مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ارایه پیشنهاد اصلاح تاریخ و عنوان روز بدون کیسه‌های پلاستیکی به شورای فرهنگ عمومی، از تداوم پیگیری اجرای آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه پلاستیکی از وزارت صمت خبر داد.

از اجرای آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه پلاستیکی چه خبر؟

مهدی خادم‌ثامنی افزود: روز ۲۱ تیر در ایران به عنوان روز بدون پلاستیک نامگذاری شده این در حالیست که تولید پلاستیک در ایران به عنوان یک کشور نفتی از اهمیت زیادی برخوردار است و مقصود از نام‌گذاری این روز تشویق مردم به کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است.

وی اضافه کرد: کشورهای دیگر سوم جولای (۱۲ تیر) را به عنوان روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی گرامی می‌دارند بنابراین با شورای فرهنگ عمومی برای همسان‌سازی این روز با تقویم جهانی و اصلاح عنوان آن مکاتبه کرده‌ایم و منتظر اعلام نظر این شورا هستیم.

خادم‌ثامنی با اشاره به آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی اظهارکرد: تکالیفی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در ماده‌های ۲ و ۳ این آیین‌نامه مشخص کرده است. به عنوان نمونه تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون باید طی یک دوره ۵ ساله سالانه ۲۰ درصد این کیسه‌ها را با کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر و سازگار با محیط زیست جایگزین کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: این اقدامات با همکاری وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد باید انجام شود. خوشبختانه استاندارد کیسه‌های زیست‌تخریب پذیر تدوین شد. سازمان ملی استاندارد نیز در حال راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آن است.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۳ این آیین‌نامه لازم‌ است توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شود، اظهار کرد: جلسات متعددی را در جهت اجرای این ماده با وزارت صمت، اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نشستی با دفتر حقوقی سازمان محیط زیست برگزار کردیم چراکه این آیین نامه به عنوان مصوبه هیات وزیران به تایید همه دستگاه‌ها در هیات دولت رسیده است.

خادم‌ثامنی ادامه داد: وزارت صمت اشکالاتی را به آیین‌نامه اعلام کرده است که اگر نیاز باشد ایرادات در جلسات فنی و حقوقی آتی اصلاح خواهد شد و دوباره به هیات وزیران برای تصویب ارسال می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نتایج اجرای آزمایشی طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هفته زمین پاک گفت: خوشبختانه مردم دوستدار محیط زیست هستند و استقبال خوبی در هفته زمین پاک از این طرح شد البته قرار بود در هفته محیط زیست و روز بدون پلاستیک نیز اجرا شود که بحث‌های فنی و حقوقی در این زمینه در حال انجام است تا در اولین فرصت اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در اغلب کشورها محدودیت و ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی وجود دارد و قوانین مالیاتی سنگینی در حوزه توزیع این کیسه‌ها وضع شده است چراکه کیسه‌های یکبار مصرف بسیار برای محیط زیست و سلامت انسان خطرناک هستند و ریزپلاستیک‌ها حتی در آب شرب و زنجیره غذایی به‌طور مستقیم و غیر مستقیم نفوذ کرده است.

خادم‌ثامنی در پایان گفت: ما با جدیت پیگیر ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در کشور هستیم و ساز و کار قانونی آن در قالب لایحه، قانون و یا آیین‌نامه‌ اجرایی پیگیری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.