یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با قدس: در دهه اخیر، رشد اقتصادی ایران نزدیک به صفر بوده و تورم کشور ما هم در سالیان طولانی بسیار بالا بود.این یعنی اجرای نرخ‌های قدیم تاثیر زیادی در جلوگیری از انجام تخلف ها نداشته و افزایش نرخ جریمه ها کاملا طبیعی است.

بررسی ابعاد مختلف افزایش نرخ جرایم رانندگی/ افزایش نرخ جرایم رانندگی خوب یا بد؟

حدود ۷سال است که تغییراتی بر نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی اعمال نشده‌است. براساس ماده ۲۲قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی وماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی، هزینه جریمه‌ها متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر۳سال یکبار به پیشنهاد پلیس و وزارت دادگستری و تصمیم هیات وزیران باید تغییر کند.‌ قرار بر این بود که ۲۵فروردین امسال جرایم رانندگی توسط دولت ابلاغ شود اما با تاخیری تقریبا دوماهه مواجه شد ودر ۱۳ خرداد ماه ابلاغ شد. نظر مسئولان بر این بود که با آغاز فصل تابستان و شروع سفرهای تابستانی این قانون اجرا شود. بالاخره افزایش مبلغ جرایم به پلیس راهور ابلاغ شد و از ۲۳تیر جرایم با همان نرخ جدید اعمال می‌شوند. جریمه‌های رانندگی ۱۷۴تخلف را در سه دسته« کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد صنعتی_تجاری» شامل می‌شود.

عنوان تخلف

 سال ۱۴۰۲

 سال ۱۴۰۳

تجاوز از سرعت مجاز

۶۳هزار تومان

۲۰۰هزار تومان

استفاده از موبایل

۱۰۵هزار تومان

۴۰۰هزار تومان

دور زدن ممنوع

۷۶هزار تومان

۳۰۰هزار تومان

ورود ممنوع 

۹۴ هزار تومان        

۲۵۰هزار تومان

عبور از چراغ قرمز                

۲۱۰هزار تومان

۴۰۰هزارتومان

توقف ممنوع       

۲۱۰هزار تومان        

۴۰۰هزار تومان

توقف دوبله ممنوع                         

۵۲هزار تومان

۱۵۰هزار تومان

«رانندگی در حالت مستی»؛ رکوردار بیشترین میزان جریمه 

بیشترین میزان افزایش جریمه در این ابلاغیه دولت، به «رانندگی در حالت مستی» مربوط می‌شود که رشد ۳.۵ برابری داشته و نرخ آن از ۴۰۰هزار تومان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان در سال جدید  افزایش پیدا کرده‌است.

عنوان تخلف

کلان‌شهرها / مراکز استان‌ها/ جاده‌های‌بین شهری/مناطق‌آزاد

سایر شهرها

روستاها

حرکات نمایشی

۵۰۰ هزار تومان

۴۰۰هزار تومان

۲۵۰هزارتومان

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتربر ساعت)

۲۵۰هزار تومان

۲۲۰هزار تومان

۱۲۰هزار تومان

 سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه

۷۰۰ هزار تومان

۵۰۰ هزار تومان

۳۰۰ هزار تومان

حرکات مارپیچ

۵۰۰ هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان

۲۵۰ هزار تومان

 مصرف داروهای روان‌گردان و افیونی

۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

عدم رعایت حق تقدم

۱۰۰ هزار تومان

۵۰هزار تومان

۳۰ هزار تومان

استفاده ازتلفن همراه در سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت

۴۰۰ هزار تومان

۳۰۰هزارتومان

۱۵۰ هزار تومان

عدم‌رعایت‌محدودیت‌های زمانی‌مکانی‌وشرایط خاص مندرج در گواهینامه

۱۰۰ هزار تومان

۱۰۰هزارتومان

۱۰۰ هزار تومان

در آغوش داشتن کودک هنگام رانندگی

۱۵۰ هزار تومان

۱۵۰هزارتومان

۱۰۰ هزار تومان

نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث

۱۵۰ هزار تومان

۱۵۰هزارتومان

۱۵۰ هزار تومان

حمل مواد سوختی خارج از باک

۱۵۰ هزار تومان

۱۵۰ هزار تومان

۱۵۰ هزار تومان

سوار کردن مسافر در صندوق عقب یا فضای خارجی خودرو

۱۵۰ هزار تومان

۱۰۰ هزار تومان

۵۰ هزار تومان

نصب تجهیزات یا اجسام اضافی غیرمجاز

۱۵۰ هزار تومان

۱۵۰ هزار تومان

۱۵۰ هزار تومان

سوار کردن، پیاده شدن و آویزان شدن از خودرو در حال حرکت

۱۲۰ هزار تومان

۱۲۰ هزار تومان

۹۰ هزار تومان

نداشتن یا ناخوانا بودن پلاک جلو و عقب

۴۰۰ هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان

حرکت نکردن‌بین خطوط

۱۰۰ هزار تومان

۸۰ هزار تومان

۲۰ هزار تومان

عبور از خط ویژه

۱۵۰ هزار تومان

۲۰۰ هزار تومان

-

باز کردن قفل بسته‌شده توسط پلیس

۱۲۰ هزار تومان

۱۲۰ هزار تومان

۱۲۰ هزار تومان

نداشتن معاینه فنی معتبر

۱۰۰ هزار تومان

۶۰ هزار تومان

۴۰ هزار تومان

نصب علامت و نوشته غیرمجاز روی بدنه خودرو

۹۰ هزار تومان

۵۰ هزار تومان

۵۰ هزار تومان

حرکت با سرعت کمتر از حد مجاز

۹۰ هزار تومان

۵۰ هزار تومان

۳۰ هزار تومان

 به منظور بررسی نقاط مثبت و منفی این طرح با علیرضا شریفی یزدی، کارشناس اجتماعی به گفت‌وگو پرداختیم.

شریفی یزدی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های وادار کردن افراد به اجرای قانون، اعمال قوانین بازدارنده است گفت: لزوما این قوانین هیچ تاثیر مثبت یا منفی قطعی ندارند و ازآن نمی‌توان به عنوان راهکار اصلی نام برد. اگر کسانی که قوانین را تصویب می‌کنند، بیشتر از اینکه به فکر مسائلی مثل ترافیک، رفت‌وآمد و بهبود رانندگی مردم باشند، به عنوان منبع درآمدی به آن نگاه کنند و باعث نادیده گرفتن قوانین از سمت مردم شود، آسیب جدی وارد می کنند. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد احساس دوری نسبت به قوائد و قوانین برای مردم منجر شود.

وی افزود: شاید بتوان گفت فاصله انداختن بین قانون گذار، قانون و مردم جزو آسیب‌های اجتماعی این موضوع است اما به نظر من آسیب خیلی سنگینی در پی نخواهد داشت.

رانندگی در حالت مستی جرم است

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه رانندگی در حالت مستی از جمله تخلفاتی است که نرخ جریمه آن از ۴۰۰هزار تومان به یک میلیون و پانصد هزار تومان تغییر کرده است، بیان کرد: در موضوع پیشگیری از مسئله رانندگی در حالت مستی، به این دلیل که مستقیما جان مردم را تهدید می‌کند، با جریمه‌های اقتصادی نباید به سراغ آن رفت. بلکه باید راهکارهای اساسی‌تری را اعمال و به صورت جدی‌تری برخورد نمود؛ چرا که این اقدام نه تنها تخلف نیست، بلکه جرم است.

 وی در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید اگر در یک ماشین نوشیدنی الکلی کشف شود، ( نه فردی که نوشیدنی الکلی خورده) آن ماشین مصادره می‌شود. در سال حدود۲۰هزار کشته در جاده‌های کشور داریم که بخشی از آن به کیفیت نامطلوب ماشین‌ها و راه‌ها و بخش بزرگ آن هم خطای انسانی به شمار می‌رود که اغلب این خطاها ناشی از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی الکلی است. قوه قضاییه باید قوانین سفت و سخت‌تری را بر این موضوع اعمال کند. چون جریمه‌های راهنمایی رانندگی مانعی برای ترک خطر محسوب نمی‌شود.گ

 افزایش نرخ جرایم تعجب‌آور نیست

علیرضا شریفی یزدی در پایان با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی ایران در دهه اخیر نزدیک به صفر بوده، عنوان کرد: تورم در کشور ما در سالیان طولانی بسیار بالا بود. باید به یاد داشته باشیم که ما فقط در سه سال اخیر تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم. این یعنی دیگر اجرای نرخ‌های قدیم تاثیر زیادی در جلوگیری از انجام تخلف ها نداشته است. لذا باید تغییراتی ایجاد می‌شد و افزایش نرخ جریمه ها کاملا طبیعی است.

زهرا جوانشیر_ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.