سیستم‌های هوش مصنوعی اکنون می‌توانند بر اساس ضبط فعالیت مغز بازسازی‌های دقیق و قابل‌توجهی از آنچه که فرد به آن نگاه می‌کند، ایجاد کنند.

هوش مصنوعی ذهن‌خوان نگاهتان را با دقتی شگفت‌انگیز بازسازی می‌کند

به گزارش نیوساینتیس، اکنون سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند بر اساس ضبط فعالیت مغز بازسازی‌های دقیق و قابل‌توجهی از آنچه که فرد به آن نگاه می‌کند، ایجاد کنند. این تصاویر بازسازی شده زمانی بهبود می‌یابند که هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که به کدام قسمت‌های مغز توجه کند.

اوموت گوچلو از دانشگاه رادبود در هلند می‌گوید: تا آنجا که من می‌دانم، اینها نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین بازسازی‌ها هستند.

تیم گوچلو یکی از چندین تیم در سراسر جهان است که از سیستم‌های هوش مصنوعی برای بررسی آنچه که حیوانات یا مردم از ضبط‌ها و اسکن‌های مغز می‌بینند استفاده می‌کنند. در مطالعه قبلی، تیم او از یک اسکنر «اف ام آرآی» (fMRI) یا ام آر آی عملکردی برای ثبت فعالیت مغزی ۳ نفر در حین نمایش یکسری عکس استفاده کرد.

در مطالعه دیگری، این تیم از آرایه‌های الکترودی کاشته‌شده برای ثبت مستقیم فعالیت مغزی یک میمون ماکاک در هنگام مشاهده تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کرد. ثیرزا دادو، همکار گوچلو در دانشگاه رادبود، می‌گوید این ایمپلنت برای اهداف دیگری تهیه شده است. او می‌گوید: الکترودها در مغز ماکاک کاشته نشده بود تا بتوانیم ادراک را بازسازی کنیم. این استدلال خوبی برای انجام عمل جراحی روی حیوانات نیست.

این تیم اکنون داده‌های مطالعات قبلی را با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی بهبودیافته که می‌تواند یاد بگیرد که باید به کدام بخش‌های مغز بیشتر توجه کند، دوباره تحلیل کرده است.

گوچلو می‌گوید: اساساً هوش مصنوعی هنگام تفسیر سیگنال‌های مغزی در حال یادگیری است که باید توجه خود را به کجا معطوف کند. البته، این به نوعی منعکس کننده همان چیزی است که سیگنال مغز از محیط می‌گیرد.

با ضبط مستقیم فعالیت مغز، برخی از تصاویر بازسازی شده توسط هوش مصنوعی تولید کننده تصویر«استایل گان-ایکس ال» (StyleGAN-XL) به طور قابل ملاحظه‌ای به تصاویری که ماکاک دیده است، نزدیک است. دادو می‌گوید، با این حال، بازسازی دقیق تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی آسان‌تر از تصاویر واقعی است، زیرا جنبه‌هایی از فرآیند مورد استفاده برای تولید تصاویر را می‌توان در یادگیری هوش مصنوعی برای بازسازی آن تصاویر گنجاند.

با اسکن‌های اف ام آر آی (fmri)، هنگام استفاده از سیستم هدایت توجه، بهبود قابل توجهی مشاهده شد، اما تصاویر بازسازی‌شده دقت کمتری نسبت به تصاویر مربوط به ماکاک داشتند. این تا حدی به این دلیل است که از عکس‌های واقعی استفاده شده است، اما به گفته دادو، بازسازی تصاویر از اسکن‌های اف ام آر آی نیز بسیار سخت‌ است. این نوع تصویربرداری غیر تهاجمی، اما بسیار پر سر و صدا است.

هدف نهایی محققان ایجاد ایمپلنت‌های مغزی بهتر برای بازیابی بینایی با تحریک بخش‌های سطح بالایی از سیستم بینایی است که به جای ارائه الگوهای نور، اشیا را نشان می‌دهند.

گوچلو می‌گوید: مثلاً می‌توانید آن قسمتی را که مربوط به سگ است تحریک کنید. به این ترتیب، می‌توانیم تجربیات بصری بسیار غنی‌تری ایجاد کنیم که به تجربیات افراد بینا نزدیک‌تر است.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.