رأی‌گیری در مرحله دوم انتخابات و مشارکت مردم ایران در روز گذشته پای صندوق‌های رأی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی و بین‌المللی داشت.

بازتاب گسترده انتخابات ایران در رسانه‌های جهان

یورونیوز با تیتر :«رقابت جلیلی و پزشکیان در دور دوم»؛ درباره گزارش‌ها از افزایش مشارکت مردم در انتخابات سخن گفت.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران برای جایگزینی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید که در اردیبهشت‌ماه در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، به پای صندوق‌های رأی رفتند. 
این خبرگزاری همچنین پخش زنده فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر کرد و گریزی به نتایج دور قبلی انتخابات زد که در آن، پزشکیان نفر اول این رقابت‌ و جلیلی با کسب ۳۹ درصد آرا نفر دوم بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم آغاز به کار شعب اخذ رأی در ایران را مورد توجه قرار داد. در گزارش این خبرگزاری به زمان آغاز به‌کار شعب رأی‌گیری در صبح جمعه ۱۵ تیر ماه، مشارکت رهبر معظم انقلاب در دقایق اولیه و سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم اشاره شده است.
خبرگزاری ترند نوشت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که ۸ صبح امروز آغاز شده است، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط مشارکت هستند.
خبرگزاری رویترز با اشاره به مشارکت رهبر معظم انقلاب ایران در این دور از انتخابات، سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده را مورد توجه قرار داد و به نقل از ایشان نوشت: شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این طور باشد، چراکه اگر این گونه باشد، خرسندکننده است.
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را با اشاره به ابعاد مختلف آن از جمله مشارکت رهبر معظم انقلاب در ساعات اولیه و تأکید ایشان بر اهمیت مشارکت گسترده، نتایج دور قبلی و معرفی نامزدها و رویکردهای آن‌ها مورد توجه قرار داد.
شبکه الجزیره نیز با اشاره به آغاز به‌کار شعب اخذ رأی در ایران برای دور دوم انتخابات، با اشاره به اظهارات سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم نوشت: امروز، مشارکت برای کشور ما بسیار ضرورت دارد. هر رأی یک موشک است.
خبرگزاری آناتولی با اشاره به دومرحله‌ای شدن انتخابات ایران نوشت: مردم ایران برای اولین بار پس از ۱۹ سال (انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴)، برای حضور در دور دوم پای صندوق‌های رأی رفتند.
این خبرگزاری اشاره‌ای هم به آمار واجدان شرایط مشارکت در خارج کشور داشت و گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز دارای شرایط مشارکت در دور دوم انتخابات در ۳۴۴ شعب تعیین‌شده اخذ رأی در کشورهای مختلف جهان هستند.
شبکه ان‌بی‌سی نیوز نیز با بازنشر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد.
خبرگزاری دویچه وله نیز با اشاره به مواردی از جمله زمان آغاز دور دوم و احتمال تمدید زمان آن تا نیمه‌شب جمعه، نوشت حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی وجود دارد و بیش از ۶۱ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران دارای شرایط رأی دادن هستند.
شبکه ان‌چ‌کی ژاپن نیز نوشت: مردم ایران در انتخابات دور دوم، میان یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد اصول‌گرا شرکت کرده‌اند که دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل سیاست خارجی دارند.
تلویزیون مرکزی چین هم در تارنمای خبری خود نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت ایران و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد سابق هسته‌ای یک نفر را انتخاب خواهند کرد.
شبکه‌های خبری الجزیره قطر، سی. ان. ان آمریکا، فرانس ۲۴، بی. بی. سی، خبرگزاری ارمنستان، روزنامه هندوستان تایمز، پی. تی. آی هند، ترند جمهوری آذربایجان، ایندیا تودی، روزنامه گاردین انگلیس و بسیاری دیگر از رسانه‌های آسیایی، عربی و بین‌المللی با ارائه گزارش‌هایی از روند مشارکت، به تحلیل این انتخابات پرداختند.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.