۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 1000460

ایران مسیر خود را برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا و جنوب شرق آسیا در گسترش تعاملات با کشورهای همسایه تعریف کرد.

در ابتدای کار دولت سیزدهم قرار بود قرارداد گاز ایران با عراق به پایان برسد و به دلیل عدم رعایت کامل تعهدات دو طرف، برنامه ای برای تمدید قرارداد وجود نداشت. علاوه بر این، روابط ایران با ترکمنستان نسبتاً تیره و تار بود و حتی ساخت خط لوله صلح مورد انتظار، که قرار بود گاز ایران را به پاکستان برساند، متوقف شده بود. وضعیت به قدری بغرنج بوده است که حتی پاکستان و هند نیز از مسیر ساخت خط لوله صلح کنار رفته بودند و حق ایران در قرارداد صادرات گاز به طور کامل کنار گذاشته شده بود.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ماموریت ویژه وزارت امور خارجه و وزارت نفت در حل و فصل تعاملات با کشورهای همسایه بود تا جایی که ایران مسیر خود را برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا و جنوب شرق آسیا در گسترش تعاملات با کشورهای همسایه تعریف کرد و از همین رو نیز علاوه بر تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق و ساخت خط لوله صلح، قرارداد سوآپ گازی بین ایران با دو همسایه شمالی یعنی روسیه و ترکمنستان جهت استفاده از زیرساخت خط لوله و منابع گازی ایران جهت توسعه تجارت گاز این دو کشور و افزایش حجم تعاملات گازی ایران با هند و عراق به سرانجام رسید و مسیر تبدیل شدن ایران به هاب اصلی گازی منطقه با موفقیت انجام شد.

تمرکز اصلی دولت در ابتدا رفع دلخوری‌های پیش آمده در زمان وزارت نفتی بیژن نامدار زنگنه در زمان دولت دوازدهم بود که منجر به قطع روابط ایران با ترکمنستان شد و باعث ایجاد بدهی و جریمه 1.6 میلیارد دلاری شد که دولت سیزدهم در اولین اقدام این بدهی را تسویه کرد و مسیر اولیه برای تداوم سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان و ترکیه فراهم شد.

با تکیه بر این موفقیت های اولیه، دولت سیزدهم روابط گازی خود با همسایگان را بیشتر تقویت کرد. در فروردین 1403، قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت 5 سال دیگر تمدید شد که نشان دهنده ثبات و اعتماد رو به رشد در تعاملات گازی بین ایران با همسایگان بود و همچنین پروژه خط لوله صلح که با تاخیر طولانی مدت شبکه گاز ایران را به پاکستان متصل می کند، سرانجام در این مدت تکمیل شد.

دولت سیزدهم در آخرین اقدام خود نیز با تقویت روابط ایران با روسیه در حوزه واردات و سوآپ گاز، تحول چشمگیری در تعاملات گازی ایران ایجاد کردند و مسیر تبدیل شدن به هاب گازی را نیز بیشتر از قبل پیمودیم تا جایی که برای اولین بار، ایران و روسیه چارچوبی را برای واردات و سوآپ گاز ایجاد کردند که گاز روسیه از طریق خاک ایران انتقال داده می‌شود و مراحل بعدی تقویت همکاری‌ها اتصال مستقیم و غیرمستقیم خط لوله گازی ایران به هند به عنوان قطب مهم توسعه صنعتی آسیا در دهه‌های آتی به پشتوانه گاز خود و سوآپ گاز روسیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.