بر پایه آمار منتشر شده، ایران پس از عربستان بیشترین مصرف لوازم آرایشی را در غرب آسیا دارد و از این جهت ایران مقصدی برای سودجویان است تا محصولات تقلبی و قاچاق را وارد بازار کنند.

رژلب ۵ میلیون تومانی در بازار مشهد!

به گزارش قدس خراسان، این بازار پرسود در مشهد نیز طمع افراد زیادی را برانگیخته است و با قاچاق چمدانی و محصولات بی‌شناسنامه و تقلبی کار را برای خریداران سخت کرده‌اند. 

برای بررسی میدانی این موضوع سری به بازار لوازم آرایشی در مشهد زدم تا هم از قیمت پرفروش‌ترین محصولات لوازم آرایشی و هم از گستردگی نفوذ اجناس قاچاق و بی‌شناسنامه در بازار مطلع شویم.   

سری به پاساژ قائم در نزدیکی میدان ۱۷شهریور مشهد زدم، این پاساژ مقصد خیلی از مشهدی‌ها برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است و ارزان‌قیمت بودن برخی محصولات در این بازار همیشه شبهه جنس تقلبی بودن را به همراه داشته است. 

میزان مصرف لوازم آرایشی مشخص نیست

از مغازه‌داری درباره حداقل و حداکثر قیمت چهار محصول اصلی مصرفی آرایشی می‌پرسم و او می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، رژلب از ۲۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، ریمل از ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و خط چشم از ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و بیشتر محصولات ما ایرانی و مجوزدار هستند.

او در ادامه می‌افزاید: مردم بیشتر به‌دنبال محصول باکیفیت هستند و ایرانی و خارجی بودن محصول برایشان اولویت ندارد.

این مغازه‌دار ادامه می‌دهد: میزان مصرف محصولات توسط مشتری مشخص نیست، به‌عنوان مثال گاهی کمتر محصولی را استفاده و دیرتر برای خرید مراجعه می‌کند یا برعکس، به‌طور کلی نمی‌توانیم بگوییم مشتری از این چهار محصول چقدر در طول سال استفاده می‌کند، چراکه گاهی محصول را برای سایر اعضای خانواده‌اش خریده و دوباره به ما مراجعه می‌کند.

او بیان می‌کند: ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش لوازم آرایشی ما مربوط به کرم‌پودر، رژلب، ریمل و خط چشم است. مردم این روزها نسبت به گذشته کمتر از کرم‌پودر استفاده می‌کنند و بیشتر از ضدآفتاب‌های رنگی به‌صورت روزمره بهره می‌برند.

در ادامه به مغازه دیگری در پاساژ قائم سر می‌زنم و قیمت‌ها را از او جویا می‌شوم. او می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۱۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رژلب از ۳۰ تا ۸۵ هزار تومان، خط چشم از ۷۵ تا ۱۳۰ هزار تومان و ریمل از ۷۵ تا ۱۳۰ هزار تومان است. بیشتر محصولات ما ایرانی است و مشتری‌ها محصولات ایرانی باکیفیت را به کالای خارجی ترجیح می‌دهند.

این مغازه‌دار با بیان اینکه مشتری‌هایی که محصولات خارجی خرید می‌کنند، برایشان اصل بودن محصول مهم است و محصولات ما هم اصل است، عنوان می‌کند: مشتری ثابت دارم اما اینکه هر چند وقتی برای خرید محصول خاصی مراجعه می‌کند، آمار دقیقی در این باره ندارم و بستگی دارد آن محصول را چقدر مصرف کند.

او درباره میزان فروش چهار محصول اصلی آرایشی می‌گوید: چون مشتری‌ها از همه محصولات آرایشی و بهداشتی خرید می‌کنند، اطلاعی از میزان فروش این محصولات ندارم و دقت نکرده‌ام که چه میزان از فروش لوازم آرایش مربوط به این محصولات است.

قیمت‌ها با توجه به اصل یا تقلبی بودن متفاوت است!

مغازه‌دار دیگری درباره قیمت محصولاتش می‌گوید: قیمت کرم‌پودر اصل از ۲۰۰ هزار تومان به بالاست و محصولات تقلبی از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود، بیشترین قیمت کرم‌پودرهای اصل هم ۲میلیون تومان است و بستگی به برند محصولات دارد.

او ادامه می‌دهد: قیمت خط چشم‌ هم از ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و ریمل هم از ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان موجود داریم و بستگی به اصل یا تقلبی بودن محصولات دارد.

این مغازه‌دار با بیان اینکه۷۰ تا ۸۰درصد از فروش ما مربوط به این سه قلم است، عنوان می‌کند: مشتری‌ها باتوجه به هزینه‌ای که می‌خواهند انجام دهند خرید می‌کنند، به همین دلیل میزان فروش جنس ایرانی و خارجی متفاوت است، اما ما باید همه مدل کالا داشته باشیم.

به سراغ فروشنده دیگری در پاساژ قائم می‌روم. او درباره قیمت محصولات آرایشی موجود در مغازه می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، ریمل ۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، رژلب از ۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان و خط چشم از ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. بیشتر اجناس ما ایرانی است و مردم هم بیشتر محصولات ایرانی را می‌خرند. 

این فروشنده با بیان اینکه من تازه سه ماه است در این مغازه مشغول به کار هستم، ادامه می‌دهد: به همین دلیل اطلاعی از میزان خرید مشتری‌های ثابت فروشگاه ندارم.

او بیشترین فروش محصولات آرایشی فروشگاه را مربوط به همین چهار محصول آرایشی و ضدآفتاب می‌داند.

اصل و تقلبی بودن محصولات برای مشتری مهم نیست

مغازه‌دار دیگری در این پاساژ در مورد قیمت محصولات آرایشی موجود در فروشگاهش می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۱۸۰ تا ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ریمل از ۱۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، خط چشم از ۶۰ تا ۸۵۰ هزار تومان و رژلب از ۹۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است.

او متذکر می‌شود: مردم بیشتر به کیفیت کالا توجه می‌کنند و با توجه به این موضوع هم ایرانی و هم خارجی را خرید می‌کنند، بستگی به برند محصولات دارد.

این مغازه‌دار با بیان اینکه بیشتر رژلب‌ها در بازار چینی است به‌همین خاطر قیمت محصولات ایرانی و خارجی یکی است، می‌افزاید: اصل و تقلبی بودن محصولات برای مشتری مهم نیست، مهم کیفیت محصول است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون مشتری از محصولی ناراضی بوده، بیان می‌کند: تاکنون کسی برای حساسیت پوستی نسبت به محصولات، مراجعه نکرده است و حتی محصولات تقلبی و بد هم حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند تنها کیفیت مورد انتظار را ندارند. 

این فروشنده لوازم آرایشی درباره مصرف سرانه مشتری‌های خود عنوان می‌کند: تا کنون به این موضوع که هر چند وقت یک‌بار مشتری یک محصول را خرید می‌کند، دقت نکرده‌ام. 

او درباره میزان فروش چهار محصول اصلی آرایشی می‌گوید: بیشترین فروش محصولات آرایشی ما اول کرم‌پودر و رژلب و بعد سایر محصولات است.

مشتریان لوازم آرایشی ثابت هستند

در ادامه سری به یک فروشگاه معتبر در خیابان کلاهدوز می‌زنم. از فروشنده درباره قیمت چهار محصول آرایشی می‌پرسم و می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۳۷۰ تا یک میلیون و۳۰ هزار تومان، رژلب از ۷۵ تا ۶۱۰ هزار تومان، ریمل از ۲۷۰ تا ۷۷۰ هزار تومان و خط چشم از ۹۸ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

او با بیان اینکه مردم محصولات ایرانی و خارجی را به یک اندازه خرید می‌کنند، عنوان می‌کند: توضیحات لازم برای چک کردن اصالت کالاهای خارجی را در سایتمان قرار داده‌ایم.

این فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی درباره اینکه آیا مشتری پس از استفاده از محصولات آرایشی دچار حساسیت پوستی شده است، می‌گوید: ممکن است برخی از مشتری‌ها به محصولی حساسیت داشته باشند که در این زمینه برندهای ایرانی پشتیبانی قوی و خوبی دارند.

او خاطرنشان می‌کند: ۵۰ تا ۷۰درصد از فروش محصولات آرایشی ما مربوط به کرم‌پودر، رژلب، ریمل و خط چشم است.

این فروشنده ادامه می‌دهد: اینکه مشتری‌های ثابت ما در سال چه میزان محصولات آرایشی خرید می‌کنند، مشخص نیست. 

استقبال خوب از محصولات آرایشی ایرانی

برای بررسی بیشتر در ادامه سری به فروشگاهی در خیابان سجاد می‌زنم. فروشنده درباره پرفروش‌ترین محصولات آرایشی می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان، رژلب از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، ریمل از ۳۲۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و خط چشم حدود ۳۲۰ هزار تومان است و در فروشگاه ما روی همه محصولات ۱۰درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود. 

او با بیان اینکه همه محصولات فروشگاه ما ایرانی است، ادامه می‌دهد: پیش‌تر که محصولات خارجی داشتیم مشتری‌ها به‌دنبال محصولات خارجی هم می‌آمدند اما الآن که همه محصولاتمان ایرانی است، مدل مشتری‌ها تغییر کرده است.

این فروشنده ادامه می‌دهد: استقبال از محصولات ایرانی خیلی خوب است، چون ما هر محصولی را نمی‌آوریم و محصولات ایرانی خیلی باکیفیتی را موجود داریم.

او متذکر می‌شود: محصولات ایرانی بیشتر گیاهی و تأیید شده‌اند و تاکنون مشکل پوستی برای مشتری‌ها به‌وجود نیامده است.

این فروشنده با بیان اینکه بیشتر فروش محصولات آرایشی ما مربوط به همین چهار قلم است، می‌افزاید: به‌تازگی مصرف ریمل بیشتر شده و کرم‌پودر کمتر مصرف می‌شود، چراکه به‌جای آن ضدآفتاب‌های رنگی، بی‌بی و سی‌سی کرم‌ها جایگزین کرم‌پودر شده‌اند چون هم ضدآفتاب هستند و هم کار کرم‌پودر را انجام می‌دهند.

تأیید اصل بودن اجناس با اعتماد مشتری‌ها

در ادامه به فروشگاه دیگری در بولوار سجاد که بیشتر محصولات آن برندهای خارجی است می‌روم. فروشنده درباره قیمت چهار محصول پرفروش آرایشی می‌گوید: قیمت کرم‌پودر از ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ریمل از ۴۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومان، رژلب از ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان و خط چشم از ۶۹۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در این فروشگاه موجود است.

او ادامه می‌دهد: محصولات ایرانی و خارجی موجود داریم و مردم با توجه به نیازشان از همه این برندها استقبال می‌کنند.
این فروشنده در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای اثبات اصل بودن کالا به مشتری دارید، عنوان می‌کند: مشتری‌ها به ما اعتماد دارند و می‌دانند محصولات ما اصل است.

او در ادامه پس از اینکه متوجه شد خبرنگار هستم از پاسخ دادن به سایر سؤال‌ها سر باز زد. 

با توجه به بررسی میدانی صورت گرفته در بازار لوازم آرایشی مشهد، تشخیص تقلبی و بی‌شناسنامه بودن یا قاچاق بودن محصولات خارجی در زمانی که تنها دو هفته است واردات لوازم آرایشی آزاد شده، کار سختی نیست، اما با توجه به این حجم از تخلف در این حوزه، هنوز مسئولان عزم راسخی برای برخورد با قاچاقچیان بازار لوازم آرایشی ندارند و هر روز بر حجم این تخلف‌ها افزوده می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.