رئیس اداره حفاظت و احیای تالابهای آذربایجان‌ غربی گفت: در دولت سیزدهم با اصلاح آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالابها در سال ۱۴۰۰ تعداد تالابهای مصوب و پیوست آیین نامه در استان از ۲۶ تالاب به ۴۰ تالاب رسید.

۳ تالاب آذربایجان‌ غربی در دولت سیزدهم احیا شد

لیدا شجاعی فر افزود: از ۴۰ تالاب مصوب دو تالاب از تالابهای اقماری دریاچه ارومیه پس از گذشت بیش از ۲ دهه آبگیری و احیا شدند. یک تالاب به غیر از تالابهای ۴۰ گانه شهرستان نقده که در حدود بیش از سه دهه خشک بوده در سال جاری آبگیری و احیا شد. 

وی ادامه داد: تالابهای احیا شده شامل تالاب قوپی باباعلی _ گرده قیط و ممیند از ۴۰ تالاب مصوب و تالاب درگه لطف اله در شهرستان نقده بود. 

شجاعی فر تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۱۱تالاب اقماری دریاچه ارومیه نیز آبگیری و در بهترین وضعیت خود نسبت به سنوات گذشته قرار داشتند.

وی  تصریح کرد: برای احیای تالابهای فوق، طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱به میزان ۵۰.۴ میلیون متر مکعب، سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به میزان ۸۷.۲ میلیون متر مکعب و در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳  تا به امروز به میزان ۸۸.۴ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده است.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالابهای استان افزود: در آذربایجان غربی بیش از ۴۰ تالاب دایمی و فصلی، لب شور یا شیرین، طبیعی و یا انسان ساخت وجود دارد که از میان، ۱۳ تالاب دائمی و مابقی فصلی است. 

وی اظهار کرد: ۶ تالاب آذربایجان غربی عضو کنوانسیون رامسر است که در ۴ سایت دریاچه ارومیه، تالاب کانی برازان، تالاب قوپی باباعلی، تالاب درگه سنگی – تالاب یادگارلو- تالاب آق قلعه هرسه با هم یک سایت تعریف شده اند. تالاب بورالان و شیبلو نیز در حال طی فرآیند جهت ثبت در کنوانسیون بین المللی رامسر هستند. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.