مارکت گزارش کرد؛ بر اساس آخرین گزارش پایداری آمازون، انتشار کربن این شرکت در سال ۲۰۲۳ پس از افزایش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش آلودگی ناشی از ساختوساز، سختافزار و تجهیزات، اندکی کاهش یافت.
آمازون توانسته است ۱۰۰ درصد برق مصرفی خود را با انرژیهای تجدیدپذیر هفت سال قبل از انتظار پوشش دهد و انتشار کربن مطلق را تا سه درصد کاهش داده است.
شرکت تجارت الکترونیک بیش از ۶۸۰ میلیون بسته را در سراسر جهان با استفاده از بیش از ۲۴هزار وسیله نقلیه الکتریکی تحویل داده و ۷۵ درصد از شدت ضایعات مواد غذایی را کاهش داده است.
کارا هرست، نایب رئیس جهانی پایداری گفت: دستیابی به هدف انرژیهای تجدیدپذیر ما، دستاورد باورنکردنی است و هفت سال زودتر برای رسیدن به این هدف افتخار میکنیم. همچنین میدانیم که این فقط یک لحظه از زمان برای کربنزدایی از عملیات خود است. ما به پیشرفت خود ادامه خواهیم داد و در حال تکامل این مسیر در سال ۲۰۴۰ خواهیم بود.
در سال ۲۰۱۹، آمازون متعهد شد تا سال ۲۰۴۰ به انتشار خالص کربن صفر برسد. علیرغم این هدف، انتشار کربن آن بلافاصله پس از آن افزایش یافت و از حدود ۵۱ میلیون متریک تن دیاکسید کربن در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۷۱ میلیون متریک تن در سال ۲۰۲۱ رسید. به نظر میرسد که ردپای کربن این شرکت طی ۲ سال گذشته اندکی کاهش یافته و در سال ۲۰۲۳ با سه درصد کاهش به کمتر از ۶۹ میلیون تن دیاکسید کربن رسیده است.
ردپای کربن آمازون در سال گذشته تقریبا معادل انتشار سالانه دیاکسید کربن از ۱۸۴ نیروگاه گازی بود و این شرکت هنوز حدود ۳۴ درصد بیشتر از زمانی که وعده آبوهوایی خود را در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، آلودگی کربنی تولید میکند، اما قابل توجه است که انتشار آلایندههای آمازون در سالی که آلودگی سایر غولهای فناوری با انفجار ابزار هوش مصنوعی جدید افزایش یافت، اندکی کاهش یافته است.
آمازون میگوید این کاهش بیشتر به دلیل پاکسازی آلودگی کربن ناشی از مصرف برق و انتشار غیرمستقیم زنجیره تامین است که به ترتیب ۱۱ و پنج درصد کاهش یافته است. همچنین اعلام کرد که به هدف خود برای تطبیق ۱۰۰ درصدی برق مصرفی خود با انرژیهای تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳، هفت سال زودتر از ضربالاجل سال ۲۰۳۰، رسیده است.
آمازون همچنین شاهد کاهش ۱۳ درصدی انتشار گازهای گلخانهای ناشی از کالاهای سرمایهای در سال گذشته بوده استکه شامل مواردی مانند ساختوساز ساختمان و سرورهای جدید، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات میشود. مخارج سرمایهای این شرکت در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت.
این شرکت در طول همهگیری کووید رشد کرد و باعث شد انتشار کربن آن به شدت افزایش یابد، اما پس از کاهش هزینههای انبار و مرکز داده، انتشار کربن آن نیز کاهش یافت.
نظر شما