یک رسانه عرب زبان در یادداشتی نوشت که با توجه به تحولات سیاسی و دیپلماتیک جاری در منطقه، روابط ایران و اعراب حاشیه خلیج فارس به عنوان محوری حیاتی و تأثیرگذار بر ثبات و امنیت منطقه در نظر گرفته شده است و با انتخاب رئیس‌جمهور جدید در ایران، سوالات زیادی درباره آینده این ر

دولت پزشکیان و«آینده روابط ایران و اعراب»

به گزارش قدس آنلاین، وبگاه «الخلیج آنلاین» در یادداشتی در این باره نوشته است: با روی کار آمدن «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران، کارشناسان بین المللی و داخلی منتظر دستورالعمل‌هایی هستند که دولت جدید در روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس دنبال خواهد کرد.

کارشناسان در این باره می‌گویند که ممکن است ایران رویکرد عمل‌گرایانه‌تری را در سیاست‌های خارجی خود به‌ویژه با توجه به کاهش تنش‌ها با کشورهای همسایه و بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک با آنها اتخاذ کند.

آغازی نویدبخش

بر اساس بیانیه‌های رسمی، رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در روز هفتم ژوئیه پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، همگی به وی تبریک گفتند و برای او آرزوی موفقیت کردند.

سران کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین ابراز امیدواری کردند که با رئیس‌جمهور جدید ایران برای توسعه روابط ۲ جانبه میان کشورهای خود، با یکدیگر همکاری کنند و این پیام‌های گسترده را می توان آغازی نویدبخش در اینده این روابط ارزیابی کرد.

دکتر «عبدالرزاق الطائی» استادیار علوم سیاسی عرب در این باره معتقد است ماهیت سیاست ایران که مسعود پزشکیان دنبال خواهد کرد، سیاست باز و همکاری در روابط ۲ جانبه و دیپلماتیک خواهد بود.

وی می‌گوید: با توجه به پرونده‌های سیاست خارجی در قبال مسائل عربی، اعتقاد بر این است که تلاقی مواضع وجود خواهد داشت. به منظور افزایش اعتماد متقابل با کشورهای حاشیه خلیج فارس، این کشورها می‌توانند اولین مقصدهایی باشند که رئیس‌جمهور منتخب ایران به آنها سفر خواهد کرد، به ویژه که وی وابسته به جریان اصلاح طلب است که همواره خواستار روابط منحصر بفرد با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی است.

این کارشناس عرب همچنین معتقد است که در دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان تغییر در حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت در منطقه صورت نخواهد گرفت.

فرصت‌ها و چالش‌ها

الخلیج آنلاین در این باره گزارش داد: مسعود پزشکیان یکی از چهره‌های برجسته اصلاح طلب در سیاست ایران به شمار می رود. او پیش از این سمت وزیر بهداشت و همچنین نمایندگی مجلس را بر عهده داشت و در این سمت‌ها گرایش‌های عمل‌گرا و اصلاح‌طلبانه از خود نشان داد.

تصدی پست ریاست جمهوری توسط پزشکیان در شرایطی که ایران شاهد فشارهای اقتصادی و سیاسی خارجی است، مستلزم سیاست‌های هوشمندانه و متعادل برای مقابله با این چالش‌های امنیتی و سیاسی است.

نگرانی‌های امنیتی یکی از برجسته‌ترین چالش‌های پیش روی روابط ایران و اعراب حاشیه خلیج فارس است،؛ چراکه برخی از کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی و امارات نگران حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه هستند.

در همین راستا، روزنامه اردنی «الدستور» ششم ژوئیه گزارش داد که «پزشکیان نه محافظه کار است و نه اصلاح طلب، بلکه یک عملگرا است که محدودیت‌های قدرت و نقش را خوب می‌شناسد و اعتقاد بر این است که حضور او به عنوان رئیس‌جمهور دستاورد بزرگی در سایه شرایط موجود در منطقه است.

دولت پزشکیان و«آینده روابط ایران و اعراب» از نگاه رسانه عرب زبان

مسعود پزشکیان

الدستور گزارش داد: تنها عامل تاثیر گذار در این زمینه در برهه فعلی «اثربخشی، قدرت و نفوذ عربستان سعودی از لحاظ اقتصادی، سیاسی و مذهبی در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. در رابطه با روابط با عربستان در دوره ریاست جمهوری جدید، سرپرست وزارت خارجه ایران اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان پس از تشکیل دولت جدید به تهران سفر خواهد کرد.

طبق این گزارش، با وجود چالش‌های امنیتی، فرصت‌های زیادی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود دارد و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران می‌تواند درها را به روی سرمایه‌گذاری‌های جدید و همکاری‌های تجاری گسترده‌تر باز کند.

پروژه های مشترک در زمینه زیرساخت‌ها، انرژی و فناوری احتمالا به تقویت یکپارچگی اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی میان ایران و اعراب کمک می‌کند؛ چراکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از وابستگی به نفت هستند و ممکن است در ایران شریک استراتژیکی برای توسعه بخش‌های جدید بیابند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.