اگرچه سال تحصیلی به پایان رسیده، اما فشار برای تنبیه دانشجویان و دانش‌آموزان حامی فلسطین در آمریکا کاهش نیافته است.

یهودستیزی؛ رمز سرکوب جنبش دانشجویی حامی غزه

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی «موندوویس» در گزارشی به قلم «مایکل آریا» درباره اقدامات قانون‌گذاران آمریکایی برای فشار بر دانشجویانی که در دانشگاه‌های این کشور در حمایت از غزه و علیه نسل‌کشی «اسرائیل» تجمع و تظاهرات می‌کنند، می‌نویسد: تابستان فرا رسیده، اما فشار برای تنبیه دانشجویان طرفدار فلسطین در آمریکا کاهش نیافته است، زیرا اعضای کنگره (الیز استفانیک و جیم بنکس) این هفته لایحه‌ای ارائه دادند که بر اساس آن، اگر مدارس و کالج‌ها نتوانند اعتراضات در حمایت از غزه را سرکوب کنند، از اعتبار فدرال خود محروم می‌شوند.

استفانیک در بیانیه‌ای تحریک‌آمیز که در آن نشانه‌هایی از نژادپرستی علیه دانشجویان حامی غزه دیده می‌شود، می‌گوید: «من متعهد هستم دانشگاه‌ها را از یهودستیزی که دانشجویان ما را فاسد و دانشگاه‌ها را خطرناک و نامطلوب می‌کند، خلاص کنم».

او با زبانی تهدیدآمیز به مدیران کالج‌ها و دانشگاه‌ها تأکید می‌کند: «قانونی که ارائه شده، مانع شورش‌های ننگینی می‌شود که در تهاجم به دانشگاه‌های سراسر کشور -ازجمله دانشگاه کلمبیا - شاهد بوده‌ایم و تضمین می‌کند مدیران مدارس و دانشگاه‌ها با آن برخورد کنند». 

درست است این تلاش‌ها مضحک به نظر می‌رسند، اما می‌توانند واقعاً اثرات مضری داشته باشند؛ حتی اگر هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده باشند. یکی از تلاش‌ها این است دانشگاه کلمبیا - به‌ویژه گروه یهودی‌ستیز آن - گزارشی از تظاهرات و یافته‌های خود درخصوص آن‌ها تهیه کند. بخشی از این تلاش مستلزم ایجاد تعریفی از «یهودستیزی» است. انتظار می‌رود تعریف جدید تأیید کند اظهاراتی که خواستار نابودی اسرائیل و صهیونیسم هستند را می‌توان ضد یهود تلقی کرد؛ درحالی‌که انتقاد از دولت اسرائیل را نمی‌توان ضد یهود دانست. این تعریف برای اطلاع اساتید و دانشجویان در مورد آنچه مجاز نیست بیان شود و آنچه ممکن است «اسرائیل» و اسرائیلی‌ها را آزار دهد، طراحی شده است.

در همین حال، پایگاه «اینترسپت» می‌گوید: «باتوجه‌به حملات تهاجمی پلیس در دانشگاه کلمبیا و کالج زنان بارنارد که دستگیری دانشجویان معترض و تعطیلی دانشگاه را در پی داشت، این ادعا که آزادی بیان در محوطه دانشگاه سرکوب نخواهد شد، غیرقابل‌باور است». در پنسیلوانیا هم مجلس سنای ایالت به‌تازگی با ۴۱رأی موافق در برابر هفت رأی مخالف، لایحه «در کنار اسرائیل بایستید» را تصویب کرد. این قانون، بودجه مدارسی را که به حمایت از اسرائیل - به‌عنوان یکی از خواسته‌های اصلی معترضان دانشگاه - پایان می‌دهند، قطع می‌کند.

همچنین اندرو کومو، فرماندار سابق نیویورک با انتشار بیانیه‌ای به دانشجویان حامی فلسطین حمله کرد. او به دانشجویان هشدار داد «اگر در کنار حماس بایستید، در کنار تروریسم ایستاده‌اید». او اضافه کرد: «ما در مقطع حساسی از تاریخ هستیم که حمایت از اسرائیل روبه‌کاهش است».

گفتنی است؛ باتوجه‌به تمرکز رسانه‌ها بر نخستین مناظره بایدن، بسیاری ممکن است بیانیه صادر شده توسط ۱۲ مقام سابق که به‌دلیل سیاست دولت آمریکا در غزه از مشاغل خود کناره‌گیری کرده بودند را ازدست‌داده باشند.

خبرنگار: غلامرضا محمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.