دوره قبل شورا و دهیار متولی آب بودند و به صورت اجماعی آب را به فروش رسانده‌اند و تا جایی که اطلاع دارم، برای این تخلف به دادگاه هم رفته‌اند.

محمد توکلی‌خواه با تأکید بر اینکه من در دوره خودم هیچ آبی چه داخل بافت چه خارج از بافت به فروش نرسانده‌ام، بیان می‌کند: درخواست قطع انشعابات خارج از بافت را خودم داده‌ام و عشق‌آباد۳ و خیابان امام رضا(ع) هیچ کنتورخوانی نشده و در این سه سال که ما هستیم، ریالی پول آب نداده‌اند؛ اما همگی کنتور، پمپ و استخر آب دارند و برای کشاورزی هم در برخی موارد از همین آب استفاده می‌کنند.

هرچند برخورد و استانداردهای دوگانه مسئولان مختلف در زمان‌های متفاوت موجب نارضایتی مردم می‌شود؛ اما بحران آب را جز با جدیت مسئولان و برخورد قهری و بازدارنده با متخلفان نمی‌شود مدیریت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.