مکتب هنر رضوی به عنوان یک کلان ایده با حضور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در شورای عالی هنر کشور در تهران مطرح و تصویب ماده واحده تأسیس آن در دستور کار این شورا قرار گرفت.

طرح تصویب تأسیس مکتب هنر رضوی در شورای عالی هنر کشور

در جلسه شورای عالی هنر کشور که شنبه، 23 تیرماه 1403، به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد، موضوع مکتب هنر رضوی، اهمیت و جایگاه آن در سیاست‌های هنری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از دستورهای این جلسه، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. 
در این جلسه با حضور امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و محمدجواد استادی، مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی و مشاور مدیرعامل این مؤسسه، مکتب هنر رضوی به عنوان یک کلان ایده که می‌تواند در جهت‌بخشی کنش‌های هنری در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرین باشد، ارائه شد. 
در این راستا، ابتدا مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در خصوص روح ایده مکتب هنر رضوی و جایگاهی که این ایده می‌تواند در فضای هنری کشور و جهان اسلام و فراتر از آن داشته باشد، توضیحاتی را ارائه کرد. 
وی به تبیین سیاست‌های آستان قدس رضوی در این زمینه پرداخت و از ظرفیت مکتب هنر رضوی به عنوان یک ظرفیت بی‌مانند برای تأثیرگذاری در بخش‌های متنوع هنری کشور یاد کرد.
همچنین حکیمی گفت: در صورت قرارگیری ایده مکتب هنر رضوی به عنوان یکی از اجزای سیاست‌های هنری کشور و یک الگو، امکان تأثیرگذاری بسیار در نشر و ترویج اندیشه‌های امام رضا(ع) و تقویت بنیادهای فرهنگی کشور وجود دارد.  
در ادامه این جلسه شورای عالی هنر، مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی با توضیح کامل درباره ایده اصلی این مکتب، کلان اهدافی که مکتب هنر رضوی دنبال می‌کند را تشریح کرد.
استادی همچنین در این جلسه، ضمن ارائه تعریف مکتب، دلیل استفاده از واژه مکتب برای ایده مکتب هنر رضوی و رویکردی که مکتب دنبال می‌کند، مدل مفهومی مکتب هنر رضوی، اضلاع و بازیگران اصلی و به‌طور کلی بروندادهای آن را توضیح داد. 
در ادامه جلسه، اعضای شورای عالی هنر ضمن اعلام حمایت از ایده مکتب هنر رضوی، دیدگاه‌های خود را نسبت به این ایده مطرح کرده و نکاتی را برای تقویت آن بیان کردند. 
 

لزوم تدوین سند بالادستی مکتب هنر رضوی 
مدیران مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، در مجموع برگزاری این جلسه را که به مکتب هنر رضوی کمک خواهد کرد تا جایگاه خود را در سطح ملی پیدا کند، اثربخش ارزیابی کردند. 
در نهایت مقرر شد، الگو و ایده مکتب هنر رضوی در قالب یک ماده واحده تنظیم شود که در آن ماده واحده نیز پیشنهاد تدوین و تنظیم مکتب هنر رضوی به عنوان یک سند بالادستی در حوزه هنر جمهوری اسلامی ایران توسط این مؤسسه مطرح شود.
 این سند پس از طرح نهایی در جلسه شورای عالی هنر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد تا در این شورا نیز مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تأیید به نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند، متولی هستند و می‌توانند تأثیرگذار باشند، ابلاغ شود.
این مؤسسه امیدوار است با تحقق این مسئله و تدوین، تنظیم، تأیید و ابلاغ سند بالادستی مکتب هنر رضوی، بتوان پس از گذشت افزون بر ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله زیارت و اندیشه‌های برگرفته از سنت و فرهنگی رضوی را به فضای جاری هنر کشور پیوند داد. بی‌تردید، این امر برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. 
در حال حاضر نیز مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حال تنظیم و تدوین این سند برای ارائه به شورای عالی هنر و شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور است.       
 

وظایف شورای عالی هنر
شورای هنر، یکی از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با حضور جمعی از افراد حقیقی و حقوقی در فضای کلان هنر کشور تشکیل می‌شود و در آن موضوعات بسیار مهمی در زمینه سیاست‌گذاری‌های کلان هنری جمهوری اسلامی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.  
حمایت از پژوهش‌هایی که منجر به تقویت مبانی هنر خواهد شد، اتخاذ سیاست‌هایی که به حمایت از بخش‌های تولیدی، اجرایی و علمی هنر کشور منتهی می‌شود و تصویب اساسنامه نهادهای کلان هنری در سطح  ملی، از جمله وظایف مهم این شورا است. 
در واقع شورای عالی هنر، نقش بسیار مهمی در هماهنگی و جهت‌بخشی به فعالیت‌ها و سیاست‌های هنری در جمهوری اسلامی ایران دارد و مصوبات آن در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد و پس از تصویب در بخش‌های مختلف کشور، لازم اجرا خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.