انتخابات

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: پزشکی قانونی ایران در زمینه بانک اطلاعات ژنتیک تجربیات بسیار خوبی دارد و آماده همکاری با کشور ترکیه برای راه‌اندازی بانک ژنتیک در این کشور است.

ذخیره پروفایل ژنتیکی خبرنگاران، آتش‌نشان‌ها و خلبانان/ همکاری برای راه‌اندازی بانک ژنتیک در ترکیه

عباس مسجدی در دیدار با یوکسک رئیس پزشکی قانونی ترکیه که در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران انجام شد، گفت: بانک ژنتیک در ایران با موفقیت راه اندازی و هم اکنون در حال فعالیت است و پروفایل ژنتیکی مجرمان با تکرار جرم در بانک ذخیره شده و ذخیره پروفایل افراد دارای مشاغل پرخطر مثل خبرنگاران، آتش نشان‌ها و خلبانان نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به فعالیت ده قطب ژنتیک در ایران افزود: بعد از ساخت و تولید کیت‌های ژنتیک توسط مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، فعالیت‌های بانک شتاب و سرعت بیشتری گرفت. علاوه بر بومی سازی کیت ژنتیک و برخی دستگاه هاو تجهیزات آزمایشگاهی، نرم افزار بانک نیز کاملاً بومی است.

مسجدی با ارائه توضیحاتی در خصوص ساختار پزشکی قانونی ایران ادامه داد: پزشکی قانونی ایران سازمانی مستقل است که زیر نظر رئیس قوه قضائیه فعالیت می‌کنند و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمانی علمی و خدمت‌رسان است چرا که از پنج وظیفه اصلی آن دو وظیفه تخصصی و در راستای ارائه خدمت به مردم و سه وظیفه آن علمی و آموزشی است.

وی تصریح کرد: پزشکی قانونی تنها سازمان در زیر مجموعه دستگاه قضاست که هیئت علمی دارد و با توجه به پیشرفت‌های سال‌های اخیر آن بنا به اذعان مقامات عالی رتبه قضائی نظرات کارشناسی این سازمان در حال حاضر فصل الخطاب و جزو لاینفک پرونده‌های قضائی است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی ایران دارای سه معاونت است که مهم‌ترین خدمات آن در حوزه معاینات بالینی ارائه می‌شود و خدمات گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه با رشد توان علمی سازمان، تبهکاران نیز در اقدامات مجرمانه خود رشد می‌کنند، گفت: یکی از اقدامات قابل توجه پزشکی قانونی ایران کشف تصادفات ساختگی است که در این خصوص کمک قابل توجهی به شرکت‌های بیمه‌ای شده است.

مسجدی به فعالیت‌های مرکز تحقیقات و موضوع فراوری بافت نیز اشاره کرد و گفت: پزشکی قانونی ایران در موضوع فراوری بافت نیز فعال است و از آنجا که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار بیمار از بافت‌های فراوری شده بهره‌مند می‌شود اقدامات جدی را در این خصوص آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مأموریت پزشکی قانونی در ایران و ترکیه کمک به اجرای عدالت استفاده، اظهار داشت: کشور ایران و ترکیه اشتراکات بسیاری در زمینه‌های مختلف با یکدیگر دارند و در حوزه پزشکی قانونی نیز با یکدیگر همکاری‌هایی داشته‌اند که از جمله آن همکاری در موضوع سقوط هواپیمای ترکیه در ایران بود که نسبت به تعیین هویت و شناسایی قربانیان این حادثه در ایران اقدامات لازم صورت گرفت.

وی یادآور شد: زمینه همکاری بسیاری بین پزشکی قانونی دو کشور وجود دارد از جمله کنگره طب و قضا که توسط ایران هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. همچنین در بسیاری زمینه‌های علمی و تخصصی می‌توان نسبت به تبادل کارشناس اقدام کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با ابراز خرسندی از حضور همتای ترکیه‌ای خود در ایران و قبول دعوت برای حضور در پزشکی قانونی ایران، گفت: ضمن تعاملات بیشتر در راستای دیپلماسی علمی بین پزشکی قانونی دو کشور می‌توان بستر را برای سایر ارتباطات دو دولت و ملت نیز فراهم کرد.

وی گفت: پزشکی قانونی ایران در زمینه بانک اطلاعات ژنتیک تجربیات بسیار خوبی دارد و آماده همکاری با کشور ترکیه برای راه‌اندازی بانک ژنتیک در این کشور است.

یوکسک رئیس پزشکی قانونی ترکیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران و بازدید از مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران، گفت: پزشکی قانونی ترکیه در دو سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و با تبادل کارشناس، دو کشور می‌توانند در زمینه‌های تخصصی همکاری‌های مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

وی پس از بازدید از برخی دستاوردها و تولیدات مرکز تحقیقات پزشکی قانونی پیشنهاد داد این دستاوردها در کنگره علمی پزشکی قانونی که به زودی و با حضور ۲۰ کشور در ترکیه برگزار می‌شود ارائه و به نمایش گذاشته شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.