پخش برنامه‌های روتین سال‌های گذشته در فصل‌های جدید و بازپخش سریال‌های پربیننده دهه‌های پیش، نشان از نگاه تکلیفی تلویزیون به این مناسبت مهم مذهبی در کشورمان دارد. در ادامه نگاهی به آخرین اخبار شبکه‌های تلویزیون از پخش برنامه‌های محرمی داریم.

نگاهی به برنامه‌های محرمی تلویزیون/ از تکرار قدیمی‌ها تا انتظار طوبی

به گزارش قدس آنلاین، طبق روال هر ساله و همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم و عزا می‌شود، از همین رو شبکه‌های سیما با تدارک برنامه‌هایی به حسینیه تلویزیونی تبدیل می‌شوند اما امسال به دلیل همزمانی آغاز ماه محرم با روزهای پرتب و تاب انتخابات به نظر می‌رسد صدا و سیما روی برنامه‌های انتخاباتی متمرکز شده است و بسته ویژه جدیدی برای پخش در مناسبت محرم ندارد.


پخش برنامه‌های روتین سال‌های گذشته در فصل‌های جدید و بازپخش سریال‌های پربیننده دهه‌های پیش، نشان از نگاه تکلیفی تلویزیون به این مناسبت مهم مذهبی در کشورمان دارد. در ادامه نگاهی به آخرین اخبار شبکه‌های تلویزیون از پخش برنامه‌های محرمی داریم. 

 پخش چندباره «مختارنامه» و «شب دهم»
محرم هر سال سریال‌های مناسبتی پربیننده تلویزیون در یکی از شبکه‌های سیما بازپخش و یک یا دو سریال مناسبتی جدید هم ساخته می‌شوند اما به نظر می‌رسد سریال‌های قبلی به جدی‌ترین آثار مناسبتی هر ساله سیما تبدیل شده‌اند و تلویزیون هر بار به پخش این آثار ماندگار بسنده می‌کند و اصراری برای نو کردن ویترین مناسبتی خود با سریال‌های شاخص جدید ندارد. سریال «مختارنامه» و «شب دهم» محرم امسال نیز روی آنتن می‌روند؛ دو سریالی که رکورد بیشترین پخش آثار مناسبتی در محرم را دارند. پخش این سریال‌ها از شبکه آی‌فیلم از امشب شروع می‌شود. بر این اساس سه سریال «مختارنامه»، «شب دهم» و «وارث» روی آنتن این شبکه می‌روند. سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری که قصه جنگ و جهاد مختار ثقفی است هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود. سریال «شب دهم» محصول سال ۸۰ به کارگردانی حسن فتحی از ۱۸ تیر هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود. سریال «وارث» هم به کارگردانی کاظم بلوچی دیگر سریال ماه محرم است که از ۱۶ تیر ماه روی آنتن می‌رود.

 «طوبی» در مسیر اربعین
با وجود اینکه دست تلویزیون در ساخت سریال‌های محرمی چندان پر نیست اما یکی از سریال‌های جدید که در ماه‌های محرم و صفر قرار است از تلویزیون پخش شود مجموعه «طوبی» است. این سریال توسط «سعید سلطانی» کارگردان مجموعه چندفصلی «ستایش» ساخته شده و بناست در ماه‌های محرم و صفر روی آنتن برود. مضمون این سریال با پیاده‌روی اربعین پیوند خورده و گفته می‌شود برای نخستین بار ماجرای اربعین‌ سرخ را در قاب تلویزیون روایت می‌کند. بخشی از این سریال همزمان با پیاده‌روی اربعین در کربلا تصویربرداری شده است و جزو سریال‌های بیگ پروداکشن سیما به شمار می‌رود که چهار دهه تاریخی از اوایل دهه ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ را روایت می‌کند و راوی قصه عاشقانه‌ای در دل این تاریخ است که در ۴۰ یا ۵۰ قسمت ساخته می‌شود. 
بازیگر اصلی این سریال «شبنم قربانی» است که در جشنواره فیلم فجر توانست با فیلم «مجنون» برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود. او سال گذشته در سریال تلویزیونی «عشق کوفی» نقش «نائله» را ایفا کرده بود. هومن برق‌نورد، امین زندگانی، فریبا متخصص و داریوش ارجمند از دیگر بازیگران این سریال هستند. فیلم‌نامه سریال «طوبی» را سیدحسین امیرجهانی نوشته که پیش از این تجربه نگارش سریال مناسبتی «نجلا» را داشت. علیرضا زرین‌دست فیلمبردار باسابقه و قدیمی سینما هم مدیریت فیلم‌برداری این سریال را بر عهده دارد. هنوز زمان مشخصی برای پخش این سریال اعلام نشده است. 

چه خبر از سه شبکه سیما؟
سریال «فراری» به کارگردانی امیر داسارگر که این شب‌ها در حال پخش از شبکه یک است و نگاهی به سبک زندگی شهدای مدافع حرم در ژانر اجتماعی دارد، در شب‌های محرم هم ادامه خواهد داشت. این سریال نوجوانی تا بزرگسالی یک شهید مدافع حرم از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ را روایت می‌کند و از شنبه هفته گذشته روی آنتن رفته است. قهرمان این مجموعه تلویزیونی یک نوجوان به نام هادی است، در ادامه سریال مقاطع دیگری غیر از دهه ۷۰ را هم می‌بینیم که نقش جوانی شخصیت اول هم به چشم می‌خورد. این سریال ۳۰قسمتی در دو فصل آماده شده و بازیگرانی چون هدایت‌ هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، شهرام قائدی، علی زرمهری، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، شهروز آقایی‌پور، مجید پتکی، افشین آقایی، حسین اجاقلو (بازیگر نوجوان)، زین‌العابدین تقی‌پور در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. 
شبکه۲ که سریال کمدی «پشت پرده» را روی آنتن دارد، در آغاز محرم، خبری از پخش سریال مناسبتی جدید ندارد و احتمالاً با توقف پخش این سریال کمدی در ایام عزاداری، به روال سال‌های قبل، برنامه‌های مناسبتی خود را روی آنتن ببرد. یکی از این برنامه‌ها «نشان ارادت» است که تاکنون ۶ فصل آن روی آنتن رفته و در آن از مردم عادی گرفته تا چهره‌ها درباره علاقه و ارادتشان به امام حسین(ع) حرف می‌زنند. 
اما برنامه پربیننده شبکه۳ «حسینیه معلی» که تاکنون چهار فصل از آن پخش شده و شکل جدیدی از برنامه‌سازی مناسبتی را وارد تلویزیون کرده است، از امشب روی آنتن خواهد رفت. در این فصل، نجم‌الدین شریعتی اجرای برنامه را برعهده دارد ولی با تغییراتی که در میز ذاکران (مداحان) اتفاق افتاده است برای نخستین بار محمدرضا طاهری در سری جدید حاضر خواهد شد. همچنین سیدرضا نریمانی و نزار قطری از فصل گذشته در «حسینیه معلی» ماندگار شدند و مهدی رسولی پس از یک فصل غیبت دوباره به این برنامه برگشته است. حجت‌الاسلام مصطفی کرمی هم پس از یک تجربه حضور در «حسینیه معلی» یک بار دیگر در ایام محرم کنار دیگر مداحان کارشناس در میز ذاکران حضور پیدا می‌کند. این برنامه که همزمان با شب اول محرم از ساعت ۲۲:۲۰ پخش می‌شود به مدت ۱۳ شب روی آنتن است. فصل جدید محرمی حسینیه معلی میهمانان بین‌المللی گسترده‌تری نسبت به فصل شعبانیه خواهد داشت که تجربه متفاوتی برای برنامه‌های مذهبی تلویزیون به شمار می‌رود، همچنین گروه‌های شرکت‌کننده در برنامه از اقصی نقاط دنیا حضور پیدا می‌کنند. 

نسخه‌ای ثابت در مناسبت‌ها
از آنجا که خبری از برنامه‌های جدید در شبکه‌های سیما نیست، به نظر می‌رسد در محرم امسال شاهد فصل‌های جدیدی از برنامه‌های ترکیبی سال‌های پیش، برنامه‌های گفت‌وگومحور مذهبی به صورت پخش زنده و مستقیم از کربلا یا برنامه‌های ضبطی در استودیو باشیم. برنامه‌های سخنرانی و آرشیوی هم از تولیدات ثابت سیما در این ایام است برنامه‌هایی همچون «روضه خانگی» و «حسینیه ایران» که از شبکه یک پخش می‌شد یا برنامه‌هایی همچون «ناگهان حسین(ع)»، «طنین محرم» و «مداحی ذاکران اهل بیت(ع)» که از برنامه‌های جاری شبکه۲ در ایام عزاداری بوده است. 
پخش برنامه‌های سخنرانی و آرشیوی از گفت‌وگو با چهره‌های مختلف درباره واقعه عاشورا و حضرت اباعبدالله(ع) نیز در فهرست تولید و پخش شبکه‌های مختلف قرار دارد که هر کدام با تغییراتی جزئی در دکور یا میهمان سعی کرده‌اند تنوع ساختاری به یک موضوع مشترک بدهند. 
اگرچه مناسبت‌های ملی و مذهبی، رویدادهایی ثابت در تقویم هستند و رسانه ملی با برنامه‌ریزی‌ قبلی می‌تواند نسبت به ساخت و تولید آثار مرتبط با آن‌ها اقدام کند اما به نظر می‌رسد سفارش ساخت سریال‌های مناسبتی، شتابزده انجام می‌گیرد و یا آن قدر دیر وارد فرایند تصویب می‌شوند که به تولید نمی‌رسند. سیما هم با نسخه تکراری هر ساله در ادامه تولید برنامه‌های ترکیبی و آرشیوی و بازپخش سریال‌های پربیننده مناسبتی، کنداکتور پخش شبکه‌ها را پر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.