به نظر می رسد «ابهام استراتژیک» سیاستی است که ایالات متحده در قبال تایوان به کار گرفته است؛ رویکردی که بر مبنای آن آمریکا متعهد شده تجهیزات نظامی را در اختیار تایپه قرار دهد که این جزیره بتواند در برابر چین از خود دفاع کند.

ابهام استراتژیک؛ سیاست آمریکا در قبال تایوان

به گزارش قدس آنلاین، حمله روسیه به اوکراین توجه ها را به تهدید دیرینه چین مبنی بر کاربرد زور با هدف الحاق تایوان خودگردان جلب کرد. تایوان در اوایل بحران اوکراین نگران آن بود در برهه ای که توجه ها بر بحران مزبور متمرکز است، چین از این فرصت برای اقدام علیه تایپه استفاده کند. چین جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرده و به تحریم های بین المللی علیه مسکو نپیوسته است.

در مقاله ای که به قلم «نایل فرگوسن» مورخ نوشته و در بلومبرگ انتشار یافته است، او یکی از دلایل رویکرد جنگ طلبانه بایدن در قبال پکن را سیاست داخلی آمریکا می داند که این کشور در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره قرار دارد.

از سوی دیگر وزیر دفاع تایوان سه سال پیش در اظهارات خود اعلام کرد که چین تا سال ۲۰۲۵ کاملاً از توان لازم برای اجرای یک حمله همه‌جانبه به جزیره برخوردار خواهد بود. این که ایالات متحده تا چه اندازه قادر است تا این حمله را به تاخیر بیاندازد خود جای سوال است؛ اما تردیدی نیست که تایوان می‌تواند اولین مهره از دومینویی باشد که آمریکا و چین را به رویارویی با یکدیگر وا می‌دارد.

اما تایوان چه ویژگی هایی دارد که نظر آمریکا را به خود جلب کرده است؟

با نگاهی به گزارش های اماری شاید بتوان بخشی از پاسخ این سئوال را کسب کرد، این گزارش ها نشان می دهد تایوان، تنها در پیشبرد موفقیت‌آمیز توسعه سیاسی منحصر به فرد نیست. رشد اقتصادی کم‌نظیر تایوان از اوایل دهه پنجاه تا اواسط دهه هشتاد میلادی، تایوان را در کنار سنگاپور، کره جنوبی و هنگ‌کنگ به یکی از چهار ببر آسیایی مبدل ساخت. در نتیجه‌ی پیشبرد این اصلاحات اقتصادی، بین سال‌ های ۱۹۵۲ و ۱۹۸۲، رشد اقتصادی تایوان به طور متوسط ۷/۸ درصد و بین سال‌ های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۶ به ۹/۶ درصد رسید. حتی تولید ناخالص ملی بین سال‌ های ۱۹۶۵ و ۱۹۸۶ رشدی ۳۶۰ درصدی را تجربه کرد. مهم‌ تر آنکه بر خلاف طیف عظیمی از کشورها که در فرآیند توسعه با چالش شکاف فزاینده بین طبقات مرفه و آسیب‌ پذیر مواجه می‌ شوند،

اما منظور از ابهام استراتژیک چیست؟

«ابهام استراتژیک» سیاستی است که ایالات متحده در قبال تایوان به کار گرفته است؛ رویکردی که بر مبنای آن آمریکا متعهد شده تجهیزات نظامی را در اختیار تایپه قرار دهد که این جزیره بتواند در برابر چین از خود دفاع کند، اما «ابهام» نیز در این است که آمریکا از ارائه تضمین های مشخص اجتناب می کند که در صورت حمله چین به تایپه، واشنگتن مستقیماً مداخله خواهد کرد. رخدادهای اخیر از این واقعیت پرده برداشت که ابهام در قبال دفاع تایوان جای خود را به اظهارنظرهای صریح تر رهبران ایالات متحده مبنی بر حمایت از تایوان در مواجهه با تهاجم چین داده است.

در این ارتباط قوی‌ترین سیگنال را از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا شاهد بودیم که از از ابهام استراتژیک فاصله گرفت و در ماه می، گفت در صورت حمله چین به تایوان، برای دفاع از تایپه از از زور بهره خواهد گرفت. شماری از تحلیلگران معتقدند که راهبرد آمریکا در قبال تایوان و دفاع از آن از «ابهام استراتژیک» به «وضوح استراتژیک» تغییر یافته است.

امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، با وجود حساسیت‌ های چین نسبت به همکاری نظامی آمریکا با تایوان، واشنگتن متعهد به حمایت از قابلیت‌ های دفاعی تایپه همزمان با افزایش تنش‌ ها در این منطقه شد.

او در این گزارش به این نکته اشاره کرد که ریموند گرین نماینده ایالات متحده آمریکا در امور تایوان که این هفته نقش خود را به عنوان مدیر مؤسسه آمریکایی در تایوان آغاز کرد، در دیدار روز جاری خود با ویلیام لای چینگ - ته رئیس این جزیره تاکید کرد: اول از همه، ایالات متحده با قدرت از قابلیت‌ های دفاعی تایوان حمایت خواهد کرد. ما هر دو منافع مشترک و بلندمدت در صلح و ثبات بر سر تنگه تایوان داریم.

در این دیدار، لای به تعهد تایوان به حفظ وضعیت موجود با چین اشاره کرد. ایالات متحده، اگرچه به طور رسمی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌ شناسد، اما آن را شریک اصلی خود قرار داده و از نظر قانونی موظف به ارائه ابزارهای دفاعی برای این جزیره است.

در ماه جاری، وزارت امور خارجه آمریکا فروش موشک و پهپاد به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار را به تایوان تایید کرد. در ماه آوریل نیز اعضای مجلس نمایندگان بسته کمک نظامی هشت میلیارد دلاری را به تایوان تصویب کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.