رئیس مرکزفناوری اطلاعات،آمار ومحاسبات تامین اجتماعی با اشاره به اینکه از حدود ۱۱ میلیون مستمری‌بگیر،پنج میلیون نفرنرم‌افزار«تامین من» را نصب کرده‌اند،گفت:این سازمان درراستای توسعه هوشمندسازی تلاش دارد دوجریان پول واطلاعات را به صورت شفاف ارائه دهد.

نرم‌افزار «تأمین من» با پنج میلیون کاربر/تلاش تأمین اجتماعی بر شفافیت است

دامون خدابنده درباره برنامه سازمان تامین اجتماعی برای استفاده از هوش مصنوعی اظهار داشت: با هوش مصنوعی برخورد شعاری می‌شود و آن را به یکی دو محصول خاص تقلیل می دهند و در نهایت هم برخورد برخورد عمیق و درستی تا به امروز با آن نشده است.

وی ادامه داد: در رابطه با هوش مصنوعی ابتدا باید شما یک سازمان و انباری از داده های هوشمند داشته باشید و فرایندها هوشمند و تمرکز داده‌ها تمیز باشد تا بتوانید در راستای هوشمندسازی کار کنید.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی یک پروژه نیست بلکه یک پروسه و مسیر است، یادآورشد: اکنون تمامی پروژه‌هایی که در سازمان تامین اجتماعی در حال پیاده سازی و توسعه است و برنامه‌ای که برای یک سال و نیم آینده داریم، در راستای ایجاد تمرکز و دسترسی به داده ها در زمان واقعی است.

خدابنده ادامه داد: همچنین تلاش داریم تا داده‌های اضافی را حذف و داده‌های تمیز را جذب کنیم و الگوریتم‌هایی برای توسعه استفاده از این داده‌ها ایجاد کنیم که همان مسیر هوش مصنوعی است در حقیقت هوش مصنوعی چیزی نیست که بگوییم امروز به آن می‌رسیم بلکه یک مسیر ترسیم شده است.

وی اظهار داشت: هوشمندسازی لیست بیمه‌ها، دریافت اسناد بیمارستانی به صورت بر خط و رسیدگی به آنها، صدور نسخه الکترونیک همگی در راستای توسعه هوش مصنوعی است که با گسترش آنها می توانیم به جایی برسیم که داده‌های غنی و سالمی از سازمان تامین اجتماعی داشته باشیم و پس از آن بتوانیم به کمک ماشین، تصمیمات بهتری برای مدیریت سازمان و ایجاد ارتباط با جامعه مخاطب بگیریم که به آن بلوغ هوش مصنوعی گفته می شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: هوش مصنوعی قرار است کمک کند که ما از داده‌ها در زمان واقعی بهترین استفاده را برای مدیریت سازمان با منابع کمتر ببریم به این معنا که هزینه ها را کمتر و آورده را بیشتر کنیم تا رضایت مخاطب هم بالاتر رود.

خدابنده در رابطه با موقعیت تامین اجتماعی با حجم داده ها با اشاره به اینکه ۴۶ میلیون نفر زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: مدیریت این سازمان با وجود دارابودن ۵۰۰ لوکیشن درمان سازمانی، ۲۰۰ هزار پزشک و ارتباط با ۱۳ هزار داروخانه و میلیون ها نفر حقوق بگیر و چند میلیون نفر به ما حقوق پرداخت می کنند، کار ساده‌ای نیست.

تلاش تامین اجتماعی بر شفافیت دو جریان پول و اطلاعات است

وی در ادامه و در تشریح برنامه سازمان تامین اجتماعی در برنامه توسعه هفتم، با تاکید بر اینکه ادعای ما بر این است که هوشمندسازی باید به صورت کامل انجام شود و بعد به سمت هوش مصنوعی برویم، اظهار داشت: اگر قرار است این هوشمندسازی کامل انجام شود تا جایی که ممکن است باید دخالت انسان را در تصمیم گیری کم کنیم و ارائه سرویس‌ها را در مدت زمان خودش توسعه دهیم و شفافیت را به حداکثر برسانیم .

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: فناوری اطلاعات یک رسالت دارد در هر جای دنیا که باشد باید دو جریان را بتواند شفاف نشان دهد جریان پول و جریان اطلاعات .

خدابنده اضافه کرد: فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی باید بتواند این دو جریان را به صورت شفاف ارائه دهد ما هر برنامه برنامه هفتم، هشتم تا هر تعداد برنامه که باشد فکر نمی‌کنم رسالتی غیر از این داشته باشیم ما از برنامه‌ها جلوتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک سازمانی که شبیه سازمان تامین اجتماعی دولتی باشد را مثال بزنید که این تعداد سرویس هوشمند داشته باشد و این تعداد ارائه خدمات بدهد و این حجم محبوبیت نرم افزار داشته باشد و چنین مرکز کنترل امنیتی داشته باشد و این تعداد سرویس‌ها را بتواند با این حجم و گستردگی ارائه دهد که البته باید در پاسخ گفت که واقعا کم است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی بیان داشت: این تعداد سرویس هوشمند البته در بانک‌ها وجود دارد اما بانک‌ها سرویس تک منظوره است چراکه هر بانکی مشتری‌های خود را دارد و سرویس‌ها شبیه هم هستند اما شبیه کسب و کار بیمه این سازمان در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و صرفا ویژه سازمان تامین اجتماعی است و ارائه سرویس‌هایی به این شکل دردسرها و جذابیت‌های خود را دارد.

زمینه حضور دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها را در تامین اجتماعی تقویت می‌کنیم

خدابنده در رابطه با اینکه آیا به حدنصاب انتظارات رسیده اید؟ گفت: هر چند تا کنون اقدامات گسترده ای در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است اما انتظار ما بیش از این است، هر چند آن چیزی که بقیه از ما می‌بینند در مقایسه با دیگران از خیلی‌ها جلوتر هستیم اما برای آنچه که باید به آن برسیم راه طولانی در پیش داریم و انتظارات سازمانی ما بیشتر از این اقداماتی است که انجام شده است البته با کمک خودمان به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و امروز به سمت و سویی می‌رویم تا فرایندها را تسهیل کنیم و بتوانیم زمینه حضور دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها را در سازمان تامین اجتماعی تقویت کنیم.

وی یادآورشد: انتظار ما این است که هر دستگاهی به نوبه خود یک جایی می‌تواند به ما کمک کند از جمله این دستگاه ها دولت است که به عنوان اولین مسئولیت باید زیرساخت‌ها را توسعه دهد و وضعیت دسترسی به زیرساخت‌ها را راحت‌تر کند تا ما بتوانیم از تجهیزات به راحتی استفاده کنیم.

ورود دولت برای بهبود قوانین دست و پاگیر در تامین اجتماعی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: با توجه به اینکه مباحث فرایندی و قوانین بسیار دست و پاگیر است، دولت باید کاری کند که قوانین را برای دسترسی به اطلاعات بهبود دهد، فضای کسب و کار توسعه پیدا کند و قوانینی ایجاد شود که دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به راحتی بتوانند با سازمان‌های بزرگ هماهنگ شوند که برای تحقق این موارد لازم است مباحث دست و پاگیر قوانین حقوقی اصلاح و قانون حداقلی برای آنها وضع شود.

خدابنده در ادامه از همه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد که نرم افزار تامین من را نصب و از خدمات آن استفاده کنند، گفت: این یک صندوق بین نسلی است و متعلق به هیچ شخص و دولت و جریان خاصی نیست و باید کمک کنیم که این صندوق برای نسل‌های بعد حفظ شود، باید کاری کنیم درآمدها به روز شود و به منابع دسترسی داشته باشند و بهترین تصمیم گرفته شود.

وی بیان داشت: فناوری اطلاعات در این زمینه بسیار می‌تواند کمک کند و درهای سازمان تامین اجتماعی به روی تمامی دانشگاه‌ها، دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌ها باز است و از آنها درخواست دادیم هر راه حلی دارند برای توسعه سیستم‌ها و الگوریتم‌های جدید ارائه دهند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی یادآورشد: هر جای کشور و هر مجموعه‌ای که می‌تواند به ما در کسب و کار درمان، بیمه و افزایش درآمد و کاهش هزینه ها کمک کند، این آمادگی را داریم که از تجربیات آنها استفاده کنیم.

خدابنده با بیان اینکه به صورت تاریخی یک سری موانع در تامین اجتماعی وجود دارد که به راحتی اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: اکنون در زمینه نسخه الکترونیک اقدامات خوبی انجام شده است اما باز هم آن چیزی که مد نظر سازمان تامین اجتماعی است اتفاق نیفتاده و باید یک سری قوانین اصلاح شود.

باید اقتصاد دیجیتال جدی گرفته شود/سازمان تامین اجتماعی در مسیر توسعه فناوری

وی با اشاره به اینکه در بخش سرمایه‌گذاری هم شرکت شستا مسئولیت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری سازمان تامین اجتماعی را بر عهده دارد، ادامه داد: اکنون دوران اقتصاد دیجیتال است این نگاه باید در نگاه این سازمان تقویت شود که شاید یک روزی بیمه‌گذارها بزرگترین منبع درآمد بودند و املاک و مستغلات و شرکت‌ های سرمایه گذاری شستا مهم بود از نظر بنده مهم‌ترین دارایی داده‌های سازمان تامین اجتماعی در آینده مهمترین منبع درآمد سازمان خواهد بود باید برنامه ریزی شده و هولدینگ ها به این شکل ایجاد شود و اقتصاد دیجیتال جدی گرفته شود و استارتاپ‌ها وارد میدان شوند و الگوریتم ارائه و برنامه بدهند و خودشان درآمدزایی کنند از درآمد آنها تامین اجتماعی هم بهره‌مند شود آینده پیشرو آینده اقتصاد دیجیتال است نه فقط در این تامین اجتماعی بلکه در خیلی از جاها که باید ما هم در این مسیر حرکت کنیم.

خدابنده در رابطه با تاثیر نسخه الکترونیک در جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی اظهار داشت: اکنون اگر یک پزشک از یک آی پی که در یک لوکیشن خاص است با یک دستگاه دیگر نسخه ای صادر کند مشخص می‌شود که این پزشک در دو لوکیشن متفاوت این کار را انجام می‌دهد که تخلف است و با او برخورد و جریمه می‌شود.

وی افزود: در زمینه اقتصاد سلامت اتفاقات خوبی افتاده است و به طور طبیعی مدیریت در همه جا هزینه دارد و هرجا که پول هست تخلف هم زیاد است و صرفاً فناوری می‌تواند به کمک بیاید که اکنون این مسیر در سازمان تامین اجتماعی آغاز شده و هر به میزان که از فناوری استفاده کنیم جلوی سوء استفاده‌ها گرفته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.