دستش را که به آسمان بلند می‌کند، روزهایی را به یاد می‌آورد که با پروازهای بلندش تاریک‌ترین گوشه آسمان را لمس می‌کرد.

داوود فنایی در گفت‌وگو با قدس: آقایان تا حسابشان پر نشود پا به توپ نمی‌زنند!

به گزارش قدس آنلاین، دنیا عوض شده،همه چیز عوض شده و قلعه‌چی مطمئن به خاطرات شیرین دیروزها پناه برده است. او با ردای مربی دروازه‌بانان در تابستان این حوالی به گهواره امن قرمز و موسیقی شوم فوتبال ترحم برانگیزی می‌اندیشد که از دور دل می‌برد و از نزدیک زهره. گپ و گفت قدس با داوود فنایی سنگربان سال‌های نه چندان دور پرسپولیس در گرمای کشنده تیرماه پیش روی شماست.

-بازار مکاره فوتبال ایران و لیگ پرطمطراقی که آواز آن از دور خوش است. شما چطور به این آشفته بازار نگاه می‌کنید؟

- من بی لاف و گزاف حرف می‌زنم، این لیگ از حرفه‌ای بودن فقط اسمش را یدک می‌کشد. وقتی بازیکن فقط و فقط به حساب بانکی‌اش می‌اندیشد، وقتی ساختار نداریم، وقتی به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهیم و با نگاه علمی به فوتبال غریبه‌ایم، وقتی استادیوم خوب و محل تمرین نداریم، نتیجه همین بلبشو است که می‌بینید.

*از اردوگاه قرمز خبرهای عجیب و غریبی به گوش می‌رسد!

-پرسپولیس هم تابعی از همین فوتبال است. متأسفانه برخی بازیکنان خواسته یا تاخواسته با کارهای خود انسجام تیمی را به‌هم می‌ریزند. اینکه پرسپولیس این روزها تا این حد به محله بروبیا تبدیل شده، خوب نیست. پرسپولیس حرمت دارد.

*هفته‌هاست علیرضا بیرانوند ساز جدایی کوک کرده و هنوز همه چیز در ابهام است. این وسط قرمزها ضرر نمی‌کنند؟

- دیدید اواخر لیگ در غیاب بیرانوند، یک گلر جوان را در دروازه پرسپولیس گذاشتند که اتفاقاً در چند بازی کلین شیت کرد و خوب ظاهر شد. اما همین که این جوان در بازی خوب ظاهر نشد، پوست خربزه را زیر پایش گذاشتند و به نیمکت پیچ و مهره‌اش کردند. این اصلاً جالب نیست و زمان و مکان را برای تبلور استعدادها سلب می‌کند.سنگربان‌سازی تجربه و تخصص و صبوری می‌خواهد که خیلی‌ها ندارند.

*در این عرصه داوود فنایی اگر به دقیقه اکنون آشیانه‌بانی می‌کرد چند میلیارد گیرش می‌آمد؟ الآن صحبت از 5 میلیارد و بیش از این‌ها به میان می‌آورند!

-از ته دل می‌گویم اصلاً دوست نداشتم در این زمانه دروازه‌بانی کنم و خدا را شاکرم که در همان دوران حضور خودم در عرصه،از دروازه‌ها محافظت کردم.

*چرا آخر؟

-نسل ما برای پیراهن جان می‌داد و شیفته رفاقت می‌شد. آن زمان عشق حکمفرما بود و به خاطر شادی مردم سرمان را جلو توپ می گذاشتیم. خوشحالم در دوره‌ای بازی کردم که حمیت معنای واقعی خودش را از دست نداده بود و فوتبال ابهت و هیمنه خودش را داشت و هرگز به اعصاب سوهان نمی‌کشید.

*فوتبال در عصر شما با فوتبال در این روزگار چه فرق‌هایی دارد؟

- خب ما ۹ بازیکن ملی‌پوش بودیم که به عشق پرسپولیس سفید امضا کردیم. آن سال‌ها همه چیز دست آقای پروین بود و او هر مبلغی را معین می‌کرد، با جان و دل می پذیرفتیم. حالا اما آقایان هنوز از راه نرسیده با بادیگارد می‌‍روند سر تمرین. من وقتی از پرسپولیس جدا شدم، به خاطر این عشق قدیمی از خیر 6 میلیارد تومان گذشتم. خوب یادم هست 18 سال پیش هم در دوران بازی رقم قابل توجهی از قراردادم را نگرفتم...امروز بازیکن تا پولش را کامل دریافت نکند، از رختکن بیرون نخواهد رفت و پا به توپ نمی‌زند.

*توپچی‌های دیروز و پریروز نیز شباهت چندانی با سلبریتی‌های متفرعن امروز ندارند متاسفانه!

 - ما در یک زمان فورواردهایی مثل باغمیشه، سراج، ادو و کورش برمک را در پرسپولیس داشتیم که چشم بسته راه دروازه‌ها را پیدا می‌کردند، اما حالا به دنبال یک مهاجم ششدانگ باید همه فوتبال را زیر و رو کرد. مضاف بر اینکه علی آقا با کاریزمایی که داشت با تصمیمات درست ورق را برمی گرداند. بعید است روی دست پروین مربی پیدا شود.  

*اما توصیه داوود فنایی به علی بیرو و دیگر قفس‌بانان برزخی این حوالی؟

-علی یکی از خوب‌های پرسپولیس و تیم ملی است. او با اعتماد به نفس بالا و تجربه‌ای که دارد می‌تواند در حساس‌ترین روزها  عصای دست شود. من امیدوارم حاشیه‌ها را کم کند، تصمیم قاطع بگیرد و خودش را بی‌دلیل روبه‌روی هوادار نگذارد.

*سنگربان مورد علاقه شما در یورو ۲٠۲۴ رفت میان شمشادها. نویر هم نویر قدیم!

-هنوز هم معتقدم او یکی از بهترین گلرهای دنیاست. وقتی یک تیم شکست می خورد و حذف می‌شود برخی به اشتباه دروازه‌بان را گوشه رینگ می‌اندازند. در ناکامی اخیر ژرمن‌ها مانویل نویر چندان هم متهم نبود. او در هر شرایطی کاراکتر جذابی برای فوتبال دنیاست.

*و آخر شاهنامه. فکر می‌کنید کدام تیم در فینال یورو پشت دست رقیب را داغ بگذارد؟

-اسپانیا کولاک است. دیدید چطور فرانسه را با ستاره‌هایش نقره داغ کرد و با یک بازیکن شانزده ساله خودش را به فینال رساند. فوتبال هجومی اسپانیا منجر به فتح جام خواهد شد. بعید است این تیم در فینال متوقف شود.

*امیدمافی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.