رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: مجموع آرای مأخوذه خراسان رضوی در دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نشان‌دهنده مشارکت ۵۷.۹۸درصدی مردم بوده است.

مشارکت ۵۷.۹ درصدی خراسان رضوی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش قدس خراسان، سید هادی طباطبایی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی در زمینه مشارکت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری رتبه چهارم کشوری و در میان استان‌های همتراز رتبه اول را به‌دست آورد، در این مرحله درصد میزان مشارکت کشور نزدیک به ۴۰ درصد و خراسان رضوی ۴۹.۷ درصد بوده که تقریباً ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری مشارکت داشتیم.
رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی متذکر شد: در مرحله دوم شور انتخاباتی بیشتر شد و با فعالیت‌هایی که کاندیداها و ستادهایشان داشتند، الحمدلله شور و شوق بیشتری شکل گرفت، همچنین با توجه به بیانات رهبر انقلاب و دعوت از همه مردم برای شرکت در انتخابات، روز گذشته انتخابات پرشوری با حضور گسترده‌تر مردم نسبت به دور اول برگزار شد.  

وی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی چهار هزار و ۵۶۷ شعبه اخذ رأی را پیش‌بینی کرده بودیم که از این تعداد سه هزار و ۵۰۸ شعبه ثابت و یک هزار و ۵۹ شعبه سیار بودند، همچنین دو هزار و ۸۲۱ شعبه شهری و یک هزار و ۷۴۶ شعبه روستایی بودند.

طباطبایی با اشاره به اینکه میزان مشارکت در انتخابات براساس استعلام و نه آرا صحیح اخذ می‌شود، تصریح کرد: مجموع آرای مأخوذه خراسان رضوی در دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دو میلیون و ۸۳۶ هزار و ۷۴۵ رأی بوده که این میزان رأی نشان‌دهنده مشارکت ۵۷.۹۸ درصدی مردم است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: از این میزان بیشترین رأی به آقای سعید جلیلی با یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۶ رأی اختصاص یافته که ۶۱ درصد مجموع آرای مأخوذه استان است.

وی ادامه داد: همچنین آقای مسعود پزشکیان با یک میلیون و ۸۰ هزار و ۶۷۵ رأی ۳۹ درصد آرا خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 

طباطبایی درباره ترکیب جنسیتی رأی دهندگان نیز گفت: ۵۲ درصد رأی دهندگان در خراسان رضوی بانوان و ۴۸ درصد آقایان بودند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه از نظر میانگین بیش از ۵۰۰ رأی در هر شعبه داشتیم، گفت: بیشترین آرا مربوط به یک صندوق در گلبهار با یک هزار و ۹۲۰ رأی بوده است و شعبه بعدی در حرم مطهر رضوی قرار داشت، همچنین ۵۶۷ شعبه اخذ رأی در خراسان رضوی بیش از هزار رأی داشتند که این موضوع نشان‌دهنده چیدمان خوب شعب در استان است. 

وی با بیان اینکه چهار میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۲۷ نفر در استان واجد شرایط رأی دادن بودند، عنوان کرد: از زمانی که سرشماری در کشور ۱۰ ساله شده است همیشه یک فاصله‌ای در آمار داریم، و میزان افزایش واجدین شرایط دو سال یک بار برآوردی اعلام می‌شود و نمی‌توانیم دقیق اعلام کنیم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: اعضای شعبه هنگامی که وارد شعبه می‌شوند ابتدا دستگاه احراز هویت را روشن می‌کنند و صورت جلسه شروع را وارد دستگاه می‌کنند که در این زمینه میانگین شروع به‌کار دستگاه‌های احراز هویت استان ساعت ۶ و ۲۴ دقیقه صبح بوده و میانگین کشوری ۶ و ۵۳ دقیقه بود، در این زمینه نیم ساعت از کشور برای رأی‌گیری جلوتر بودیم.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از مراجعه‌کنندگان روز گذشته با کارت ملی هوشمند و ۱۵ درصد با شناسنامه رأی داده‌اند، بیان کرد: ۹۹ درصد استعلامات از طریق آنلاین و تنها یک درصد آفلاین بوده که شامل صندوق‌های سیار در روستاها بوده است، البته مبدأ و مقصد این صندوق‌ها به‌صورت آنلاین ثبت شده است. 

وی با بیان اینکه گزارش تخلف عمده‌ای نداشتیم و شایعات در این زمینه زیاد بوده اما مدرک و سندی ارائه نشده است، گفت: اینکه ۵۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار تومان به مردم برای رأی دادن به کاندیدای خاصی داده شده، دروغ و توهین به مردم است، در این زمینه هیچ مدرک و سندی وجود ندارد و شایعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.