دانشیار گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس به عنوان عامل اصلی تب دنگی، در استان خراسان رضوی و شهر مشهد منتشر نشده است.

گزارشی مبنی بر وجود پشه "آئدس" در خراسان رضوی منتشر نشده است

به گزارش قدس خراسان، بیماری تب دنگی جزء ویروس های خونریزی دهنده است، که از نیش حشره آئدس قابل انتقال بوده و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد، اما به دلیل تغییرات آب و هوایی و مسافرت های بین المللی به سایر مناطق دنیا از جمله کشور ایران گسترش یافته است. این بیماری، از طریق نیش پشه آئدس منتقل می شود و انتقال انسان به انسان در آن وجود ندارد و در موارد نادر انتقال از مادر باردار به جنین نیز گزارش شده است.

 دکتر امین بجدی گفت: تاکنون در استان خراسان موردی از این پشه گزارشی منتشر نشده است و فقط در استان خراسان رضوی ۲ مورد بیمار بستری، در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بوده است که آنها نیز از طریق سفر به کشور امارات مبتلا شده اند.

وی ادامه داد: تب دِنگی معمولا دارای ۲ هفته دوره نهفتگی بوده و تظاهرات بالینی آن عفونت بدون علامت، علامت خفیف تا شدید است. همچنین علائم کلاسیک آن با تب و لرز شدید، درد پشت چشم، سردرد شدید و علائم گوارشی از جمله تهوع و استفراغ همراه است و در صورتی که این بیماری، در سطح خفیف یا کم علامت بروز کند، بیمار سریع بهبود می یابد.

دانشیار گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در برخی موارد، فرد ممکن است علائم هشدار دهنده داشته باشد و در نهایت وارد مرحله شدید این بیماری شود. البته ممکن است افرادی مثل جوانان و افراد میانسال که در بیرون از منزل فعالیت می کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر این بیماری قرار گیرند.

بجدی افزود: با توجه به این که، بیماری تب دِنگی، جزو بیماری های خاص است، از طریق مراکز بهداشت با اندازه گیری آنتی بادی و آنتی ژن ویروس و انجام تست پی. سی. آر قابل بررسی است و از آنجا که این بیماری، یک ویروس است، درمان ضدویروسی خاصی برای آن وجود ندارد و عمدتا درمان ها به صورت حمایتی و نگهدارنده صورت می گیرد.

وی با اشاره به نگرانی متخصصان درباره انتشار بیماری تب دِنگی، از طریق سفرهای داخلی و خارجی ادامه داد: یکی از راه های پیشگیری از این بیماری واکسن است، که چند نوع واکسن هم در ارتباط با آن ساخته شده است.

بجدی افزود: با توجه به این که انتقال این بیماری از طریق نیش پشه صورت می گیرد، مناطق گرمسیری، مرداب ها، آب های راکد و چاه ها و منابع باز آب، زیستگاه پشه بوده در نتیجه، به افرادی که به این مناطق می‌روند، استفاده از مواد دفع کننده حشرات توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.