۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 999078

کسری خدمت ایثارگری یکی از انواع کسری است که به فرزندان و اعضای درجه یک خانواده ایثارگران تعلق می‌گیرد.

نحوه محاسبه کسری خدمت فرزندان ایثارگران

در این نوع کسری، فرزندان ایثارگران به ازای هر ماه سابقه جبهه، هر ماه اسارت و هر درصد جانبازی پدر، 12 روز کسری دریافت می‌کنند. این کسری به ایثارگرانی تعلق می‌گیرد که میزان سابقه آن‌ها به حد نصاب معافیت فرزند نرسیده است. اگر در مورد مراحل کار و شرایط دریافت کسری خدمت برای فرزندان ایثارگر، نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

نحوه محاسبه کسری خدمت فرزندان ایثارگران

سازمان وظیفه عمومی در حمایت از جانبازان، شهدا، ایثارگران و خانواده های آنان طرحی را تحت عنوان کسری ایثارگری به مشمولان ارائه کرده است.

کسری ایثارگری در واقع یکی از تسهیلات سازمان وظیفه عمومی به خانواده های ایثارگر می باشد، طبق این طرح فرزندان ذکور می توانند با توجه به میزان حضور پدر در جبهه و یا سابقه جانبازی پدر، دوران سربازی خود را کاهش دهند.

طبق آخرین تغییرات و قوانین سازمان وظیفه عمومی و بنیاد شهید، مشمولان غیر غایب می توانند به ازای هر یک ماه سابقه ایثارگری و اسارت و یا هر یک درصد سایقه جانبازی، از 12 روز کسری ایثارگری بهره مند شوند.

اولین اقدام برای ثبت درخواست و دریافت کسری ایثارگری بررسی شرایط، قوانین، مدارک و جزئیات این طرح می باشد. مشاوران متخصص نظام وظیفه در مرکز مشاوره آویژه اماده بررسی شرایط و پاسخگویی به سوالات مشمولان می باشند.

البته در بعضی شرایط مشمولان می توانند با استفاده از سوابق ایثارگری پدر از خدمت سربازی معاف شوند، برای اطلاعات بیشتر حتما ویدیو " کسری خدمت ایثارگری " را در مرکز مشاوره آویژه حتما ببینید.

ایثارگران چه کسانی هستند؟

اول از همه باید بدانیم که چه افرادی ایثارگر هستند؟ به طور کلی تمام سربازان و مشمولانی که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در جبهه های جنگ حضور داشتند ایثارگر شناخته می شوند.

افراد ایثارگر، جانباز، آزاده(کسانی که به اسارت دشمن در آمده بودند)، خانواده شهدا و مفقودالاثران می توانند بعد از تهیه مدارک از کسری خدمت سربازی برای فرزندان مذکر خانواده بهره مند شوند.

نکته حائز اهمیت در کسری ایثارگری، ثبت سوابق و تائید مدارک حضور در جبهه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان وظیفه عمومی می باشد. بر همین اساس از اصلی ترین مدارک برای دریافت کارت ایثارگری؛ داشتن کارت ایثار ملی یا نامه بنیاد شهید می باشد.

دریافت کسری ایثارگری صرفا برای سربازانی که در حین خدمت هستند انجام پذیر است.

شما می توانید برای اطلاع از بخشنامه های جدید کسری خدمت سربازی مقاله کسری خدمت سربازی را بخوانید.

قانون کسری خدمت ایثارگری شامل حال چه کسانی می‌شود؟

این قانون شامل حال فرزندان ایثارگران و جانبازان می شود، البته باید دقت کنید که صرفا سربازان در حین خدمت می توانند از این کسری استفاده نمایند. مشمولان نظام وظیفه که یکی از والدین آنها در جبهه حضور داشته و سابقه ایثارگری آنان مورد تائید است می توانند دوران خدمت سربازی خود را بر اساس شرایط زیر کاهش دهند.

بنا به قوانین سازمان وظیفه عمومی مشمولان و سربازانی که یکی از والدین آنها سابقه حداقل 30 ماه حضور در جبهه، 25 درصد جانبازی و یا 24 ماه اسارت را داشته باشند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

در صورتی که سابقه ایثارگری والدین به حد نصاب معافیت دائم نرسد، فرززندان صرفا می توانند از کسری ایثارگری استفاده کرده و دوران سربازی را کاهش دهند.

میزان کسری خدمت سربازی با توجه به منطقه عملیاتی و نیز مدت و میزان ایثارگری معین می‌شود، اما به طور معمول به ازای هر 1 ماه سابقه حضور در جبهه یا اسارت و هر 1 درصد سابقه جانبازی؛ 12 روز کسری سربازی برای فرزندان در نظر گرفته می شود.

افرادی که در سال های بعد از قطعنامه در مناطق عملیاتی مشغول انجام خدمت وظیفه عمومی بودند نیز می توانند از کسری ایثارگری استفاده کنند. میزان کسری خدمت برای این سربازان با توجه به سال خدمت و محل خدمتی مشخص می شود.

نحوه محاسبه کسری خدمت فرزندان ایثارگران

 شرایط کسری ایثارگران چیست؟

کسری خدمت برای فرزندان ایثارگران، شرایط خاصی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم:

استفاده از کسری خدمت ایثارگری، به سن افراد بستگی ندارد و همه فرزندان ایثارگران در هر سنی که باشند، می‌توانند از این نوع کسری استفاده کنند.

پدر ایثارگر می‌تواند از شرایط کسری خدمت ایثارگری برای همه فرزندان خود استفاده نماید.

به عنوان مثال اگر مدت حضور در جبهه فرد ایثارگر بیشتر از سی ماه باشد، یکی از فرزندان معافیت ایثارگری دریافت می‌کنند و یک فرزند دیگر بنا به میزان ماه‌های باقی مانده از سابقه پدر، می‌تواند از کسری استفاده کند.

افراد برای دریافت کسری ایثارگری نباید غیبت سربازی داشته باشند. البته استفاده از این کسری برای مشمولان دارای غیبت نیز ممکن است اما شرایط را برای آنان سخت می‌کند.

سربازانی که دارای غیبت سربازی می باشند باید ابتدا برای توجیه غیبت اقدام کرده و در نهایت اقدام به دریافت کسری ایثارگری نمایند، برای اطلاعات دقیق تر می توانید مقاله  "توجیه غیبت " را در مرکز مشاوره آویژه مطالعه نمایید و یا با مشاوران ما ارتباط بگیرید.

افرادی که برای دریافت کسری ایثارگری پدر اقدام می‌کنند، باید در حال گذراندن خدمت سربازی باشند.

افرادی که سابقه فرار از سربازی را دارند هم می‌توانند از این نوع کسری استفاده کنند؛ اما نباید غیبت اولیه در پرونده خود داشته باشند.

اگر فرد ایثارگر هم سابقه حضور در مناطق عملیاتی و هم شرایط دیگر مانند اسارت و یا جانبازی را داشته باشد، و عدد آن به 30 برسد بر اساس تلفیق امتیاز برای او معافیت سربازی در نظر گرفته می شود. پس از این تجمیع، متناسب با امتیاز کسب شده، میزان کسری محاسبه خواهد شد.

افراد مشمول باید مدارک و مستندات کافی و روشن درباره سابقه اسارت، حضور در جبهه یا درصد جانبازی را به صورت معتبر و مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران، به سازمان نظام وظیفه ارائه کنند.

اگر ایثارگری فرزند دوقلو یا چند قلو داشته باشد، در صورتی که همه آن‌ها با هم به سربازی اعزام شوند، می‌توانند میزان کسری را بین آنان تقسیم کنند.

نحوه محاسبه کسری خدمت فرزندان ایثارگران

میزان کسری خدمت ایثارگری به ازای هر ماه خدمت در مناطق جنگی و عملیاتی، درصد جانبازی فرد ایثارگر و یا میزان مدت اسارت فرد ایثارگر معین می‌شود.

نحوه محاسبه کسری ایثارگری مطابق فرمول زیر است:

فرزندان یا افراد درجه یک خانواده فرد ایثارگر، به ازای هر ماه سابقه جبهه او، می‌توانند 12 روز کسری خدمت سربازی دریافت کنند.

فرزندان یا افراد درجه یک خانواده فرد ایثارگر، به ازای هر ماه اسارت او، می‌توانند 12 روز کسری از سربازی دریافت کنند.

فرزندان یا افراد درجه یک خانواده فرد ایثارگر، به ازای هر درصد از جانبازی او، می‌توانند 12 روز کسری از سربازی دریافت کنند.

استعلام کسری خدمت جبهه پدر چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مدارکی که افراد ایثارگر برای کسری خدمت فرزندان خود باید ارائه کنند، مدارک ایثارگری شامل سابقه جبهه، اسارت و درصد جانبازی این افراد است.

کارت ایثارگری یا کارت ایثار ملی یکی از اصلی‌ترین مدارکی است که فرد ایثارگر باید به مسئولان نظام وظیفه ارائه نماید. افراد برای دریافت این کارت باید متناسب با محل خدمت خود، به یکی از ارگان‌های سپاه، ارتش و یا نیروی انتظامی مراجعه کنند.

ایثارگران همچنین می‌توانند برای دریافت این کارت، به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هم اقدام کنند. ایثارگرانی که محل خدمت آنان در جنگ، ارتش بوده است باید به سامانه aja.ir مراجعه کرده و مدارک و مستندات خود را آپلود نمایند.

ایثارگرانی که محل خدمت آنان سپاه بوده است نیز می‌توانند برای دریافت این کارت و دیگر مراحل دریافت کسری به سامانه issar.ir مراجعه نمایند. در این سامانه، صدور معرفی‌نامه کسر خدمت وظیفه عمومی خانواده شهدا و ایثارگران و استعلام کسری خدمت جبهه پدر نیز انجام می‌شود.

ایثارگرانی که محل خدمت آنان، نیروی انتظامی بوده است باید به برای انجام این مراحل به صورت حضوری به مراکز این نیرو در شهر خود مراجعه نمایند.

پس از ارائه مدارک لازم برای دریافت کسری ایثارگری توسط پدر، به محل‌های مربوطه و ارائه اسناد و مستندات، تائیدیه این گواهی به سامانه جامع نظام وظیفه ارائه می‌شود.

برای استعلام کسری خدمت ایثارگران، نیازی نیست مشمول و یا پدر او به مراکز نظام وظیفه مراجعه نمایند و می‌توانند این کار را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

برای این منظور افراد می‌توانند به سامانه سازمان نظام وظیفه به آدرس sakha.epolice.ir مراجعه کنند. در این پرتال افراد باید شماره ملی خود را به عنوان نام کاربری و کد سخا را به عنوان پسورد در این سامانه وارد کنند.

کد سخا همان کد 5 رقمی است که افراد در زمان پست دفترچه خود دریافت کرده‌اند. به این ترتیب پس از وارد شدن به پرتال شخصی، افراد می‌توانند وضعیت کسری ایثارگری را دنبال کنند.

کسری خدمت ایثارگری بعد از قطعنامه

یکی از سوالاتی که بسیاری از مشمولان دارند این است که کسری خدمت پدر تا چه سالی تعلق می‌گیرد؟ آیا فرزندان افرادی که پس از قطعنامه در مناطق عملیاتی ایران مشغول خدمت بوده‌اند هم، کسری دریافت می‌کنند یا خیر؟

ایثارگرانی که پس از قبول قطعنامه در سال 1368 نیز در یکی از مناطق عملیاتی ایران، مشغول به خدمت بوده‌اند هم می‌توانند برای فرزندان خود کسری خدمت دریافت کنند.

این مناطق شامل شهرها و مناطقی در شمال غرب، غرب، جنوب، جنوب غربی، شرق و جنوب شرقی ایران است. در این مناطق هنوز هم درگیری‌هایی از سوی گروه‌ها و نهادهای معاند انجام می‌شود.

افرادی که در مناطق عملیاتی ایران به جز سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت بوده‌اند به ازای هر ماه خدمت، 9 روز کسری برای فرزندان خود دریافت می‌کنند.

همچنین افرادی که در مناطق عملیاتی ایران در استان سیستان و بلوچستان مشغول خدمت بوده‌اند، به ازای هر ماه خدمت، 6 روز کسری برای سربازی فرزندان خود دریافت می‌کنند.

نحوه محاسبه کسری خدمت فرزندان ایثارگران

مدارک لازم برای دریافت کسری ایثارگری

برای دریافت این نوع از کسری، افراد باید این مدارک را آماده کنند:

  • کارت ملی مشمول به همراه کپی از آن
  • کارت ملی پدر یا مادر مشمول به همراه کپی از آن
  • شناسنامه مشمول و تصویر همه صفحات آن
  • شناسنامه و تصویر همه صفحات آن از پدر یا مادر مشمول که سابقه ایثارگری دارد.
  • دو عدد عکس رنگی پرسنلی جدید از مشمول که پشت زمینه آن سفید باشد.
  • تکمیل برگه‌های شماره دو و شماره هشت از دفترچه نظام وظیفه و ارائه آن به مراکز پلیس+10
  • تکمیل مدارک واکسیناسیون قبل از سربازی
  • اصل معرفی‌نامه از محل و یا سازمان خدمت پدر در جبهه به همراه ارائه کارت ایثارگری
  • مدارک کامل که مدت حضور در جبهه، مدت اسارت و یا درصد جانبازی پدر را نشان دهد.
  • پرداخت هزینه‌های لازم برای درخواست کسری ایثارگری

مراحل دریافت کسری خدمت ایثارگران

برای شروع مراحل کسری خدمت، ابتدا باید فرد مشمول، اعزام به خدمت شود. کسری سربازی معمولا در حین خدمت تکمبل می‌شود. این مراحل برای تکمیل کسری باید طی شود:

گرفتن نامه اشتغال به خدمت از یگان خدمت

پدر باید به همراه برگه اشتغال به خدمت، به یگان خدمتی یا نزدیک‌ترین پایگاه نظامی مراجعه کرده و گواهی حضور در جبهه را دریافت کند.

اگر فرد ایثارگر، به دنبال کسری از راه جانبازی است باید به یکی از مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کند و گواهی درصد جانبازی خود را دریافت کند.

این گواهی‌نامه‌ها باید در مراکز پلیس+10 ثبت شوند.

مدرک ثبت شده کسری باید به یگان خدمتی سرباز تحویل داده شود تا در پرونده او درج شود.

اگر فرد ایثارگر دارای کارت ایثارگری معتبر و مورد تایید سازمان‌های مربوطه است، این استعلام‌ها می‌تواند به صورت الکترونیکی توسط سازمان نظام وظیفه انجام شود.

سخنی از مشاوران آویژه

کسری خدمت ایثارگری یکی از انواع کسری است که به فرزندان و اعضای درجه یک خانواده ایثارگران تعلق می‌گیرد. در این نوع کسری، فرزندان ایثارگران به ازای هر ماه سابقه جبهه، هر ماه اسارت و هر درصد جانبازی پدر، 12 روز کسری دریافت می‌کنند.

این کسری به ایثارگرانی تعلق می‌گیرد که میزان سابقه آن‌ها به حد نصاب معافیت فرزند نرسیده است. اگر در مورد مراحل کار و شرایط دریافت کسری خدمت برای فرزندان ایثارگر، نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

سوالات متداول

کسری خدمت ایثار گری به چه چیزی بستگی دارد؟

کسری خدمت ایثارگری به مدت زمان حضور در جبهه پدر مشمولان بستگی دارد.

کسری خدمت ایثارگری برای برادران دوقلو چه شرایطی دارد؟

خانواده هایی که دارای دوقلو هستند می توانند در بین فرزندان شان کسری خدمت ایثارگری سربازی را تقسیم کنند.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.