کتاب «اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت (ع) (منازل سلوک و مقامات ربانیون)» اثر محمدعلی علیامهر تبریزی منتشر شد.

کتاب «اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت (ع)» روانه بازار نشر شد

کتاب «اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت (ع) (منازل سلوک و مقامات ربانیون)» اثر محمدعلی علیامهر تبریزی در ۵۶۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

عرفان همان اخلاق پایدار و راهی است برای یافتن حق و فانی شدن در حقیقت ازلی. موضوع این اثر، اخلاق آمیخته با عرفان شیعی و اهل بیت (ع) است؛ برای انسانی که به فکر خودسازی می‌افتد و انسان کامل که مجذوب توحید است.

کتاب حاضر دربردارنده نکته‌هایی ناب از قرآن و روایات اخلاقی اهل بیت (ع) و بهره‌مند از ادعیه و معارف آنان و ظرایف عرفانی و توحیدی و مشتمل بر منازل سلوک و حالات ربانیان و نام آوران عرصه اخلاق است.

ساختار اثر

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «مقدمات اخلاق» طی شش مقدمه معرفه النفس (خودیابی)، اهمیت علم اخلاق و تغییر و تحول اخلاقیات را بررسی کرده و تأثیر و تأثر اخلاق در نظام طبیعت، هدف از تعهدات اخلاقی، سیر و سلوک و رسیدن به درجات متعالی است و انتخاب استاد و طبیب روحانی را شرح داده است.

«منجیات و مقامات» عنوان دومین و آخرین بخش از این کتاب است. از جمله مقام‌هایی که در این بخش به آنها پرداخته شده، می‌توان به یَقظه (بیداری)، توبه، ایمان به غیب و عالم ملکوت، مجاهده، مواخذه (معاتبه)، نیت و قصد، اخلاص، شوق الی الله (رغبت)، خوف و خشیه، عزم و اراده، توکل، عفت و حیا، وفا (حق شناسی)، کتمان سرّ (رازداری) و فقر و غنا اشاره کرد.

مقام خلوت و عزلت، شکر (سپاس و قدردانی)، عزت نفس و کرامت انسانی، تفکر و تعقل (خردورزی)، ولایت حقه الهی، حلم و بردباری، عبادت، امنیت و سلامت وجودی، تبلیغ دین، توحید خالص (یگانگی)، حرمت (حد و مرز الهی)، بلا و ابتلاء، شجاعت، قرائت قرآن، صفا و طهارت باطنی، اعتصام و توسل و مقام نیروبخش بندگی خدا و کانون کمال و قدرت (فیوضات، مکاشفات، نور) از دیگر مقام‌هایی هستند که در بخش دوم از کتاب حاضر به آنها پرداخته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.