نماینده مجلس درباره‌ اهمیت تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از تولیدات بار اولی این شرکت‌ها گفت: خیلی از وزارت‌خانه‌ها هنوز از ظرفیت این قانون اطلاع ندارند و اگر همه از آن اطلاع پیدا کنند قطعا استقبال از تولیدات بار اولی افزایش می یابد.

تولیدات بار اول مسیر راهبردی دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز/خیلی از  وزارت‌خانه‌ها از ظرفیت قانون جهش تولید اطلاع ندارند

وزارت نفت در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر مسئله استفاده از تولیدات بار اول داشته است و به این ترتیب توانسته است که مسیر دانش‌بنیان‌ شدن صنعت نفت و گاز را طی کند. در تولیدات بار اول برای صنعت نفت و گاز که توانسته کاهش ارزبری در تجهیزات خود داشته باشد و دانش بومی‌سازی تجهیزات راهبردی را پیدا کند؛ آورده اقتصادی و فناورانه بسیار بالایی هست و هم شرکت‌های دانش‌بنیان بدون نیاز به طی کردن فرآیند مناقصه و با مجوز ترک تشریفات قانونی به تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز پرداختند.

یکی از دلایل شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان پاسخ به نیازهای تحقیق و توسعه و فناورانه مربوط به صنعت بوده است. به دنبال آن شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی برای بازار خود یعنی فرآیند صنعت تولید می‌کنند که بهبود کیفیت محصولات تولیدی و کمک به تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ کشور ختم می‌شود؛ از همین رو از سال 1400 و بعد از فاز اول ایجاد اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، این بخش مهم از اقتصاد کشور، پس از تثبیت و ایجاد خود، وارد فاز بازارسازی و فروش محصولات شد؛ از همین رو قانون جهش تولید دانش‌بنیان مقدمه بسیار مهمی در جهت تحقق این امر است.

متولی اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور در دولت نیز با تکیه بر همین قانون، سازوکارهای جدید حمایتی از تولید دانش‌بنیان و بازارسازی را آغاز کرده است که مهم‌ترین آن سازوکار تولید بار اول و عقد قرارداد خارج از روند تشریفات و به صورت ترک تشریفات مناقصه برای شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان در جهت همکاری با صنایع مختلف کشور است که نیاز ارزی و ارزبری کشور را در مدت کوتاهی کاهش جدی می‌دهد.

صنعت نفت و گاز با تکیه بر فرآیند بومی‌سازی تجهیزات راهبردی توانست علاوه بر رفع نیاز ارزبری خود، به سمت دستیابی به فناوری تولید داخلی و بومی‌شده تجهیزات و فرآیند تولید خود رفتند که همین موضوع علاوه بر کاهش وابستگی به دیگر کشور، مسیر مربوط به توسعه بازار داخلی و ایجاد بازارهای جدید صادراتی برای خدمات و تجهیزات فنی ایرانی در صنعت نفت و گاز را مهیا کرد.

در همین رابطه پیرامون اهمیت تولید بار اول در صنعت نفت و گاز ایران و طی کردن مسیر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت با آقای حسین حسین زاده نماینده مجلس به گفتگو پرداختیم که خواهید خواند.

حسین حسین زاده نماینده مجلس درباره‌ اهمیت تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از تولیدات بار اولی این شرکت‌ها، گفت: مجلس بعد از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان مزیت استفاده از تولیدات بار اولی شرکت های دانش بنیان را هم در این قانون مد نظر قرار داد و شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت این قانون استفاده‌ مناسبی کرده اند و خیلی از آن‌ها به خوبی در حال رشد و توسعه هستند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: خیلی از ارگان‌ها و وزارت‌خانه‌ها هنوز از ظرفیت این قانون اطلاع ندارند و اگر تمام بخش‌های جامعه از آن اطلاع پیدا کنند قطعا استقبال از تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا می‌کند. معاونت علمی در این حوزه نمره‌ قبولی می‌گیرد و در حال تلاش برای توسعه‌ی استفاده از تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش بنیان است. وزارت نفت در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر مسئله استفاده از تولیدات بار اول داشته است و به این ترتیب توانسته است که مسیر دانش‌بنیان‌ شدن صنعت نفت و گاز را طی کند. در تولیدات بار اول برای صنعت نفت و گاز که توانسته کاهش ارزبری در تجهیزات خود داشته باشد و دانش بومی‌سازی تجهیزات راهبردی را پیدا کند؛ آورده اقتصادی و فناورانه بسیار بالایی هست و هم شرکت‌های دانش‌بنیان بدون نیاز به طی کردن فرآیند مناقصه و با مجوز ترک تشریفات قانونی به تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز پرداختند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: مزیت بزرگ ترک تشریفات تولید بار اول برای شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت انجام پروژه بومی‌سازی شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و بازارسازی تضمینی برای این شرکت‌ها است و همچنین به دلیل ترک تشریفات تولید بار اول، شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند هزینه های مربوط به حضور در فرآیند مناقصه نیستند و از این نظر هزینه عقد قرارداد نیز به شدت کاهش پیدا می کند.

حسین زاده با بیان اینکه این تولیدات می تواند زنجیره ارزش را تکمیل کند افزود: بعد از مدتی دانش بنیان ها می توانند بازار را به صورت قطعی به دست بگیرند و حتی اقدام به صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه کنند. موفقیت در تولید بار اول تجهیزات کلیدی صنعتی، مسیر توسعه همکاری‌ها و عقد قراردادهای بیشتر را در داخل و خارج از ایران فراهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.