در گرماگرم نیمه دوم دهه هفتاد که تئاتر، جانی دوباره گرفت، نمایش «نیلوفر آبی» به نویسندگی و کارگردانی حمید امجد از جمله آثار درخشانی بود که روی صحنه رفت.

اجرای نمایش بهروز بقایی و پرستو گلستانی

به گزارش قدس آنلاین، سال ۷۷ که تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تازه تاسیس شده بود، حمید امجد به عنوان هنرمند جوان و خوش ذوقی در تئاتر که همچون استادش بهرام بیضایی به نمایش‌های شرقی علاقه‌مند بود، نمایش «نیلوفر آبی» را روی صحنه برد و با استقبال گرم تماشاگران تئاتر رو به رو شد.

در این نمایش بهروز بقایی، پرستو گلستانی، فرهنگ ملک، محمدرضا نور، روح الله ایرجی، محمد بنان بازی کردند. رضا کیانیان نیز طراحی صحنه را انجام داد و  فردین خلعتبری ساخت موسیقی را بر عهده گرفت.

نمایش‌نامه «نیلوفر آبی» در پنج بخش (مجلس) نگاشته شده است . در این نمایش‌نامه، تنها دو شخصیت ایفای نقش می‌کنند و در خلاصه داستان ان آمده است: «فوئونگ» جوان در شبی برفی در راه مانده. هیچ امیدی برای زنده ماندن ندارد, تا این که راهبی، او را یافته، به معبد می‌برد و از او پرستاری می‌کند . «فوئونگ» پس از بهبود, عاشق راهب می‌شود و راهب که به عقاید خود پای بند است، می‌خواهد آخرین مرحله سلوک را بپیماید. «فوئونگ» از راهب می‌خواهد تا برای آخرین مرحله سلوک که همانا پرورش انسان زاهد است، خود وی را تربیت کند .بدین ترتیب او یکایک, مراحل را از ابتدا تا انتها از راهب می‌آموزد و در آخرین گام که قربانی کردن بر او واجب می‌شود، عزیزترین فرد زندگی‌اش ـ راهب ـ را قربانی می‌کند .

این نمایش بهمن و اسفند سال ۷۷ اجرا شد و حالا بعد از ۲۶ سال و چند روزی بعد از تولد ۷۱ سالگی بهروز بقایی که زاده ۱۷ تیر ماه است، فیلم این نمایش خاطره‌انگیز با حضور کارگردان آن در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

بر همین اساس، هجدهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «نیلوفر آبی» اختصاص دارد.

اجرای نمایش بهروز بقایی و پرستو گلستانی

این فیلم تئاتر روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید و پس از نمایش آن، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان)، علیرضا نراقی (منتقد تئاتر) و دکتر حمید امجد (نویسنده و کارگردان) برگزار می‌شود.

نمایشنامه «نیلوفر آبی» پیش‌تر از سوی انتشارات «نیلا» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.