ناصر کنعانی با تأکید بر اینکه ایران در پایان کار دولت سیزدهم در عرصه منطقه و بین‌الملل در وضعیت اقتدار قرار دارد گفت: برای مذاکرات و چانه‌زنی‌های آتی به منظور احقاق حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در شرایط خوبی قرار داریم و دولت آتی به خوبی از این مزیت بهره خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس: برای ادامه مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در وضعیت خوبی هستیم

سخنگوی وزارت ماور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه در پایان دفتر سیاست خارجی دولت سیزدهم زمینه برای مذاکرات رفع تحریم ها که شعار رئیس جمهور جدید بوده چقدر فراهم است، گفت: مذاکرات یک مسیر دو طرفه است و هر توافقی هم دو طرف دارد و دولت در تحقق منافع ملت و تامین منافع و مصلح ملی ازهمه ظرفیت‌ها و ابزارهای خود استفاده خواهد کرد.

ناصر کنعانی با بیان اینکه توافق برجام هم نتیجه حاصله از یک روند دیپلماتیک بود، خاطرنشان کرد:  ما در مسیر دیپلماتیک همه تلاش خود را کردیم که حقوق ملت در صنعت هسته ای را تثبیت کنیم و در مسیر سیاست خارجی سه سال گذشته رویکردهای روشنی داشتیم و تجربه کردیم.

وی با تأکید بر اینکه مسیر سیاست خارج ما یک مسیر منطقی را طی کرده، یادآور شد: تعامل با کشورهای مختلف دنبا مبتنی بر عزت مندی ملت ایران، توسعه روابط در چارچوب احترام و مناقفع متقابل و تمرکز بر سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در چند جانبه گرایی اهم رویکرد سیاست خارجی در این سه سال بوده و نتایج مثبت همه اینها مقابل دیدگان ملت است.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: توسعه روابط با همسایگان مرزی و منطقه‌ای در جغرافیای متفاوت وتعهد ایران به تنظیم مناسبات دوستانه به تقویت قدرت ملی ایران به ویژه در چانه زنی‌های دیپلماتیک اضافه خواهد کرد، لذا در مذاکرات و چانه‌زنی‌های آتی برای حقوق ملت در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم ها در شرایط خوبی قرار داریم و دولت آتی با استفاده از این عناصر برای تحقق حقوق ملت ایران از این دستاوردها به خوبی استفاده خواهد کرد.

کنعانی گفت: تاکید داریم جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در وضعیت اقتدار قرار دارد و دولت با اقتدار گفتگو، مذاکره و عمل خواهد کرد.

دولت سیزدهم همه تلاش خود را برای رفع تحریم ها بکار گرفت

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها سازوکار روشن و مشخصی دارد. دولت سیزدهم در چارچوب رویکردهای اصولی نظام و سیاست‌های کلی تعیین شده در این خصوص همه تلاش‌ها و ابتکارات دیپلماتیک خود را تا این لحظه به کار بست و تا روزی که این دولت مسؤولیت امور را در اختیار دارد همه تلاش‌های خود را در چارچوب سازوکارهای تعریف شده ادامه خواهد داد. وی گفت: اینکه در آینده چطور عمل خواهد شد باید در دولت جدید منتظر باشیم. در دوران رقابت‌های انتخاباتی هم نامزدها دیدگاه‌ها و رویکردهای مدنظر خودشان را به طرق مختلف از جمله در مناظره‌ها به سمع و نظر ملت ایران رساندند. درباره رویکردهای آتی اظهارنظر نخواهم کرد.

کنعانی اضافه کرد: کانال‌های دیپلماتیک با طرف‌های مذاکراتی ارز جمله آمریکا برقرار است و کانال‌هایی را برای تبادل پیام داریم و روند مذاکرات روند جاری است و جزییات آن را هر زمانی ضرورت ببینیم در اختیار قرار می‌دهیم. وی بیان کرد: این یک روند است و امیدواریم روند مذاکرات بتواند ما را به نتیجه لازم برساند و ببرای تحقق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد ایران پایبند به مذاکره بوده و از تعهدات خود شانه خالی نکرده است.

کارنامه سنگین دیپلماسی دولت سیزدهم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مهمترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در حوزه همسایگان و منطقه گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت ایران به طور قطع زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد و پیشرفت‌های دستگاه دیپلماسی را در چارچوب برنامه‌های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم به اطلاع ملت ایران رساندیم. وی عنوان کرد: با توجه به نگاه همسایه محوری و توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از سازوکارهای چندجانبه دستاوردهای چشمگیر و روشنی را در ۳ سال گذشته شاهد بودیم. ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و روابط مردم و بازسازی روابط سیاسی با برخی از کشورها در منطقه که به دلایل مختلف دچار آسیب شده بود و از سرگیری روابط با این کشورها و تقویت مناسبات ایران با دیگر کشورها در حوزه منطقه و فرامنطقه در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجاری و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب ارتقای ثبات و امنیت در منطقه و توجه به سازوکارهای چندجانبه و عضویت موثر ایران در سازوکارهایی نظیر شانگهای و بریکس، ظرفیت‌های مهمی است که ایران با نگاه درست به آنها در اختیار گرفت و عملا با زمینه سازی برای عضویت و مشارکت کامل به عنوان عضو کامل در این سازوکارها امکان استفاده از ظرفیت‌های نهفته در این سازوکارها را برای پیشبرد منافع ملی در اختیار خود قرار داد.

کنعانی افزود: توجه به سازوکارهای بین‌المللی و عضویت موثر در برخی از سازوکارهایی که ایجاب می‌کرد با استفاده از این ظرفیت‌ها به تقویت مناسبات چندجانبه ایران به ویژه در تامین منافع اقتصادی کشور عمل کنیم. تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقم زدن صفحات جدید در حوزه اقتصادی و امضای موافقتنامه تجارت آزاد و تقویت مناسبات با کشورهای حوزه پیرامونی و همچنین تلاش برای ثبات در منطقه قفقاز و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با زمینه‌های ناامنی، بی ثباتی و مبارزه هدفمند با پدیده تروریسم از جمله عملکردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است که هر کدام در سرفصل خود قابل تبیین است.

در دوره جدید مناسبات با کشورها و ملت‌ها تقویت می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های تبریک بعد از انتخابات و تاثیر انتخابات بر تحولات منطقه اظهار داشت: برگزاری انتخابات در مقیاس ریاست جمهوری و در بازه زمانی کوتاه جزو موفقیت‌های مهم یک دولت و ملت است. این نشانگر عمق ثبات و پایداری و امنیت در جمهوری اسلامی ایران و پیوند مستحکم بین ملت، دولت و نظام است. این مولفه‌ها و عناصر از منظر کشورهای مختلف در منطقه و خارج از منطقه و از منظر ملت‌های دنیا نشانگر آن است که با کشوری در حال تعامل و همکاری هستند که از عناصر قدرت و اقتدار به اندازه کافی برخوردار است. کنعانی افزود: این انتخابات یک موفقیت بزرگ دیگر برای ملت و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقا دهنده نقش ایران در صحنه بین‌المللی است و قطعا کشورهای مختلف و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از این برای ایران یک حساب جدید و ویژه‌ای برتر از دوره ماقبل انتخابات باز خواهند کرد. ایران در ۴۵ سال نشان داد کشوری باثبات و مقتدر در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. وی گفت: اطمینان داریم در دوره جدید شاهد تقویت مناسبات با کشورها و ملت‌ها و نقش آفرینی موثر ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خواهیم بود.

برنامه ریزی برای تمراسم حلیف رئیس جمهور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برای مراسم تحلیف گفت: هر برنامه ریزی برای مراسم تحلیف توسط دولت و مجلس انجام شود، وزارت خارجه قطعا مجری برنامه تنظیم شده خواهد بود و همانند ادوار گذشته با همه توان و استفاده از تجارب حرفه‌ای خود در مشارکت فعال و موثر در برگزاری مراسم تحلیف همه تلاش و ظرفیت‌های دیپلماتیک و حرفه‌ای خود را به کار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: مشورت‌ها و برنامه ریزی‌ها در حال انجام شدن است و دستگاه دیپلماسی همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

پیشنهاد ایران برای اتصال شبکه بانکی اعضای بریکس

کنعانی در پاسخ به خبرنگار دیگری توقف عضویت کامل ایران در بریکس توسط روسیه را به جد تکذیب کرد و درباره جزئیات اتصال شبکه بانکی ایران و روسیه گفت: با توجه به هدف گذاری بین دو کشور مذاکرات فنی انجام و زیرساخت‌های فنی آن فراهم آمده است. مشورت‌ها بین مقامات بانک مرکزی دو کشور اخیرا انجام شده و می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌های بسیار زیادی را داشتیم و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده بین دو کشور شاهد فراهم آمدن امکان استفاده شهروندان دو کشور از نقل و انتقالات بانکی با استفاده از زیرساخت‌های مشترک دو کشور باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یا بیان اینکه علاوه بر سازوکار دوجانبه تعریف شده بین ایران و روسیه و هماهنگی‌های نهایی برای اتصال پیام‌ رسان‌های بومی دو کشور از طریق بانک‌های مرکزی را انجام و شرایط فنی را برای تسویه حساب‌های تجاری با استفاده از ارزهای ملی دو کشور فراهم آوردیم، افزود: فراتر از آن در حال مذاکره هستیم و ایران پیشنهاد خود را به روسیه ارائه کرد که بتوانیم این سازوکار را به کشورهای عضو بریکس تعمیمم و تسری دهیم و این را به عنوان سازوکار مشترک در حوزه بریکس مورد استفاده قرار دهیم و طرف روسی نگاه و نظر مثبت دارد و مشورت‌ها در حال انجام است.  

نصر کنعانی گفت: امیدواریم علاوه بر سازوکار دوجانبه برای تراکنش‌های مالی در راستای تسهیل تبادل تجاری بین شهروندان ایران و روسیه فراهم بیاید شاهد گسترش چنین سازوکاری در بین کشورهای عضو بریکس هم باشیم.

تعرض به لبنان زمینه بی‌ثباتی در منطقه خواهد بود

وی در رابطه با سازوکار دو جانبه ایران و روسیه برای اتصال بانکی دو کشور بیان داشت: ما فراتر از این موضوع، پیشنهاداتی را به طرف روسی برای گسترش این سازوکار به کل اعضای بریکس ارائه دادیم. طرف روسی هم در این مورد مصمم است و ما امیدواریم علاوه بر این شاهد گسترش سازوکار بین بریکس هم باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران درباره حمله اسرائیل به لبنان عنوان داشت: هرگونه تعرضی به لبنان زمینه بی ثباتی خواهد بود و صلح و ثبات منطقه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دنیا مسئولیت دارد نسبت به اقدامات ماجراجویانه رژیم صهیونیستی با قاطعیت پاسخ دهد. ملت و دولت و ارتش و مقاومت در لبنان در دفاع مصمم هستند و مقاومت بیش از هر زمانی از لبنان دفاع خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: ایران دفاع از لبنان را برای خود اصل می داند و در حمایت از لبنان در زمان مقتضی هیج تردیدی را به خود راه نخواهد داشت.

ایرانیان مقیم خارج از کشور به عنوان سرمایه های ملی هستند

سننگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره پیگیری مزاحمت ها در فرایند اخد رای در دیگر کشورها عنوان داشت: ما به ایرانیان مقیم خارج از کشور به عنوان سرمایه های ملی نگاه می‌کنیم. مشارکت بیش از ۲۰ درصدی شهروندان در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول نشانگر این است که ایرانیان در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور مصمم تر بودند.

از حقوق شهروندان ایرانی در هر کشوری حمایت می‌کنیم

وی تصریح کرد: رابطه دستگاه دیپلماسی با شهروندان ایرانی مبتنی رابطه دولت و نظام است و ما از حقوق قانونی آنان حمایت می‌کنیم. آنچه دستگاه دیپلماسی انجام داد تلاشی صادقانه برای استفاده شهروندان از حقوق قانونی خود بود و برخی اقدامات غیر اخلاقی که بعضی انجام دادند قضاوت آن با شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: آنچه ما دیدیم مشارکت متعهدانه و سازنده است البته هر شهروندی اگر از سفارت خانه و نمایندگی های ایران برای حقوق از دست رفته شهروندی خود مراجعه کند دستگاه دیپلماسی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

کنعانی در رابطه با ممانعت کانادا از اخذ رأی ایرانیان در این کشور اظهار کرد: جای تاسف است کشوری با ادعا و شعار دائمی حقوق شهروندی جمع بزرگی از ایرانیان را از استفاده از حقوق شهروندی خود محروم کرد و قضاوت آن با افکار عمومی جهان است. ما تمام تلاش های دیپلماتیک را به طُرق مقتضی در این خصوص انجام دادیم ولی موفق نبودیم و از روش های دیگری همچون تعبیه صندوق های دیگر در نزدیکی مرز کانادا این امکان را فراهم آوردیم.

وی بیان کرد: انتظار ما از دولت میزبان در اروپا این است که شرایط را برای حضور ایرانیان فراهم کنند و همه اقدامات مبذول شد و نامه نگاری ها انجام شد و انتظار رفع نگرانی ها در این خصوص بود. تعداد قابل توجهی این اقدام را انجام دادند ولی متاسفانه برخی دولت ها در اروپا آنگونه که شایسته بود عمل نکردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با گفت و گو با رئیس جمهور منتخب با دستگاه دیپلماسی بیان داشت: این گفت و گو ها در بالاترین سطح تا زمان شروع دولت جدید و پس از آن ادامه خواهد داشت.

پیگیری آزادی زندانی محبوس در انگلیس از وظایف دستگاه دیپلماسی بود 

کنعانی در خصوص سوالی درباره آزادی اتباع ایرانی در خارج بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد که در حمایت از حقوق مسلم شهروندان ایرانی از جمله آزادی در دیگر کشور ها با جدیت و حساسیت عمل می کند. ما نتیجه آن را در آزادی از زندان برخی از کشورها دیدیم. بارها تاکید کردیم دستگاه دیپلماسی حمایت حقوقی از زندانیان در خارج از کشور را وظیفه اصلی برای خود می داند و این حمایت مستمر و بلا انقطاع است.

وی ادامه داد: در خصوص با زندانی محبوس در انگلیس ما حمایت خود را در طی ۱۲ سال اخیر مبذول داشتیم و این شهروند از تمام حمایت های ما برخوردار بود. حضور در دادگاه های این شهروند و هماهنگی با وکلای وی و دیگر حمایت ها از جمله دیدار با خانواده این شهروند از جمله تلاش های ما بود؛ گفت و گو در این زمینه با سفارت انگلیس در تهران و دیگر تلاش ها ادامه دارد.

اصل برای ایران تعامل سازنده با همه کشور های دنیا از جمله اتحادیه اروپاست

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در رابطه با گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا دستگاه دیپلماسی سالانه این را تدوین و اطلاع رسانی کرده است. آمریکا که از شعارهای حقوق بشری به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند باید از حقوق شهروندان خود نیز دفاع کرده و آن را نقض نکند. اگر حقوق بشر ارزش جهانی است همه کشورها از جمله دول مدعی باید پایبند باشند.

کنعانی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص انتخابات اظهار داشت: انتظار است که دولت آمریکا نسبت به روند دمکراسی در ایران سر تعظیم فرود آورد؛ اظهارات مداخله جویانه سیاسی و محکوم و مردود است. اصل برای ایران تعامل سازنده با همه کشور های دنیا از جمله اتحادیه اروپا است.

روابط با چین ادامه پیدا خواهد کرد

وی افزود: تعامل سازنده تامین کننده منافع دو طرف است و رویکرد ما هم در سالیان گذشته رویکردی تعاملی است و اتخاذ رویکرد تقابلی از سوی برخی دول اروپایی مانع از روابط ایران با آنان شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سوالی درباره روابط ایران و چین در دوره جدید خاطرنشان کرد: روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم در جهان ادامه پیدا خواهد کرد. روابط ایران با کشورهای دوست تابع سیاست های کلی و تثبیت شده نظام است و با نگاه به منافع مشترک تحکیم خواهد شد و امیدواریم شاهد تقویت این روابط باشیم.

نمایش عمق مردم سالاری دینی در ایران

کنعانی در اغاز این نشست هم با تبریک به ملت ایران و رئیس جمهور منتخب برگزاری دو انتخابات به فاصله یک هفته را آنهم در کمتر از ۵۰ روز از حادثه شهادت رئیس جمهور سبق شهید آیت الله رئیسی و همراهانش یک موفقیت بزرگ عنوانذ کرد و گفت: مشارکت مردم در این رویداد نشان عمق، استقرار و نهادینه شدن مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.