به‌دنبال کشته شدن دست کم ۶ نفر در اعتراضات دانشجویی علیه سهمیه مشاغل دولتی در بنگلادش، تمام دانشگاه‌ها در این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

۶ کشته در اعتراضات دانشجویی بنگلادش/ دانشگاه‌ها تعطیل شدند

به گزارش قدس آنلاین، در پی مرگ دست کم ۶ نفر در اعتراضات دانشجویی علیه سازوکار سهمیه مشاغل دولتی در بنگلادش، دولت این کشور تمام دانشگاه‌ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

اعتراضات گسترده در بنگلادش بر سر سهمیه مشاغل دولتی، هفته‌هاست که این کشور را درگیر کرده است. در سازوکار سهمیه مشاغل دولتی، ۳۰ درصد به اعضای خانواده‌های رزمندگان جنگ استقلال این کشور از پاکستان در سال ۱۹۷۱ اختصاص یافته است. این سازوکار دانشجویانی که نرخ بالای بیکاری جوانان را پیش روی خود می‌بینند، خشمگین کرده است. براساس آمار، از جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری بنگلادش، حدود ۱۲ میلیون نفر از جوانان بیکار بوده یا محصل نیستند.

پس از خودداری شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور از برآوردن درخواست‌های معترضان، اعترضات در بنگلادش تشدید شد. اعتراضات بنگلادش هفته گذشته پس از درگیری دانشجویان معترض به سهمیه با تشکل دانشجویان حامی حزب حاکم «عوامی» خشونت‌آمیز شد. پلیس به منظور متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد.

به گفته پلیس، در این اعتراضات ۶ نفر شامل دست کم سه دانشجو کشته شدند. مقامات در واکنش به این اعتراضات و حفظ و برقراری نظم، پلیس ضد شورش و شبه‌نظامیان گارد مرزی بنگلادش را به دانشگاه‌ها اعزام کرده است.

همچنین در پی اعتراضات، کمیسیون کمک‌های مالی دانشگاهی دستور تعطیلی موقت تمام دانشگاه‌های خصوصی و دولتی این کشور را صادر کرد و از دانشجویان خواست تا ساختمان‌ها را به سرعت تخلیه کنند. همچنین دبیرستان‌ها، کالج‌ها و سایر موسسات آموزشی نیز تعطیل شده‌اند. با این حال، ناهید اسلام، هماهنگ‌کننده این اعتراضات گفته است که دانشجویان امروز به منظور ابراز همبستگی با کشته‌شدگان، با حمل تابوت مراسم تدفین برگزار می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.