جمعه بازار، بازارچه‌ای محلی و سنتی است که به صورت هفتگی در همه شهرهای کشور برگزار می‌شود. این بازارها به دلیل عرضه کالاهای مورد نیاز مردم به قیمت پایین همواره از محبوبیت زیادی در میان شهروندان برخوردار هستند.

جمعه بازار زنجان؛ حکایت یک مویز و ۴۰ قلندر
به گزارش قدس آنلاین، از طرفی اغلب مراجعه‌کنندگان به این بازارها نیز در دهک‌های پایین درآمدی جامعه قرار می‌گیرند که برای تأمین مایحتاج خود از قبیل پوشاک، مواد غذایی، خواربار، میوه و خشکبار، این بازارها را در اولویت قرار می‌دهند.
در بیشتر شهرها مدیران شهری با توجه به اهمیت این بازارها آن‌ها را در مکان‌های قابل دسترس و سهل‌الوصول جانمایی می‌کنند تا شهروندان با کمترین هزینه و به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. شهر زنجان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و هر جمعه شاهد برگزاری این بازار جذاب توسط دستفروشان و بساطی‌هاست. البته جانمایی این بازار در منطقه‌ای که از مرکز شهر بسیار دور است سبب نارضایتی برخی شهروندان زنجانی شده زیرا باید هزینه زیادی برای تردد به این مکان پرداخت کنند و از طرفی آن‌هایی که دارای خودرو هستند نیز از نبود یا کمبود پارکینگ در این مکان گلایه دارند.
 همچنین برپا کردن این بازارچه محلی در محدوده خارج از شهر و محل ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن سبب شده با هر بار وزش باد، گرد و خاک زیادی ایجاد شود و بر سر و صورت شهروندان و مراجعه‌کنندگان به جمعه بازار و همچنین مواد غذایی به ویژه آن‌هایی که فله هستند بنشیند. 

ضرورت ورود مدعی‌العموم
از این رو با توجه به مردد بودن مسئولان مرتبط با این موضوع برای جانمایی درست و انتقال جمعه بازار، شهروندان از دادگستری استان زنجان انتظار دارند به موضوع ساماندهی جمعه بازار به عنوان یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه ورود و رفع بخشی از مشکلات یاد شده را از دستگاه‌های متولی امر پیگیری کند.یک شهروند زنجانی با اشاره به در دسترس نبودن جمعه بازار عنوان می‌کند: این بازارچه محلی و سنتی می‌باید در محلی نزدیک‌تر به هسته مرکزی شهر واقع شود تا بتوان با هزینه‌ای کمتر و زمانی کوتاه‌تر از این بازارچه استفاده کرد.
وی با بیان اینکه قرار گرفتن جمعه بازار در منطقه کوی فرهنگ تنها به سود ساکنان این بخش از زنجان خواهد بود، می‌افزاید: دیگر مناطق زنجان از لحاظ دسترسی، از این بازار بی‌نصیب مانده‌اند، مدیران شهری باید نسبت به انتخاب محل برگزاری این بازارچه توجه بیشتری می‌کردند.این شهروند ضمن ابراز ناراحتی از قیمت‌های افسارگسیخته اقلام و مایحتاج مورد نیاز خانوارها و کمرشکن شدن هزینه‌ها، تصریح می‌کند: برگزاری بازارچه‌های محلی ارزان و رقابتی می‌تواند تا حدود زیادی در بهبود شرایط معیشتی مردم کمک‌کننده باشد بنابراین از مسئولان مربوط درخواست داریم توجه بیشتری به نحوه برگزاری این بازارچه داشته باشند.

۲ رویکرد متفاوت 
رئیس سازماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان انتقال جمعه بازار را متوجه دو رویکرد کاملاً متفاوت در آینده می‌داند.
لیدا حسنی با اشاره به ساخت و سازهای مسکن ملی در جوار جمعه بازار عنوان می‌کند: ساکنان این منازل ممکن است از وجود بازارچه‌ای محلی استقبال زیادی داشته باشند اما این احتمال نیز وجود دارد از وجود این بازار سنتی و ایجاد سر و صدا ناراحت باشند به همین دلیل انتقال جمعه بازار در آینده دو رویکرد کاملاً متفاوت از یکدیگر را یدک خواهد کشید.
رئیس سازماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان با اشاره به فرهنگ مردم و اهالی واحدهای مسکن ملی همجوار با جمعه بازار ادامه می‌دهد: گاهی فرهنگ مردم به گونه‌ای است که وجود جمعه بازار را موهبت دانسته تا بتوانند به شکل هفتگی خریدهای خود را به شکل کامل انجام دهند اما ممکن است فرهنگ مردم به گونه‌ای هم باشد که وجود این بازارچه را سلب آرامش برای خود تلقی کنند.

توپ در زمین راه و شهرسازی 
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان نیز در خصوص جانمایی جدید جمعه بازار اظهار می‌کند: بر اساس قانون بهبود مستمر کسب و کار، اداره راه و شهرسازی مکلف است زمین‌هایی را برای راه‌اندازی این قبیل بازارچه‌ها در اختیار شهرداری قرار دهد. در این راستا مکاتباتی با این مجموعه صورت گرفته اما متأسفانه تاکنون گشایشی در این زمینه رخ نداده است. سیداسماعیل موسوی ضمن تأیید اینکه کوی فرهنگ یک منطقه است و مردم نمی‌توانند برای خرید از شرق به غرب شهر مراجعه کنند، خاطرنشان می‌کند: شهرداری در این زمینه پیگیر موضوع است و امیدواریم در یک سال باقیمانده از مدیریت شهری فعلی این موضوع تعیین تکلیف شود. 

متولی بهداشت نیستیم
وی در خصوص مسائل بهداشتی در این بازارچه محلی نیز معتقد است وظیفه نظارت بر عرضه محصولات بهداشتی و غذایی آن هم به شکل دست‌فروشی در معابر و مکان‌های مختلف، طبق آنچه در قانون تصویب شده، بر عهده مرکز بهداشت است و شهرداری در این خصوص تنها نظارت کلی و ساماندهی این دستفروشان را برعهده دارد. 
به گفته این مسئول؛ براساس قانون، مکانی برای دستفروشان به عنوان بازارچه‌های محلی باید انتخاب و واگذار شود تا بتوانند به صورت متمرکز ساماندهی شده و امرار معاش کنند و از طرفی برای هر دستگاهی نیز در این راستا وظایفی مشخص شده که از جمله آن‌ها دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.