رئیس انجمن دیابت ایران در گفت‌وگو با قدس آنلاین: ما به صورت کلی کمبود انسولین نداریم و در داخل کشور تولید می‌شوند، اما بعضی از انسولین‌های وارداتی در داروخانه‌های کشور کم است که باید سازمان غذا و دارو در مورد حل نشدن این موضوع پاسخ دهند.

۴۰درصد از مردم ایران درگیر دیابت هستند/ کمبود انسولین رفع می‌شود؟

انسولین هورمونی است که در سلول‌های پانکرانس(لوزامعده) بدن انسان ساخته می‌شود، اندامی که زیر معده قرار گرفته است. انسولین به جذب قند توسط سلول‌ها و استفاده از انرژی آن کمک می‌کند. بعد از مصرف غذا، سیستم گوارشی بدن با استفاده از آنزیم‌ها، کاربوهایدرات‌ها به واحدهای سازنده خود که ساده‌ترین آنها گلوکز است،  تبدیل می‌شوند و سپس این مولکول‌ها از طریق دیواره روده کوچک، وارد خون خواهند شد.  

بیش از ۲ سال است که بیماران دیابتی هر از چند گاهی برای تامین داروی مورد نیاز خود در کشور با مشکل مواجه می‌شوند. هر بار اما مسئولان یا این مشکلات را تکذیب کرده یا آن را به گردن تحریم‌ها انداخته و یا کارشکنی شرکت‌های داروسازی خارجی را عامل این کمبودها دانسته‌اند.

پیشتر هم سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و داروی کشور درباره کمبود این دارو در ماه های اخیر گفته بود:« انسولین قلمی نومیکس یک برند خارجی و وارداتی است. شرکت خارجی تولیدکننده این دارو در برزیل و دانمارک با کمبود مواجه هستند و بر این اساس، سهمیه ایران نسبت به گذشته به یک چهارم کاهش یافته است و این موضوع عامل کاهش عرضه در بازار است. نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی نوومیکس وجود دارد، اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت داروی ایرانی بیایند و در این زمینه مقاومت وجود دارد. ۵۰درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های خارجی و وارداتی و ۵۰درصد داخلی است و بسته به نیاز بیماران توزیع می‌شود. امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.»

کمبود انسولین هر از چند گاهی موجب نگرانی بیماران دیابتی در کشور می‌شود، در در همین رابط با اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

آموزش مهمترین راه کنترل دیابت

اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران در مورد حل نشدن جدی کمبود انسولین در کشور به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: ما به صورت کلی کمبود انسولین نداریم و در داخل کشور تولید می‌شوند، اما بعضی از انسولین‌های وارداتی در داروخانه‌های کشور کم است که باید سازمان غذا و دارو در مورد حل نشدن این موضوع پاسخ دهند.

وی در مورد استفاده نکردن بیماران از انسولین‌ها تولید داخل گفت: انسولین‌های که در داخل تولید می‌شوند از نظر تحقیقاتی که انجام شده و کیفیت هیچ تفاوتی با انسولین‌های وارداتی ندارند و برای بیماران هم مشکلی ایجاد نمی‌کند و در زمینه مصرف از این داروها بیماران مختار هستند. مسئله مهم در پیشگیری و درمان بیماری دیابت مدیریت است.

رئیس انجمن دیابت ایران در مورد آمار تعدادی بیماران خاطر نشان کرد: متاسفانه بجای اینکه تعداد بیماران دیابت کاهش پیدا کند در این سال‌های اخیر افزایش داشته است، حدود ۴۰درصد از جمعیت ایران درگیر یا در شُرف بیماری دیابت هستند، بنابراین دارو به تنهایی نمی‌تواند که قند افراد را کنترل کند؛ حتی تعدادی هم هستند که بیشتر از نیاز انسولین تزریق می کنند اما با وجود آن هم قندشان کنترل نمی‌شود. پس انسولین یک نیاز مبرم است و نمی توان با کمبود آن کنار آمد.

توجیهی برای کمبود انسولین نداریم

رجب در واکنش به سخنان رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: توجیه برای کمبود انسولین نداریم، انسولین مایه حیات فرد دیابتی است، اگر این دارو به موقع نرسد خطر جانی متوجه بیمار می‌شود. ممکن است گاهی درجهان این اتفاق بیافتد مثلا ما در زمان همه‌گیری کرونا این معضل را داشتیم که دسترسی به بعضی از داروها سخت بود، ولی تااکنون من شاهد این نبودم که تولید انسولین کاهش پیدا کند چون مایه حیات برای بیماران است.

وی در این زمینه ادامه داد: اگر فردی که مسئول در این زمینه است متوجه شود که تولید انسولین توسط شرکت خارجی کاهش پیدا می‌کند، باید به موقع به اندازه نیاز وارد کشور شود.

رئیس انجمن دیابت ایران در مورد استفاده از پمپ‌های انسولین توسط بیماران اظهار کرد: پمپ انسولین جزء وسایلی هستند که می‌توانند انسولین را جایگزین کنند، جایگزین کردن انسولین به ۳روش سرنگ، قلم انسولین و یا هم پمپ انسولین امکان پذیر است. در علم پزشکی و درمان دو نکته خیلی مهم است، اول، کیفیت درمان و دوم، مسئله اقتصادی است که استفاده از پمپ هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

وی در پایان درباره مهمترین راه کنترل دیابت می گوید: ۶پایه در کنترل دیابت نقش مهم دارد که مهمتر از همه آموزش است. متاسفانه مسئله آموزش در کشور ما نه توسط مسئولین و نه خود فرد بیمار مورد توجه قرار نمی‌گیرد. همچنین به موضوع مدیریت باید توجه بیشتری شود و تا زمانی که آموزش نباشد مدیریت هم صورت نمی‌گیرد.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.