۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 231489

بیش از هزار خانواده آواره شده از غرب و شمال عراق در شهر بصره اسکان داده شده اند.

اسکان صدها خانواده آواره عراقی در بصره

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، بیش از هزار خانوار از غرب و شمال عراق، پس از آواره شدن به دست گروههای تروریستی مسلح، در جستجوی مکانی امن وارد بصره شده اند.

نعمه عبد الرزاق گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه گفت خانواده های آواره شده از غرب و شمال عراق، داستان های وحشتناکی را نقل می کنند که میزان جنایاتی را مستند می کند که گروه تروریستی داعش علیه شهروندان غیرنظامی و بی دفاع مرتکب شده است.

یک مرد میانسال آواره گفت: «علت مهاجرت ما آن است که عناصر داعش خانه های ما را منفجر کردند و حدود 30 تن از بستگان ما را کشتند و ما ناگزیر شدیم خانه و کاشانه خود را رها کنیم و آواره شویم.»

یک مرد جوان دیگر گفت: «عناصر داعش جنایات زیادی علیه ما مرتکب شدند. اعضای خانواده را کشتند. مردم را آواره کردند. اراضی مردم را تصرف کردند و ...»

گزارشگر شبکه در ادامه افزود بیش از هزار خانواده آواره، تاکنون در جستجوی پناهگاهی امن وارد شهر بصره در جنوب عراق شده اند و پیش از آن که مقامات محلی اردوگاه ویژه ای را برای اسکان آنها افتتاح کنند از میزبانی و مهمان نوازی اهالی بصره برخوردار شدند.

 مهدی التمیمی مدیر دفتر حقوق بشر در بصره گفت: «تعداد آوارگان بیش از هزار خانوار یعنی دقیقا هزار و بیست خانوار است. حدود 30 خانوار از برادران مسیحی ما هستند. تقریبا دو خانواده ایزدی هستند. برخی خانواده ها هم شیعیان شبک هستند..»

گزارشگر شبکه در ادامه گفت شرایط جوی نامناسب ناشی از افزایش رطوبت و گرمای هوا در بصره موجب تاخیر در افتتاح اردوگاه آوارگان شد و دولت ناگزیر شد از یک بازار مدرن تازه تاسیس شده برای اسکان آوارگان استفاده کند از این رو این بازار به پایگاه های بهداشتی درمانی و امکانات و خدمات رفاهی مختلف مجهز شد.

نعمه عبد الرزاق در ادامه گزارش خود در محل اسکان یک خانواده آواره در بصره گفت در این اردوگاه وسایلی مانند پتو، زیر انداز، و وسایل برقی خنک کننده مانند پنکه و کولر، همچنین وسایل آشپزی، دبه های آب، یخچال و همه تجهیزات مورد نیاز زندگی روزانه در اختیار آوارگان قرار داده می شود.
وی افزود به محض افتتاح اردوگاه جدید، وزارت امور مهاجران اقدام به توزیع کمک های مالی به خانواده های آوارگان کرد. این در حالی است که کلیساهای بصره هم تعدادی از خانواده های مسیحی آواره شده از شهر موصل را زیر پوشش خود گرفته اند.

اثیر کامل مدیر اداره مهاجرت و مهاجران بصره گفت: «اداره مهاجرت شاخه بصره اقدام به اعطای مبلغ یک میلیون دینار به هر خانواده آواره کرده است. این چهارمین مرحله کمک های مالی به این خانواده ها است. ما در سه مرحله قبلی به بیش از 350 خانوار کمک مالی کرده ایم. این مرحله چهارم اعطای کمک به آوارگان است.»

دهها هزار کرد در شمال عراق آماده فرار به ترکیه هستند

گروههای جامعه مدنی کرد اعلام کردند با تشدید حملات گروه دولت اسلامی حدود 60 هزار عراقی آماده می شوند تا از عراق به ترکیه فرار کنند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از استانبول ، کنگره جامعه دموکراتیک که گروهی متشکل از سازمانهای غیردولتی کرد است این خبر را در یک کنفرانس خبری که شامگاه دوشنبه در دیاربکر برگزار کرد اعلام نمود.

یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق که طرفدار کردهاست اعلام کرد فقط روز یکشنبه 3000 نفر از عراق وارد ترکیه شدند و 60 هزار نفر دیگر هم آماده می شوند تا از طریق مرز مشترک وارد ترکیه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.