رسول جمشیدی با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۰، فعالیتهای سوادآموزی به صورت دولتی انجام میشد و همه کسانی که با نهضت سوادآموزی کار میکردند، حقوق بگیر مستقیم دولت بودند و حقوق آنها ماهانه تعیین و براساس چارچوب و ضوابط قانونی پرداخت میشد گفت: فعالیتهای سوادآموزی از سال ۱۳۹۰ پس از ادغام واحدهای سوادآموزی در ادارات کل آموزش و پرورش، به استناد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در قالب واگذاری به موسسات و بخشهای غیردولتی انجام شد، به گونهای که آموزشدهندگان تحت پوشش موسسات غیردولتی طرف قرارداد با ادارات کل آموزش و پرورش استانها، برنامههای سوادآموزی را بدون هیچ گونه رابطه استخدامی اجرا میکنند.
وی با بیان اینکه حق الزحمه این افراد به ازای سرانه هر نفر سوادآموز، پس از اتمام فرآیند از طریق موسسات مذکور پرداخت میشود افزود: این سرانه طی سالهای گذشته متناسب با رشد افزایش حقوق سالیانه محاسبه و ابلاغ نشده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه پیشنهاد سالانه بودجه همانند همه دستگاههای اجرایی توسط سازمان نهضت سوادآموزی در قالب لایحه بودجه به سازمان برنامه وبودجه ارائه میشود ادامه داد: به بهانه برونسپاری، اعتبارات مصوب و تخصیص یافته سوادآموزی متناسب با شرایط و اقتضائات ابلاغ نمیشود و بودجه پیشنهادی سازمان درلایحه بودجه سنواتی طی سالهای گذشته به تصویب نرسیده است.
جمشیدی با بیان اینکه بودجه عمومی نهضت سوادآموزی برای امسال حدود ۵ درصد نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ رشد داشته است گفت: نرخ حقوق و دستمزد امسال، ۳۵ درصد و حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد رشد داشته، این بدان معنی است که عملاً سرانه ابلاغی سوادآموزی هیچ افزایشی نیافته و افزایش حقوق سالیانه، نرخ تورم و ... تاثیری بر سرانه برنامه سوادآموزی نداشته است.
وی با بیان اینکه آموزشدهنده نهضت اگر در بهترین شرایط، در یکسال بتواند ۱۲ نفر را آموزش بدهد، به میزان ۱۲ میلیون تومان دریافت خواهد کرد که با کسر بیمه و سایر کسورات این عدد شش میلیون تومان میشود یعنی برای هر ماه پانصد هزار تومان؛ در واقع تفاوت معناداری بین برنامه و بودجه پیشنهادی سوادآموزی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با بودجه مصوب و ابلاغی وجود دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آنچه که درلایحه بودجه پیشنهاد داده میشود متناسب با شرایط روز جامعه بوده است ادامه داد: حدود ۱۲ درصد بودجه پیشنهادی به تصویب رسیده است، همین مبلغ هم به طور کامل تخصیص داده نمی شود. در خوشبینانه ترین حالت ۸۵ درصد بودجه ابلاغی را به سازمان تخصیص میدهند زیرا اعتبارات سوادآموزی به قدری کوچک است که پاسخگوی هیچ یک از برنامهها وسیاستها نیست.
جمشیدی با بیان اینکه ناچیز بودن نرخ سرانهها، برونسپاری و ایجاد توقع استخدام در افراد، کاهش امکان نظارت و مدیریت بر فعالیتها و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات را به دنبال داشته است گفت: اینکار موجب تضییع حقوق و نارضایتی ذینفعان شده است.
وی با بیان اینکه هرساله با کسری بودجه و اعتبار مواجه هستیم افزود: به دلیل اینکه هم اعتبارات پیشبینی شده مصوب نشده و هم آنچه که مصوب شده علی رغم این که ماهیت حقوق و اجتنابناپذیر دارد، صددرصد تخصیص داده نمیشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه خرید خدمتکردن در سازمان برنامه و بودجه و مراجع تخصیص اعتبار تعریف دارد افزود: گفته میشود خرید خدمت به عنوان اجتنابناپذیر محسوب نمیشوند و تخصیص آن درحد مقدورات انجام میشود.
جمشیدی با بیان اینکه بودجه عمومی سوادآموزی امسال حدود ۵ درصد رشد داشته است عنوان کرد: حدود ۸۰ درصد از بودجه سوادآموزی صرف هزینههای مستقیم شامل هزینههای تولید، چاپ و انتشار و توزیع کتب درسی وکمک درسی و کمک آموزشی ( دفتر، مداد، تراش و پاک کن) و حقالزحمه و بیمه آموزشدهندگان بر اساس اهداف برنامه راهبردی به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ میشود و ۲۰ درصد باقیمانده به عنوان هزینههای سربار ستادی و استانی منظور میشود.
وی اظهار کرد: کسری بودجه به عنوان بدهی سنواتی از مراجع پیگیری میشود که امیدواریم نسبت به تادیه آن اقدام کنند.
نظر شما