مردم سیرجان در آستانه ماه محرم و برای استقبال از این ماه سوگواری شهادت امام سوم شیعیان و یارانش مراسم سنتی موسوم به چاوشی یا چاوش‌خوانی برگزار کردند.

سیرجانی‌ها با آیین ۱۰۰ ساله چاوش‌خوانی به استقبال محرم رفتند

در مراسم چاوشی سیرجان طی روز شنبه، دلدادگان به حضرت امام حسین(ع) همراه با حضور هیات‌های مذهبی در مقابل خانه «حاج رشید» که از قدیم محل تجمع و تردد هیات‌های مذهبی و دسته های سینه زنی و زنجیر زنی بوده است با برگزاری مراسم عزاداری و برافراشتن بیرق عزا به استقبال این ماه رفتند.

قدمت تاریخی چاوش‌خوانی در فرهنگ عزاداری سیرجان به یک قرن پیش بر می‌گردد، به‌نحوی که در قدیم چند روز مانده به محرم معمولا پیرمردان محاسن سفید معروف به چاوش‌خوان پرچم عزای حضرت سیدالشهدا(ع) را بر دوش می گرتفند و از بازار و معابر می‌گذشتند تا یادآور فرارسیدن ماه محرم باشند.

سیرجان با بیش‌ از ۲۵۰ هیات مذهبی پر جنب و جوش در عزاداری‌ها، به نام دارالحسین نام گرفت و امروز هم آیین باشکوه استقبال از ماه محرم، با عنوان «چاوش محرم» همراه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و حضور هیات‌های مختلف و همچنین گروه‌های مختلف موزیک مذهبی برگزار شد.

نجارزاده ساکن سیرجان و از پیرغلامان حضرت امام حسین (ع) در این زمینه گفت: در این شهرستان آیین‌های بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها نشأت گرفته از فرهنگ و دلدادگی‌های نیاکان و گذشتگان مردم این سرزمین به ائمه اطهار(ع) و حضرت امام حسین(ع) است.

پورخسروانی یکی دیگر از پیرغلامان و برگزار کنندگان این مراسم عزاداری برای سیدالشهدا نیز گفت: این مراسم بر اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردمان این دیار استوار است و در قدیم چاوشی‌هایی با این مضمون بوده است: «برمشامم می‌رسد پیوسته بوی کربلا در دلم ترسم بماند آرزوی کربلا ،،، تشنه‌ آب فراتم ای اجل مهلت بده تا بگیرم در بغل قبر شهید کربلا».

در پایان این مراسم که هر لحظه بر هم جمعیت آن افزوده می شد هیات‌های عزادار، بیرق‌ها و علم‌های خود را که برای برگزاری مراسم آورده بودند به محل هیات‌های خود حمل می‌کردند و برمی گرداندند تا آغازگر مراسم عزا از اول محرم در هیات‌های خود باشند.

شهرستان سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.