عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران: دولت باید به پروژه‌های مهم کشور، مشوق‌های جدید اعطا کند و پیمانکاران این ابرپروژه‌ها نیز با مدل «شرکت سهام عام پروژه» باید امکان اعطای سهام پروژه‌های تضمین شده با سود بالاتر از سود بانکی را فراهم کند.

شرکت سهام عام پروژه با تضمین اصل و کف سود سهام موجب مشارکت مردم در توسعه ابر پروژه‌ها می‌شود

سرمایه‌های مردمی از ارزش بالایی برخوردارند و جذب آن‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد. دولت‌ها معمولاً در این زمینه سیاست‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب، از یک طرف سرمایه‌های مردمی به بخش‌های مولد سوق داده می شود و از مزیت‌های این امر بهره‌مند می‌شوند و از سوی دیگر، جلوی سوق یافتن سرمایه‌ها به بخش‌های مخرب و واسطه‌ای گرفته می‌شود.

از طریق جذب سرمایه به بخش‌های مولد اقتصاد کشور می‌توانیم مبالغ مورد نیاز برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور را که در گروی اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی و توسعه زنجیره ارزش محصولات است، تأمین کنیم. از سوی دیگر، جلوی سوق یافتن سرمایه‌ها به بخش‌های واسطه‌ای را می‌گیریم. بخش‌هایی که رونق گرفتن آن‌ها به معنی رشد بیکاری، رکود و تورم در کشور است.

به زعم بسیاری از کارشناسان، آن طور که شایسته بوده است، نتوانسته‌ایم از ظرفیت بورس و بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های مردمی استفاده کنیم. به زعم آنان، نیاز است به اعمال سیاست‌هایی در راستای اعتمادآفرینی برای این بسترهای قانونی جذب سرمایه‌ها اقدام کنیم. تضمین کف سود سرمایه‌گذاران و ایجاد مشوق برای پروژه‌ها به عنوان ابزارهایی در دست دولت برای جذابیت بخشیدن به بازار سرمایه و بورس مطرح است.

از دست دادن فرصت بورس و بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های مردمی

نظرات آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران را در ادامه در خصوص لزوم سیاست‌گذاری در راستای استفاده از ظرفیت بورس و بازار سرمایه در ادامه می‌خوانید. خالقی در خصوص از دست دادن فرصت بورس و بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های مردمی تصریح کرد: این یک واقعیت است که ما این فرصت را از دست داده‌ و نتوانسته‌ایم سرمایه‌های مردمی را به بخش‌های مولد اقتصاد کشور جذب کنیم. متأسفانه دو بار در بورس حباب بزرگی به وجود آمد. وقتی این حباب ترکید، مردم به شدت متضرر شدند و اعتماد خود را به فضای بورس و بازار سرمایه از دست دادند.

وی ادامه داد: ترکیدن حباب بورس نه تنها سرمایه‌گذاران در بورس را متضرر کرد، بلکه تمام بخش‌های اقتصادی کشور نیز متأثر شدند. برخی به شدت از این اوضاع منتفع شدند و سودهای کلان بردند و برخی دیگر ضرر زیادی متحمل شدند.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران خاطرنشان کرد: در یک مقطع زمانی به مردم چراغ سبز برای ورود به بازار سرمایه و بورس نشان دادیم و آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری کردیم. قبلاً تعداد زیادی از مردم در قالب سهام عدالت به بورس وارد شده بودند و کد بورسی داشتند، این افراد به سهولت به فضای بورس کشور ورود کردند و به فعالیت بپرداختند. بسیاری از مردم بر اثر تبلیغات و هیجانی که به وجود آمده بود، سرمایه خود را به بورس وارد کردند و آسیب دیدند.

خالقی گفت: عده‌ای از افراد که فضای بورس را می‌شناختند از این بستر منتفع شدند. اما عده زیادی از مردم ضرر کردند و اعتماد خود را به بازار بورس از دست دادند. از نگاه مردم عادی، بورس به قمارخانه‌ای تبدیل شد که در آن فقط حرفه‌ای‌ها برنده می‌شوند. به این ترتیب، اعتماد مردم به بورس و بازار سرمایه به کلی از بین رفت. در نتیجه، ما فرصت جذب سرمایه از این بستر قانونی و مطمئن را از دست دادیم.

دولت باید به استفاده از مشوق‌های جدید برای پروژه‌های مهم کشور اقدام کند

وی ادامه داد: تا زمانی که جبران سرمایه مردم را نداشته باشیم و حداقل آنچه را که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به دست نیاورند، اعتماد مجدد به این فضا پیدا نخواهند کرد. افراد زیادی مترصد هستند که بازار بورس و سرمایه رونقی بگیرد و سرمایه خود را از این بستر بیرون بکشند. این وضعیت سرکوب رشد بازار بورس را دنبال دارد. اگر قرار است به بهبود وضعیت بپردازیم، نیاز به تمهیدات خاصی داریم که باید اعمال و اجرایی شود.

نایب رئیس اتاق صمت ایران خاطرنشان کرد: دولت باید به پروژه‌های مهم کشور، مشوق‌های جدید اعطا کند و پیمانکاران این ابرپروژه‌ها نیز با مدل «شرکت سهام عام پروژه» باید امکان اعطای سهام پروژه‌های تضمین شده با سود بالاتر از سود بانکی را فراهم کند. به نحوی که مردم سرمایه‌هایشان را در این بخش‌ها که سهل البیع نیست وارد کنند. این روش می‌تواند کمک‌کننده باشد و نقدینگی مهار شود. شرکت سهام عام پروژه با تضمین اصل و کف سود سهام ابرپروژه‌های پیشران کشور مهم‌ترین مسیر برای مشارکت مردم در توسعه کشور است.

خالقی گفت: زمانی مردم به فضای بورس اعتماد می‌کنند که مطمئن شوند تصمیمات آنی به ضرر و زیان آن‌ها منجر نمی‌شود. مردم تمایل دارند ارزش سرمایه‌شان حفظ شود و سودی هم کسب کنند. مردم از طریق سپرده‌گذاری در بانک سود دریافت می‌کنند، اما ارزش پول‌شان حفظ نمی‌شود. همین امر می‌تواند نقطه قوت بورس باشد.

وی ادامه داد: ارزش شرکت‌های بورسی بر اثر گذر زمان دچار تغییر می‌شود و با تورم میزان دارایی افراد افزایش می‌یابد. به این ترتیب، مردم تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این فضا خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.