نمایشگاه گروهی «روضه بهشت» که شامل ۱۰ نقاشی هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی با موضوع عاشورا است، عصر روز ۱۷ تیر با حضور هنرمندان در گالری عالی افتتاح شد.

نقاشی‌های عاشورایی تماشایی شدند/ جلوه عزاداری هنرمندان روی بوم

مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی نقاشی‌های عاشورایی «روضه بهشت» یکشنبه ۱۷ تیر با پرده‌خوانی عاشورایی مرشد میرزاعلی آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه، ۱۰ تابلوی نقاشی از مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، حبیب‌اله صادقی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، مرتضی گودرزی دیباج و حسین یاقوتی به نمایش درآمده و در کنار هر کدام از تابلوها، قطعه شعری با حال و هوای تابلوی نقاشی از شاعران آیینی نوشته شده است.

نقاشی‌های عاشورایی تماشایی شدند/ جلوه عزاداری هنرمندان روی بوم

شهاب الدین شکیبا کیوریتور نمایشگاه «روضه بهشت» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه توضیح داد: ایده نمایشگاه «روضه بهشت» از یک ماه پیش به ذهن ما رسید که بر این اساس، از ابتدای دهه محرم تا اربعین، نمایشگاه‌های پنج‌گانه‌ای که دهه به دهه برگزار می‌شود، با موضوع محرم و عاشورا خواهیم داشت. این نمایشگاه‌ها در قالب ۵ مجلس و در رشته‌های نقاشی، پوستر، نگارگری، خوشنویسی و حجم خواهد بود که مجلس اول آن، رشته نقاشی است. در نظر داریم که در دهه دوم محرم، نمایشگاه آثار پوسترهای عاشورایی را برگزار کنیم.

وی در مورد انتخاب آثار هنرمندان بیان کرد: آثار سلسله نمایشگاه‌های «روضه بهشت» از هنرمندان پیشکسوت و درجه یک حوزه هنری است که خیلی از آثار بعد از چندین سال به نمایش درمی‌آید. در هر ۵ نمایشگاه، ۱۰ اثر به نمایش در می‌آید و کاری که ویژه انجام شده، تولید موشن با همین اشعار و نریشن خوب برای هر اثر است که آثار در فضای مجازی نیز دیده شوند.

شکیبا همچنین عنوان کرد: تلفیق آثار عاشورایی با ادبیات کاری جدید است که در این نمایشگاه رقم خورده است و اشعار عاشورایی با توجه به موضوع آثار انتخاب شده‌اند. محمود حبیبی کسبی، احمد بابایی و عباس صادقی زرینی شاعران آیینی به ما در انتخاب اشعار عاشورایی کمک کردند.

همچنین محمد زرویی سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره استفاده از آثار گنجینه حوزه هنری در نمایشگاه «روضه بهشت» به خبرنگار مهر گفت: ما معمولاً هر از گاهی از آثار گنجینه حوزه هنری که حدود ۷ هزار اثر است، به تناوب در نمایشگاه‌های متعدد با موضوعات مختلف استفاده می‌کنیم که آثار نمایشگاه مجلس اول «روضه بهشت» نیز همگی از آثار گنجینه هستند.

نقاشی‌های عاشورایی تماشایی شدند/ جلوه عزاداری هنرمندان روی بوم

مجید ریاضی مدیرعامل کانون پیشکسوتان و هنرمندان حوزه هنری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های منحصربه فرد آثار به نمایش گذاشته شده در «روضه بهشت» بیان کرد: ویژگی آثاری که در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های بعدی که از ۴ دهه بعدی به نمایش گذاشته می‌شود، این است که همگی آثار بدون اینکه از جایی سفارش داده شده باشد، توسط خود هنرمند خلق شده است و در واقع، عزاداری هنرمندان آنها است که در قالب یک تابلو با فرم و رنگ به منصه ظهور رسیده است. فرم، رنگ و حتی هنرمند در خدمت عزای امام حسین علیه السلام قرار گرفته است. با وجود اینکه اشعار منتخب کنار تابلوها، سلیقه برگزارکننده نمایشگاه است اما خیلی مرتبط با تابلوها است و خودش نیز به عنوان یک اثر محسوب می‌شود.

«روضه بهشت» از ۱۸ تا ۲۶ تیر هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.