دیوان بین‌ المللی کیفری چند هفته پیش با لابی انگلیس روند تصمیم‌ گیری خود درباره صدور قرار بازداشت برای دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی را به عقب انداخت.

از لابی انگلیس با دیوان بین‌ المللی کیفری تا نگرانی نتانیاهو از بازداشت

به گزارش قدس آنلاین، بعد از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین المللی کیفری، این دیوان رای خود را به اتمام جنگ غزه و دستگیری دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی صادر کرد، اما در این میان خبر رسید که دیوان بین‌ المللی کیفری چند هفته پیش با لابی انگلیس روند تصمیم‌ گیری خود درباره صدور قرار بازداشت برای دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی را به عقب انداخت.

البته دیوان بین‌ المللی کیفری سال ۲۰۲۱ حکم کرده که در خصوص اقدامات اسرائیل در فلسطین ذی‌ صلاح است، با این وجود وزنامه جروزالم‌پست نوشته بود دادگاه پیش‌ محکمه در دیوان بین‌ المللی کیفری روند تصمیم‌ گیری درباره اینکه آیا «کریم خان»، دادستان اصلی دادگاه مذکور مجاز به صدور قرار بازداشت علیه «بنیامین نتانیاهو» و «یو آو گالانت»، نخست‌ وزیر و وزیر جنگ رژیم به اتهام ارتکاب جنایت‌ های جنگی است را معوق کرده است. این اتفاق بعد از آن رخ داد که دولت انگلیس روز ۱۰ ژوئیه با تنظیم شکایتی صلاحیت دیوان بین‌ المللی کیفری برای صدور حکم در این پرونده را به چالش کشیده بود. کریم خان ماه گذشته میلادی از قصد خود برای صدور قرار بازداشت علیه نتانیاهو و گالانت و همچنین سه نفر از رهبران حماس خبر داده بود.

این در حالی است که روزنامه گاردین گزارش داده آمریکا دولت جدید انگلیس را برای جلوگیری از بازداشت بین‌ المللی نخست‌ وزیر انگلیس تحت فشار قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، واشنگتن از حزب کارگر انگلیس خواسته شکایت حقوقی دولت ریشی سوناک از حکم دیوان بین‌ المللی کیفری در خصوص بازداشت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌ وزیر اسرائیل را ملغی نکند. در ماه می، تحت نخست‌ وزیری ریشی سوناک از حزب محافظه‌ کار وزارت خارجه انگلیس صلاحیت دیوان بین‌ المللی کیفری برای صدور حکم درباره اقدامات اسرائیل در غزه را به چالش کشید.

از سوی دیگر پایگاه عبری‌ زبان کان گزارش داد که دفتر نتانیاهو گزارش داد که او با تعداد محدودی مسافر به‌طور مستقیم به واشنگتن سفر خواهد کرد.

گفته می‌ شود که قرار است نتانیاهو در ۲۴ جولای (۳ مرداد) در کنگره آمریکا سخنرانی و همچنین با جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا، در کاخ سفید دیدار کند.

نتانیاهو در هنگام رفتن به آمریکا قرار بود در جمهوری چک و مجارستان نیز توقف داشته باشد، اما اکنون به جای توقف، مستقیما با همراهان محدودی به واشنگتن خواهد رفت.

اگر دادگاه کیفری بین‌ المللی در مدت سفر نتانیاهو درخواست دادستان برای صدور حکم بازداشت او را تایید کند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید از سوی جمهوری چک و مجارستان بازداشت شود. هر ۲ کشور جزو ۱۲۴ کشور عضو اساسنامه دادگاه کیفری بین‌ المللی رم هستند و بنابراین موظفند در صورت قدم گذاشتن نتانیاهو در قلمرو خود، او را بازداشت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند ناراضی ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    چرا ایران عضو اساسنامه دادگاه کیفری بین‌ المللی رم نمیشه؟