رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: پنج شکارچی پرنده کمیاب هوبره توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خواف دستگیر شدند.

شکارچیان پرنده در حال انقراض هوبره در خواف دستگیر شدند

به گزارش قدس خراسان، سعید شفیعیان صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنج شکارچی متخلف که اقدام به شکار و صید پرنده در معرض خطر انقراض هوبره توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خواف دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف افزود: هوبره که به عروس دشت‌های ایران معروف است در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت محیط زیست و از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: یک پژوهش که در سال ۲۰۱۸ در یک نشریه معتبر علمی جهان منتشر شد نشان داد تلفات جمعیت این پرنده در فصول زمستان‌گذرانی و مهاجرت ۱۱ برابر بیشتر از فصول زادآوری است که به دلیل شکار و زنده گیری در کشورهای طول مسیر مهاجرت به منظور قاچاق به کشورهای جنوبی خلیج فارس است.

شفیعیان گفت: خواف از جمله مهمترین زیستگاه‌های این پرنده زیبا در کشور به شمار می‌رود که متخلفین دستگیر شده به طمع زنده گیری و قاچاق آن اقدام به نصب تله در عرصه‌های طبیعی این شهرستان کرده بودند که با گزارش مردم و علاقمندان طبیعت دستگیر و به قانون سپرده شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: در یک پرونده که متخلفین پس از فرار و تعقیب مأمورین دستگیر شدند، مشخص شد در دام‌های کارگذاری شده یک هوبره نیز تلف شده است که متخلفین هر کدام ضمن تحمل یکسال حبس، نسبت به پرداخت ضرر و زیان وارده به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال نیز ملزم خواهند شد.

وی افزود: در پرونده دیگر متخلفین که سه نفر بودند در محل نصب تله‌های خود در عرصه‌های طبیعی این شهرستان به دام مأمورین افتادند که دو نفر از متهمین هر کدام به پرداخت یکصد میلیون ریال و متهم سوم به پرداخت یکصد و پنجاه میلیون ریال محکوم شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.