گروه میهن- ایلام/ غلامرضا محمدمرادی/ حسن علی نژاد - با توجه به آمارهای مکرر از سوی مرکز آمار کشور، استان ایلام از لحاظ بیکاری همچنان در رتبه‌های اول و دوم جابه‌جا می‌شود.<BR>

کابوس بیکاری و راهکارهای برون رفت از آن در ایلام

همه ما خوب می‌دانیم اگر طوفان به جایی برسد تمام آن منطقه را در هم می‌کوبد، حال اگر معضل بیکاری را همانند یک طوفان فرض کنیم که روز به روز در حال پیشروی است، این پرسش پیش خواهد آمد که آیا در مواجهه با چنین طوفانی، راهکاری برای جلوگیری و عدم پیشرفت آن خواهیم داشت یا خیر...؟
برای بررسی وضعیت بیکاری در این استان کم جمعیت با تنی چند از هم استانی‌ها و مسؤولان هم صحبت شده‌ایم که از نظر مخاطبان می‌گذرد:


کار و اشتغال، رؤیایی دست نیافتنی در ایلام
یکی از همشهریان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه کار و اشتغال، یکی از اصلی‌ترین مشکلات هر فرد در جامعه بوده و به یک رؤیای دست نیافتنی برای جوانان تبدیل شده است، می‌گوید: بیکاری سایه غم بر چهره انسان می‌افکند و انسان را با مشکلات زیادی روبه رو می‌کند.
عیسی رستم خانی با اشاره به اینکه بیکاری در استان ایلام سیر صعودی دارد و بی‌توجهی مسؤولان تعطیلی پروژه‌ها و از همه مهمتر بیکار شدن کارکنان شرکتهای دولتی و خصوصی از جمله عوامل تأثیرگذار در بیکاری می‌باشند، اظهار می‌دارد: در حال حاضر یک واحد شیرین‌سازی با میلیاردها تومان آورده بخش خصوصی در استان ایلام و با 30 کارگر در حال فعالیت است که متأسفانه به علت وجود دستهای پشت پرده و بی‌توجهی‌های صورت گرفته، عملیات شیرین سازی در این واحد به کندی صورت می‌گیرد و این موضوع نه تنها سرمایه گذار را از پای درمی‌آورد، بلکه بر ادامه مشکلات بیکاری در استان نیز دامن می‌زند. وی با بیان اینکه اگر به این واحد شیرین سازی توجه شود نه تنها گوشه‌ای از مشکل بیکاری در استان حل می‌شود و چه بسا این سرمایه گذار و دیگر سرمایه گذاران نیز با رغبت بیشتری در استان ایلام سرمایه گذاری کنند، می‌افزاید: مسؤولان باید به این گونه سرمایه گذاران بیشتر توجه کنند تا افزون بر رفع مشکل اشتغال، استان ایلام را به سوی صنعتی شدن و پیشرفت سوق دهد و از آسیب به محیط زیست نیز جلوگیری شود.


مهران؛ شاه کلید رفع بیکاری در ایلام
شهروند دیگری که خود را تحصیلکرده بیکار معرفی می‌کند با بیان اینکه نام مهران در دوران 8 سال دفاع مقدس بر سر زبانها افتاد و با توجه به فاصله اندک و هم مرز بودن با کشور عراق شاه کلید پیشرفت و رونق اقتصادی استان ایلام به شمار می‌رود، می‌گوید: با همه تلاشهای صورت گرفته از سوی مسؤولان، همچنان این شهرستان مرزی آن طور که بایسته و شایسته است، پیشرفت نکرده و همچنان نیازمند توجه بیش از پیش مدیران ارشد کشوری و استانی است.
هوشنگ عسکری با اشاره به اینکه مهران مناسب‌ترین و بهترین راه مرزی برای فعالیتهای اقتصادی، گردشگری و زیارتی است، اظهار می‌دارد: با تبدیل شدن مهران به منطقه آزاد تجاری، می‌توان بیکاران زیادی را مشغول کار کرد و بخش عظیمی از مشکل بیکاری استان ایلام و حتی کشور را حل و فصل نمود.


میدانهای نفتی آذر و چنگوله؛ زمینه ساز اشتغال پایدار
یکی دیگر از هم استانی‌ها که خود را اهل دهلران معرفی می‌کند با بیان اینکه متأسفانه استان ایلام چند سال است به علت بی‌توجهی‌ها همچنان واژه «محرومیت» را یدک می‌کشد، می‌گوید: همین بی‌توجهی‌ها سبب شده جوانان تحصیلکرده این استان به دیگر استانهای کشور و کشورهای خارجی همچون «استرالیا» مهاجرت نمایند.
حسین باقری با اشاره به اینکه دولتمردان می‌توانند تنها با فعال سازی عملیات اکتشاف و استخراج میادین نفتی آذر و چنگوله، مشکل بیکاری را در ایلام به صورت ریشه‌ای برطرف کنند، اظهار می‌دارد: اگر از توان و خیل بیکاران این استان در این میادین استفاده شود، بدون شک اشتغال پایدار در استان ایجاد خواهد شد.


جذب سرمایه‌گذاران؛ نسخه شفابخش رفع معضل بیکاری
استاندار ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه استان ایلام با توجه به همسایگی با کشور عراق از طریق مرز مهران، نفت و گاز، کشاورزی، آب و خاک و... ظرفیت بالایی برای پیشرفت و توسعه دارد، می‌گوید: توسعه پالایشگاه گاز، پتروشیمی، ایجاد مجتمع‌های بزرگ، جلوگیری از تعطیلی پروژه‌های در دست اجرا و جذب سرمایه گذاران بزرگ به استان، می‌تواند نسخه شفابخشی برای رفع معضل بیکاری در جامعه، بویژه استان ایلام باشد.
مهندس مروارید با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که این استان را از پیشرفت و توسعه باز می‌دارد، مشکل راه و بن‌بست بودن ایلام است، اظهار می‌دارد: برای اصلاح راه‌های ارتباطی استان، باید به پروژه ساخت راه‌آهن در این استان سرعت ببخشیم و ایجاد اتوبان و تبدیل راه‌های فرعی به اصلی را در دستورکار قرار دهیم.
وی می‌افزاید: تبدیل شدن مرز مهران و حتی خود استان ایلام به منطقه آزاد تجاری، راهکار مناسبی برای جذب سرمایه گذار، توسعه و پیشرفت و به کار گیری نیروی کار در جامعه است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی و فناوری‌های جدید و دانش و بنیان می‌تواند مشکل بیکاری را در استان کمرنگ نماید، بیان می‌دارد: با همکاری و همراهی مردم، جذب سرمایه گذاران بزرگ و ایجاد زیرساختهای مناسب در استان، می‌توان مشکلات فراروی استان را یکی پس از دیگری برطرف کرد.
مروارید با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برنامه‌های خوبی برای رفع محرومیت در مناطق کمتر توسعه یافته دارد، تصریح می‌کند: تلاش خواهد شد در سفر هیأت دولت به استان ایلام، طرحها و پروژه‌های مهم و اشتغالزای بزرگی به تصویب برسد و به خواسته بحق مردم ولایی و مرزدار ایلام توجه شود.


بیکاری؛ مردابی برای جوانان ایلامی
نماینده مردم ایران، ایوان، مهران، ملکشاهی، شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید در سال جاری به مناطق کمتر توسعه یافته همچون ایلام توجه بیشتری داشته باشد، می‌گوید: بودجه تعیین شده از سوی دولت برای استان ایلام در سال 93 بسیار اندک بوده و پاسخگوی ساخت پروژه‌های مهم، تأثیرگذار و تحول برانگیز در استان نیست و با چنین شرایطی عملاً اشتغالی در استان ایجاد نخواهد شد.
دکتر احمد شوهانی با اشاره به اینکه چنین مسایلی جوانان ایلامی را در مرداب بیکاری غرق می‌کند و از رشد و پیشرفت جوانان منطقه می‌کاهد، اظهار می‌دارد: در استان ایلام از هر 5 نفر یک نفر بیکار است و اغلب آنها تحصیلکرده و دارای مدارک دانشگاهی هستند که این آمار بسیار تأسف بار و نگران کننده است.
وی با بیان اینکه تعطیلی پروژه‌های استان در بیشتر شدن بیکاری در منطقه تأثیرگذار است و مسؤولان امر باید در این مورد بیشتر تأمل کنند، می‌افزاید: استان ایلام به لحاظ سرمایه گذاری و توجه، جزو محروم‌ترین استانهای کشور به شمار می‌آید و بی‌شک این موضوع در عدم پیشرفت و افزایش جمعیت بیکار این استان تأثیرگذار است.
وی با اشاره به ظرفیتهای بسیار بالای استان ایلام در زمینه‌های نفتی، گازی، مرزی و آب و خاک، تصریح می‌کند: اگر نیروهای غیربومی شاغل در پروژه‌های نفتی و گازی استان به منظور ادامه خدمت در شهرهای محل سکونت خود به کارگیری شوند، بی‌گمان زمینه برای افراد بومی جویای کار و شاغلان بیکار شده استان فراهم خواهد شد. وی بیان می‌دارد: در استان ایام حتی عدالت اشتغالزایی نیز بخوبی رعایت نشده است و در بعضی خانواده‌ها افراد مختلفی اعم از دختر و پسر با مدارک عالیه دانشگاهی بیکار هستند، در حالی که برخی خانواده‌ها تمامی اعضای خانواده‌شان در منصب‌های دولتی و خصوصی به کارگیری شده‌اند و دغدغه اشتغال ندارند.
امیدواریم مسؤولان ارشد کشوری و استانی با تکیه بر منابع عظیم نفت و گاز منطقه، تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری و ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی، به دغدغه‌ها و بلاتکلیفی شبانه روزی بیکاران و افراد جویای کار این دیار توسعه نیافته پایان دهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.