تحولات لبنان و فلسطین

حجت‌الاسلام بخشی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی داعیه مدیریت مسجد را دارند، گفت: هر کدام از این نهادها به دنبال نقش آفرینی بیشتر در مسجد هستند و نتیجه اختلاف نظرها غفلت از رسالت مساجد خواهد بود.

رنجی که مسجد از تکثر و اختلاف‌نظر متولیان می‌بَرَد

حجت‌الاسلام غلامحسن بخشی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه با بیان اینکه امامت جماعت شغل محسوب نمی شود و صرفاً از جانب نهادهای مختلف مانند امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی یا اداره اوقاف احکامی برای ائمه جماعات مساجد صادر می‌شود، اظهار کرد: این احکام صادره برای ائمه جماعت بدون هیچگونه پشتیبانی و حمایت از آنها و تنها به عنوان رسمیت بخشیدن به فعالیت آنها در مسجد است.

وی اضافه کرد: سازمان‌ها و نهادهای مختلفی داعیه مدیریت مسجد را دارند و علی القاعده، هر کدام دنبال نقش آفرینی بیشتر در مسجد هستند، نتیجه این اختلاف نظرها خنثی شدن ظرفیت نیروی انسانی مساجد در تقابل با یکدیگر و غفلت از رسالت اصلی مساجد است!

وی در ادامه گفت: بالا رفتن میانگین سنی ائمه جماعات و هیأت امناء هم مزید بر علت و موجب فاصله گرفتن از نسل جدید (کودکان، جوانان و جوانان) و غفلت از نقش مهم این قشر در امتداد مسیر گذشتگان، شده است.

تأثیر مستقیم نبود مسجد بر رشد بزهکاری

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو ستاد راهبری مساجد حوزه‌های علمیه تأکید کرد: به جرأت می توان گفت مساجد مهمترین مرکز اثرگذار در فرهنگ جامعه اسلامی هستند و در صورت کمرنگ شدن کنشگری این نهاد اصلی، اثرات آن در هر محله آشکار خواهد شد و به صورت مصداقی می‌توان به شهرک‌های جدیدی اشاره کرد که فاقد مکان‌یابی مناسب برای ساخت مساجد هستند در نتیجه، آثار نبود مساجد فعال در میزان بزهکاری چنین مناطقی نمود خواهد داشت.

حجت‌الاسلام بخشی افزود: در دین ما تأکیدات فراوانی بر جماعت و کار جمعی شده است تا جایی که  در عبادت جمعی هر قدر تعداد مشارکت بیشتر باشد، از ثواب بیشتری برخوردار خواهد بود.

انحصارطلبی در فعالیت‌های مسجدی!

وی با طرح این‌ سوال که «چرا برخی از متولیان این بخش تاب و توان کار جمعی و سعه صدر فعالیت های مشترک را ندارند و هر کس به دنبال این است که فعالیت‌های مسجد یا هیأت خود را به تنهایی و بدون همکاری و همیاری برادران دینی خود انجام دهد»، بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فعالان مذهبی در مساجد یا هیأت‌ها تأکید کرد و گفت: فعالان مذهبی در مساجد یا هیأت‌ها نیاز به دوره‌هایی دارند تا اهمیت و روش کار جمعی برای آنها تبیین شود و ضروری است که کارگاه‌هایی برای فرهنگ سازی در این زمینه تشکیل شود و معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات می‌توانند در این موضوع نقش آفرین باشند.

وی یادآور شد: همان‌طور که در هر حرفه ای، مجموعه‌ای منتخب از افراد همان حرفه بر درستی فعالیت آن شغل و حرفه نظارت می‌کنند و با اعمال جرائم و جرم انگاری، از ورود افراد غیرمتخصص جلوگیری می شود، مانند نظام پزشکی، نظام مهندسی و ... در عهده داری مناصب دینی هم نباید از این نکته مهم غفلت شود که ورود افراد غیرمتخصص که روند عادی آموزشی و تربیتی را در مراکز رسمی نگذرانده‌اند، می‌تواند آسیب‌های جدی به قشر متدین حاضر در مراکز مهمی مانند مساجد وارد کند.

به گفته وی در گذشته بزرگان ما به این مهم توجه داشته و در صورت مشاهده این موضوع که اشخاص فاقد صلاحیت قصد ورود در چنین مناصب خطیری را داشتند، هم آنها و هم مخاطبان دین‌دار را برحذر می داشتند.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.