موفقیت یمن در پرتاب پهپاد انتحاری به سمت مرکز تل‌آویو «شکست شدید سامانه دفاع هوایی و نشان‌دهنده پایان عصر آسمان پاک است» که اسرائیل چندین سال است درباره آن آواز سر می‌دهد.

پایان دوران «آسمان پاک» / هدف قراردادن «تل‌آویو»، ۷ اکتبرِ پدافند هوایی رژیم صهیونیستی بود

آن‌گونه که روزنامه اقتصادی «کالکالیست» اسرائیل از یک مقام ارشد ارتش اشغالگر نقل می‌کند، عملیات یمن در هدف قرار دادن پهپادی تل‌آویو، ۷ اکتبر برای «دفاع هوایی اسرائیل» بود. به‌گزارش المیادین، او می‌گوید: موفقیت یمن در پرتاب پهپاد انتحاری به سمت مرکز تل‌آویو «شکست شدید سامانه دفاع هوایی و نشان‌دهنده پایان عصر آسمان پاک است» که اسرائیل چندین سال است درباره آن آواز سر می‌دهد.

این نظامی اسرائیلی، ترکیبی از شرایط و خلأهایی را بررسی کرده است که می‌تواند نفوذ پهپاد به حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچ‌گونه تلاشی برای رهگیری آن توضیح دهد؛ اولین مورد «وجود یک شکاف مهم در داده‌های اطلاعاتی ملموس در مورد چنین پهپادی است که مسافتی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون شناسایی پرواز کرده است». او تصریح می‌کند: قرار بود به سامانه پدافند هوایی یک نشانگر اولیه اضافه شود که امکان استقرار تمامی سامانه‌های پدافندی در زمین و هوا برای کشف و شناسایی هدف مشکوک و سپس انهدام آن با استفاده از موشک‌های دفاعی، بالگرد یا هواپیما را فراهم کند.

به‌گفته این مقام اسرائیلی، علاوه بر فقدان چنین اطلاعات ملموسی، «سامانه پدافند هوایی ابزارهای دیگری نیز دارد که قرار بود به آن کمک کند تا تهدیدی را که در حال نزدیک‌شدن است شناسایی کند و این شکست دیگری است». او توضیح می‌دهد که نیروی هوایی «دستگاه‌های نوری مختلفی که بسیاری از آنها مخفی است در اختیار دارد که قرار بود درصورتی‌که دستگاه‌های شناسایی دیگر داده‌هایی برای طبقه‌بندی هدف به‌عنوان متخاصم ارائه ندهند، از آن پشتیبانی کند». او خاطرنشان می‌کند: دشواری دستیابی به تصویر قابل‌اعتماد از آسمان با تکیه بر ابزارهای نوری در حین عملیات ممکن است به این موضوع مرتبط باشد که حمله در شب انجام شده است و این کار را برای چنین سامانه‌هایی دشوار می‌کند.

برتری هوایی اسرائیل دیگر مطلق نیست

به‌گفته این مقام اسرائیلی، مسیر پرواز این پهپاد از یمن - یک پرواز طولانی چندساعته - سامانه‌های اسرائیلی را گمراه کرد، زیرا پهپاد بارها ارتفاع و مسیر خود را تغییر داد و در نهایت از دریا به تل‌آویو رسید». او با بیان اینکه «برتری هوایی اسرائیل دیگر مطلق نیست، چرا که از حریم هوایی اسرائیل محافظت نمی‌شود»، تأکید می‌کند: «هرکس خلاف این را بگوید گمراه و گمراه‌کننده است».

این مقام اسرائیلی در ادامه به روزنامه «کالکالیست» می‌گوید که در این حمله «کارت‌های بازی دوباره به‌هم‌ریخت، به‌نحوی‌که می‌تواند نشان‌دهنده ورود اسرائیل به عصری باشد که شهرک‌نشین‌ها در همه‌جا در معرض یک حمله هوایی ناگهانی هستند که نمی‌توان از قبل از آن جلوگیری کرد». او در این زمینه خاطرنشان می‌کند: «نیروی هوایی همچنین باید هنگام بررسی این شکست فاجعه‌بار در نظر داشته باشد که آیا نیروهای آمریکایی مستقر در دریای سرخ و خلیج‌فارس حرکت مشکوکی را در منطقه شناسایی کرده‌اند؟ و اگر آنها این کار را انجام داده‌اند، آیا حفره‌ای در هماهنگی وجود داشته که نیاز به مستندسازی داشته باشد؟

به نوشته این روزنامه، علاوه بر پهپادهای یمن، «پهپادهای پیشرفته‌تری وارد نبرد شمال شده‌اند که با موتورهای الکتریکی ساکت‌تر عمل می‌کنند، بنابراین تشخیص زودهنگام آنها ممکن است پیچیده‌تر باشد». بر اساس سناریوهای مرجع تأیید شده توسط ارتش اسرائیل و نهادهای امنیتی، در صورت وقوع رویارویی فراگیر اسرائیل و حزب‌الله حملات هواپیماهای بدون سرنشین به شهرهای «گوش‌دان» و تأسیسات راهبردی مهم اسرائیل مانند زیرساخت‌های برق، به بخشی جدایی‌ناپذیر از نبرد تبدیل خواهد شد؛ هزاران موشک و بمب هدایت‌شونده دقیق روزانه با قابلیت‌های مخرب بسیار بالاتر را هم به آن اضافه کنید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.