کمیسیون اروپا مدتی پیش ادعا کرد ظرفیت تولید سالانه گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری در اروپا تا ژانویه سال جاری میلادی معادل یک میلیون گلوله در سال برآورد می‌شود.

آیا ادعای اروپا در تعهد تولید گلوله‌های توپ برای اوکراین اغراق آمیز است؟

به گزارش قدس آنلاین، اروپا همچنان در تلاش است تا از اوکراین در جنگ مقابل روسیه با ارسال نیرو و تسلیحات نظامی حمایت کند، اما به نظر می رسد ارسال تسلیحات نظامی فقط به تولید دستگاه و تجهیزات مدرن ختم نمی شود بلکه گویا تولید گلوله هم در برنامه است.

آن طور که «تی‌یری برتون» کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا در ماه ژوئن ادعا کرد، این بلوک برنامه داشته که تا پایان ۲۰۲۴ به نرخ تولید سالانه ۱.۷ میلیون گلوله توپ برسد، اما تحقیقات جدید نشان می‌ دهد، ادعاهای اروپایی‌ ها درباره ظرفیتشان برای تولید گلوله‌ های توپ شدیدا اغراق شده است و آنها نخواهند توانست به رقم تعداد گلوله‌ های توپی که قولش را به اوکراین داده‌اند، حتی نزدیک شوند.

در واقع گروهی از خبرنگاران محقق چند رسانه شامل «دی ولت» و «رادیو فری یوروپ» در تحقیقاتی شامل گفت‌ و گو با تولیدکنندگان، کارشناسان و مقام‌ های دولتی مشخص کردند که این ادعاهای اروپایی‌ ها درباره ظرفیتشان برای تولید گلوله‌ های توپ خیلی از واقعیت به دور هستند.

این در حالی است که گلوله‌ های توپ ۱۵۵ میلی‌ متری یکی از مهمات محوری برای هر ۲ طرف جنگ در اوکراین محسوب می‌ شوند. شبکه «بلومبرگ» به نقل از برآوردهای درون سازمانی ارتش اوکراین نوشت، نیروهای ارتش اوکراین تا ماه ژانویه گذشته به طور متوسط در هر ماه ۲۰۰ هزار  گلوله شلیک کرده‌ اند.

در این زمینه خبر رسیده است که گزارش‌ ها از وضعیت جنگ بین ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی از جیره‌ بندی مهمات و گلوله از سوی اوکراینی‌ ها با وجود تصویب کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به این کشور حکایت دارد.

براساس این گزارش، نیروهای کی‌ یف در پی عدم دریافت تجهیزات و مهمات کافی از سوی متحدان غربی خود طی ماه‌ های گذشته کنترل مناطق دیگری را از دست دادند.

چندی پیش الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین درباره وضعیت نبرد در خط مقدم به رسانه های اوکراینی گفت که شرایط برای نیروهای کشورش «بدتر» شده است.

وی با این حال افزود که ارتش روسیه هرچند «موفقیت‌ های تاکتیکی» به دست آورده اما موفق نشده است «برتری عملیاتی» پیدا کند. 

کارشناسان در حالی شرایط کنونی برای نیروهای اوکراینی را «دشوار» توصیف می‌ کنند که به گفته آنها معضل اصلی برای این نیروها عدم ایجاد خطوط دفاعی مستحکم است. این در حالی است که ارتش روسیه سال گذشته با ایجاد خطوط دفاعی مستحکم توانست از مناطقی که فتح کرده بود در برابر عملیات ضدتهاجمی اوکراین دفاع کند. 

اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که تارنمای خبری یورومیدن گزارش داد که پاول که پیش‌ تر در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ قول داده بود در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، ارسال ۵۰۰ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌ متری و ۳۰۰ هزار گلوله توپ ۱۲۲ میلیمتری به اوکراین را در عرض چند هفته سازماندهی کند، گفت: یکی از دلایل تاخیر در تهیه این گلوله‌ های توپ این بود که شرکای اوکراین باید آشکارا درباره این ابتکار رایزنی کرده تا کشورهای بیشتری را تشویق به مشارکت در آن کنند.

وی در ادامه افزود: اما درحالی که شرکای اوکراین مشغول به رایزنی با کشورهای دیگر بودند روسیه از این فرصت استفاده کرد و در تامین این گلوله‌ های توپ از کشورهای ثالث با ما به رقابت پرداخت و همین موضوع یکی از دلایل تاخیر به وجود آمده در برنامه تهیه و ارسال این مهمات توپخانه به اوکراین بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.